Brooklyn – Budapest: Üvöltés
Rém kínos, de bizony eltelt az a harmincöt év, amióta Magyarországon először jelent meg átfogó kötet az amerikai beat irodalomról. Az Üvöltés antológia napok, hetek alatt vált az akkor alternatív – mi több, szub – kultúra fogyasztóinak bibliájává. S ahogy teltek az évek, a kötet végül egy korrekt hidegvágóvá vált alkalmasnak a szellemi vasfüggöny lebontására.
Versek, esszék, publikációk
A bevezetőben adományozott dicséretek ellenére, a valóban sok tekintetben legendássá vált Üvöltés antológia hamar hírhedté is vált, és mit tagadjuk, a rendszerváltás után kritikai is érte, mégpedig szakmai, de erről majd később.
A könyv 1982-en jelent meg az Európa Kiadónál. Meglátásom szerint a kötet szerkesztői szinten is és fordítói szinten is jó színvonalú, hiszen az 1950-es években indult és valójában igazában csupán abban a dekádban jeleskedő irányzatot, a beat irodalmat, illetve magát a beat nemzedéket mutatta be. Az alaposságra sem lehetett panasz, az antológia készítői jól tudták, hogy mivel ez egy évtizedeken át errefelé elhallgatott témakör volt, ezért az alapoknál kell kezdeni. A kiadványba így kerültek bele azok az esszék, publikációk, melyek társadalomtudományi illetve a tengerentúli viszonyokban értendő szociografikus és szubkulturális jelenségről, folyamatról szóltak.
A szabadság érzése
Ekként nyit a könyv Sükösd Mihály „beavatott” hosszú előszónak álcázott tanulmánya után Norman Mailer A fehér néger című esszéjével. A Hobo Blues Band, illetve pontosabban Földes Lászlónak és Eörsi Istvánnak köszönhetően 1982-re Magyarországon is közismert Allen Ginsberg amerikai beat költő alapvetése, az Üvöltés teljességgel szerteoszlatta a fejekben a ködöt, melyet az 1945 utáni legvidámabb barakk feeling hivatott a fejekben megtartani. Kiderült, hogy a szabadság érzése olyan egyszerű és mégis nagyszerű dolgokban is megfogalmazható, mint a szexualitásról szóló szabadversek, a társadalmon kívüliséghez, az alternatív, avagy szubkultúrához való jogokról már nem is beszélve.
Ginsberg az Üvöltésben rágyújtotta a házat a világra, porig égette, és utat mutatott a végtelen utazások, óceánoktól óceánokig tartó szerelmek, irodalmi, zenei, filmes és képzőművészeti orgiák dzsungelei felé.
Gigászok felvonulása
A könyv további klasszisokat is felvonultat, mégpedig olyan gigászokat, akik nélkül ma nem lenne Elvis, a Presley, John, a Lennon, vagy Sex, a Pistols, vagy Guns, a Roses. Így olvasható többek között Jack Kerouac, Gregory Corso, Lawrence Ferlinghetti, Frank O’Hara, William Burroughs, Hubert Shelby Jnr., Dan Propper és Sexmour Krim verse, prózája. A fordítók is nagy nevek voltak, mint például Orbán Ottó, Hernádi Miklós, Tandori Dezső vagy Eörsi István. Pont ez utóbbi úriember vitte aztán tovább a beatirodalom ginsbergi zászlóját, amikor az Üvöltést és még sok más Allen Ginsberg verset, egyebet a rendszerváltás utáni időkben, a kilencvenes években új fordítással adott ki, nem egy esetben maga a mester magyarországi látogatásai során tett közreműködésével.
Az Üvöltés ma már nem-igen említődik, elfeledték, elhagyták, nem beszélnek róla, Ginsberg és Eörsi is itt hagyott bennünket, így a most tárgyalt kötet egyben szerény, de biztos kopjafájuk is. Kopjafájuk, mely a szabad versekről, a szabad szerelemről, a szabadságról mesél, egy olyan, általunk sosem ismert világról, mely még a rock and roll születése előtt létezett, mondjuk valahol Brooklyn mélyén, a 66-os úton, épp Denver felé egy szál spangli, néhány doboz sör, a rádióból szóló bebop jazz és egy feszes farmernadrágos fiú és egy hipsterlány társaságától örvendeztetve.
