Oltáriszentséget a méhkasban
Az esztergomi Keresztény Múzeum és a Pesti Vigadó 2019. október 29. és 2020. január 19. között időszaki kiállítást rendez Agnus Dei – az Oltáriszentség tisztelete Magyarországon címmel a Vigadó VI. emeletén. A vegyes, éppen ezért igen széles kört felölelő kiállítási anyag a Budapesti Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus előkészítő rendezvényei között kerül az érdeklődők elé, azzal a céllal, hogy alkalmat teremtsen „az Oltáriszentség titkaiban való szemléletes elmélyülésre”, ahogy Erdő Péter a kiállítás könyvkatalógusának előszavában fogalmaz.
Kép forrása
A megélt misztérium
A kiállításhoz tizenkét tanulmányt és gazdag képmellékletet felvonultató, 223 oldalas, igényes kiállítású könyvkatalógus készült, melynek szerkesztője – egyben a kiállítás két kurátora – Rákossy Anna és Kontsek Ildikó művészettörténész. A kötet a Pannónia Nyomda munkáját dicséri, tervezője: Fakó Árpád. A címlapon egy restaurált szaténzászló szerepel Agnus Dei-ábrázolással a Székesfehérvári Egyházmegyei Múzeumból. A kiadvány fotóit Mudrák Attila készítette.
Az eucharisztia vagy oltáriszentség központi témája egy katolikus misztérium, az áldozás, melynek megélését dolgozzák fel a tanulmányok. Hogyan lett az utolsó vacsora jegyeiből, a kenyérből és a borból, valamint a hálaadás (eucharisztia) gesztusából szimbolikus jelentésű cselekvések és tárgyak sora? Milyen tiszteleti formák, egyesületek, helyek szerveződtek köréjük több évszázad alatt Magyarországon?
Kép forrása
Rend a túlzásokból
A nyitó tanulmányban Füzes Ádám, az Óbudai Szent József-templom esperese, liturgika-professzor a kenyértörés gesztusától Krisztus személyes jelenlétéig vezeti le az oltáriszentség történetét. Kitér arra, hogyan került a sekrestyéből a hívek elé, a monstranciába (úrmutató), majd az a tabernákulumba (szentségtartó), s hogyan vált szokássá az örökmécses használata, a tömjénezés és a térdhajtás. Külön érdekessége a tanulmánynak, hogy kitér arra is, hogy hitbeli túlzások (pl. a szentségkitétel túlzott gyakorisága) hogyan vezettek el egy szigorúbb szentségimádási rend kialakulásához.
Szól még tanulmány az ötvösművekről (Rákossy Anna), az oltáregyesületek működéséről, illetve Kanter Károly elnöki tevékenységéről (Munka Margit), valamint a Szent Vér tiszteletéről a középkori Magyarországon (Sümegi József), illetve a váci egyházmegye Reménységünk című folyóiratáról (Gyöngyössy Orsolya).
Kép forrása
Népi vallásosság
A tanulmányok többsége a népi vallásossággal foglalkozik: Kővári Réka a népénekekről ír, köztük a legrégebbinek tartott oltáriszentségi népéneket (Üdvözlégy, Szent Test) elemzi; Medgyessy S. Norbert írása a népénekek mellett a 17-18. századi magyar iskoladrámákat tárgyalja. A karácsonyi ostyahordás- és készítés szokása Barna Gábor és Perger Gyula cikkének témája.
Érdekességekben és a népi hit túlzásainak leírásaiban bővelkedik a Keresztény Múzeum kiadványa. Füzesi Ádám atya írja le, hogy „a kopt liturgiában az oltárt úgy állják körül a papok, diakónusok, hogy köztük elég hely maradjon az angyaloknak”.
Népi vallásos hitéletbeli visszaélést idéz Horváth Sándor cikke: a méhkasba rejtett Szent Ostya elleni büntetést a 12. századból, egy, a pannonhalmi bencéseknél megőrzött legendából.
