Könyvek Kínából könyvek Kínába

Gyermekeknek szóló irodalom, művészet, illusztráció, gasztrokulturális kiadványok, nemzetközi stílusbörze várta például a június 18. és 22. között megtartott Beijing International Book Fair (BIBF) közönségét. A kínaiak a tőlük megszokott maximalizmussal, profizmussal rendezték meg ezt az eseményt, ahol több, mint száz országból érkezett többezer könyvszakmai kiállító volt látható.

A nemzetközi könyvfesztiválokat, könyvvásárokat bemutató sorozatunk olvasói már tapasztalhatták, hogy ezek a rendezvények alapvetően a 20. század második felének, illetve a 21. század első éveinek produktumai. Az évtizedes múlttal rendelkező ilyen rendezvények ugyanakkor nincsenek előnyben az viszonylag újakkal szemben, hiszen mind a könyvkultúra, mind az irodalom, mint az ismeretterjesztő műfaj, továbbá a könyvekkel kapcsolatos olvasói viszony is jelentősen megváltozott az elmúlt években, így az újak tudtak újat mutatni azoknak a régieknek, amelyek a könyvek, a könyvkultúra, az irodalom klasszikus világát képviselték, képviselik. A folyamat ugyanakkor visszafele is működik, számos jele van annak, hogy a könyvvilág eredeti képviselői sokak érdeklődése mellett mutatják fel az eredeti könyvnyomtatás, a klasszikus szépirodalom, a könyvek köré helyezhető tárgyi és szellemi produktumok újra nagyra értékelt univerzumát. 

A Pekingi Nemzetközi Könyvvásárt (BIBF) 1986-ban alapították, a fenti gondolatok fényében tehát egy felnőtt korban lévő rendezvényről beszélünk, mely egy több ezeréves kultúrán alapul, hozzátéve, hogy a digitális forradalomban, illetve a 21. század első évtizedeiben technológiák tekintetében is szuperhatalommá érett Kína az ősit és a posztmodern jelent is megidézi. Mindezekből egyenesen következik, hogy a BIBF mára a világ második legnagyobb könyvvásárává, Kína legbefolyásosabb könyvkiállítási platformjává és Ázsia legnemzetközibb könyvvásárává vált. A szervezők így fogalmaznak: „Pekingi Nemzetközi Könyvvásár évente több mint 2600 kiállítót vonz több mint 100 országból és régióból. Elkötelezett a külföldi kiadványok és digitális multimédiás kiadványok szerzői jogi kereskedelme, a kiadványok importja és exportja, valamint az olvasás népszerűsítése iránt Kínában. A BIBF nagyszabású nemzetközi kiadói csererendezvénnyé vált, amely a könyveket, a digitális, az animációs és más iparágakat is lefedi.”

Nézzük meg a BIBF néhány kiemelt, az „álom az álomban”, avagy „fesztivál a fesztiválban” képlet alapján működő fesztivál szeletét a saját megfogalmazásukban!

  • BIBF Képeskönyvvásár: A „Képeskönyvek kinyitása, a világ felfedezése” témája jegyében a kiállítás magával ragadó szülő-gyermek olvasási környezetet teremt, olyan részlegekkel, mint a mesterképzés, az eredeti képeskönyvek zóna, a pop-up könyvek zóna, a tudományos publikációk zóna és az aktivitási zóna. 
  • BIBF Művészeti Könyvvásár: A 2025-ös BIBF Művészeti Könyvvásár témája: A látás művészete: Víziók könyvekben. A BIBF Művészeti Könyvvásár hatékony kommunikációs platformot biztosít a kiadók, a szerzői jogok tulajdonosai és a művészek számára, valamint elősegíti a művészeti könyvek szerzői jogi kereskedelmét és népszerűsítését. 
  • BIBF Illusztrátorok Kiállítása: A Pekingi Nemzetközi Könyvvásár (BIBF) egyik specializált márkájaként a BIBF Nemzetközi Illusztrációs Díj nemzetközileg elismert illusztrációs szakértőket hív meg a zsűribe. A díjkategóriák hét fő kategóriára oszlanak: Reklám, Könyvborító, Szerkesztői illusztráció, Gyermekkönyvek kiadása, Termék és csomagolás, Tudomány és technológia, valamint a konkrét téma, egy fiatal illusztrátoroknak szóló kategóriával együtt. Szakmai díjakat adnak át illusztrátoroknak világszerte.
  • BIBF szakácskönyvek kiállítása: A BIBF Szakácskönyvek Kiállítása célja, hogy bemutassa a közönségnek a világ gazdag gasztronómiai kultúráját, nemcsak a kínai és külföldi minőségi szakácskönyveket, de látható az aktivitási területen új könyvek bemutatója, különféle gyakorlati bemutatókkal, sütéssel, főzéssel, de még sörfőzéssel is.
  • Nemzetközi kulturális diplomácia: A 2025-ös BIBF Gifts from the World kiállítás a külföldi vállalatok és nagykövetségek kínai standjainak esszenciáját hozza össze, egyedi és elbűvölő piacot alkotva. Ezen a körülbelül 300 négyzetméteres kiállítási területen több mint 20 ország és régió kiállítói kulturális és kreatív termékek széles skáláját mutatják be, mint például művészet és design, utazás és kultúra, otthon és élet, ételek és italok, játékok és kézműves ajándékok.
  • Read World szekció: a tengerentúli könyvkiadási piacra összpontosít, különböző országok kiváló könyveit, szerzői jogi üzletágát és szakmai tevékenységeit mutatja be országonkénti „online fókusz” formájában. A vásárt online térbe helyezi át. A precíz online kommunikáció révén hatékonyan elősegíti a szerzői jogi együttműködést, és a járvány idején a kétirányú kommunikáció új fénypontjává vált a kínai könyvkiadás globálissá válása és a nemzetközi könyvkiadás bevezetése terén.

A Beijing International Book Fair honlapja a kínai szuperkapitalizmus és szuperdigitalizáció alapján elvárható szintje szerint szolgálta ki a látogatókat, érdeklődőket. Talán mondani sem kell, hogy a vendéglátó szervezők nagy hangsúlyt fektettek arra, hogy aki az oldal alapján akar tájékozódni a BIBF-ről, annak ne legyen hiányérzete. A site nincs mindezek ellenére nincs túldizájnolva, ugyanakkor az átláthatóság és az információbőség és ezek folyományaként a könnyű használhatóság jellemzi a felületet, ahol az alapvető rovatokra neveire kattintva juthatunk el tovább alrovatokhoz, ahogy ezt már megszokhattuk a témában és más témákban már megismert honlapoknál. Itt is figyelemre méltó a fotós és videós anyagok garmadája, illetve a fesztivál applikációjával elérhető praktikus infócsomagok sokasága, minősége.

Képek forrása