Versek, esszék, publikációk
A bevezetőben adományozott dicséretek ellenére, a valóban sok tekintetben legendássá vált Üvöltés antológia hamar hírhedté is vált, és mit tagadjuk, a rendszerváltás után kritikai is érte, mégpedig szakmai, de erről majd később.
A könyv 1982-en jelent meg az Európa Kiadónál. Meglátásom szerint a kötet szerkesztői szinten is és fordítói szinten is jó színvonalú, hiszen az 1950-es években indult és valójában igazában csupán abban a dekádban jeleskedő irányzatot, a beat irodalmat, illetve magát a beat nemzedéket mutatta be. Az alaposságra sem lehetett panasz, az antológia készítői jól tudták, hogy mivel ez egy évtizedeken át errefelé elhallgatott témakör volt, ezért az alapoknál kell kezdeni. A kiadványba így kerültek bele azok az esszék, publikációk, melyek társadalomtudományi illetve a tengerentúli viszonyokban értendő szociografikus és szubkulturális jelenségről, folyamatról szóltak.
A szabadság érzése
Ekként nyit a könyv Sükösd Mihály „beavatott” hosszú előszónak álcázott tanulmánya után Norman Mailer A fehér néger című esszéjével. A Hobo Blues Band, illetve pontosabban Földes Lászlónak és Eörsi Istvánnak köszönhetően 1982-re Magyarországon is közismert Allen Ginsberg amerikai beat költő alapvetése, az Üvöltés teljességgel szerteoszlatta a fejekben a ködöt, melyet az 1945 utáni legvidámabb barakk feeling hivatott a fejekben megtartani. Kiderült, hogy a szabadság érzése olyan egyszerű és mégis nagyszerű dolgokban is megfogalmazható, mint a szexualitásról szóló szabadversek, a társadalmon kívüliséghez, az alternatív, avagy szubkultúrához való jogokról már nem is beszélve.
Ginsberg az Üvöltésben rágyújtotta a házat a világra, porig égette, és utat mutatott a végtelen utazások, óceánoktól óceánokig tartó szerelmek, irodalmi, zenei, filmes és képzőművészeti orgiák dzsungelei felé.
Gigászok felvonulása
A könyv további klasszisokat is felvonultat, mégpedig olyan gigászokat, akik nélkül ma nem lenne Elvis, a Presley, John, a Lennon, vagy Sex, a Pistols, vagy Guns, a Roses. Így olvasható többek között Jack Kerouac, Gregory Corso, Lawrence Ferlinghetti, Frank O’Hara, William Burroughs, Hubert Shelby Jnr., Dan Propper és Sexmour Krim verse, prózája. A fordítók is nagy nevek voltak, mint például Orbán Ottó, Hernádi Miklós, Tandori Dezső vagy Eörsi István. Pont ez utóbbi úriember vitte aztán tovább a beatirodalom ginsbergi zászlóját, amikor az Üvöltést és még sok más Allen Ginsberg verset, egyebet a rendszerváltás utáni időkben, a kilencvenes években új fordítással adott ki, nem egy esetben maga a mester magyarországi látogatásai során tett közreműködésével.
Az Üvöltés ma már nem-igen említődik, elfeledték, elhagyták, nem beszélnek róla, Ginsberg és Eörsi is itt hagyott bennünket, így a most tárgyalt kötet egyben szerény, de biztos kopjafájuk is. Kopjafájuk, mely a szabad versekről, a szabad szerelemről, a szabadságról mesél, egy olyan, általunk sosem ismert világról, mely még a rock and roll születése előtt létezett, mondjuk valahol Brooklyn mélyén, a 66-os úton, épp Denver felé egy szál spangli, néhány doboz sör, a rádióból szóló bebop jazz és egy feszes farmernadrágos fiú és egy hipsterlány társaságától örvendeztetve.
Egypercesek
Elhunyt Nemere István író, műfordító
Halálhírét felesége, Szentgyörgyi Judit hozta nyilvánosságra közösségi oldalán
Egy kicsit késtem…
Fél évszázaddal múlva vittek vissza egy könyvet a könyvtárba
Női sorsvallomások egy csokorban
Huszonegy asszony a huszonegyedik századból