„Egy parasztember az Oltáriszentséget a méhkasba rejti, hogy több méze legyen. Az ember rövidesen megbetegszik, titkát felfedi a papnak. A pap megnézi a kast és ott találja a szent ostyát, mely köré a méhek viaszból kis kápolnát hordtak és mintha zsoltárt döngicséltek volna körűle. A pap a néppel együtt a templomba viszi az oltárkát és ott elhelyezi.”
Kép forrása
A megélt misztérium
A kiállításhoz tizenkét tanulmányt és gazdag képmellékletet felvonultató, 223 oldalas, igényes kiállítású könyvkatalógus készült, melynek szerkesztője – egyben a kiállítás két kurátora – Rákossy Anna és Kontsek Ildikó művészettörténész. A kötet a Pannónia Nyomda munkáját dicséri, tervezője: Fakó Árpád. A címlapon egy restaurált szaténzászló szerepel Agnus Dei-ábrázolással a Székesfehérvári Egyházmegyei Múzeumból. A kiadvány fotóit Mudrák Attila készítette.
Az eucharisztia vagy oltáriszentség központi témája egy katolikus misztérium, az áldozás, melynek megélését dolgozzák fel a tanulmányok. Hogyan lett az utolsó vacsora jegyeiből, a kenyérből és a borból, valamint a hálaadás (eucharisztia) gesztusából szimbolikus jelentésű cselekvések és tárgyak sora? Milyen tiszteleti formák, egyesületek, helyek szerveződtek köréjük több évszázad alatt Magyarországon?
Kép forrása
Rend a túlzásokból
A nyitó tanulmányban Füzes Ádám, az Óbudai Szent József-templom esperese, liturgika-professzor a kenyértörés gesztusától Krisztus személyes jelenlétéig vezeti le az oltáriszentség történetét. Kitér arra, hogyan került a sekrestyéből a hívek elé, a monstranciába (úrmutató), majd az a tabernákulumba (szentségtartó), s hogyan vált szokássá az örökmécses használata, a tömjénezés és a térdhajtás. Külön érdekessége a tanulmánynak, hogy kitér arra is, hogy hitbeli túlzások (pl. a szentségkitétel túlzott gyakorisága) hogyan vezettek el egy szigorúbb szentségimádási rend kialakulásához.
Szól még tanulmány az ötvösművekről (Rákossy Anna), az oltáregyesületek működéséről, illetve Kanter Károly elnöki tevékenységéről (Munka Margit), valamint a Szent Vér tiszteletéről a középkori Magyarországon (Sümegi József), illetve a váci egyházmegye Reménységünk című folyóiratáról (Gyöngyössy Orsolya).
Kép forrása
Népi vallásosság
A tanulmányok többsége a népi vallásossággal foglalkozik: Kővári Réka a népénekekről ír, köztük a legrégebbinek tartott oltáriszentségi népéneket (Üdvözlégy, Szent Test) elemzi; Medgyessy S. Norbert írása a népénekek mellett a 17-18. századi magyar iskoladrámákat tárgyalja. A karácsonyi ostyahordás- és készítés szokása Barna Gábor és Perger Gyula cikkének témája.
Érdekességekben és a népi hit túlzásainak leírásaiban bővelkedik a Keresztény Múzeum kiadványa. Füzesi Ádám atya írja le, hogy „a kopt liturgiában az oltárt úgy állják körül a papok, diakónusok, hogy köztük elég hely maradjon az angyaloknak”.
Népi vallásos hitéletbeli visszaélést idéz Horváth Sándor cikke: a méhkasba rejtett Szent Ostya elleni büntetést a 12. századból, egy, a pannonhalmi bencéseknél megőrzött legendából.
„Egy parasztember az Oltáriszentséget a méhkasba rejti, hogy több méze legyen. Az ember rövidesen megbetegszik, titkát felfedi a papnak. A pap megnézi a kast és ott találja a szent ostyát, mely köré a méhek viaszból kis kápolnát hordtak és mintha zsoltárt döngicséltek volna körűle. A pap a néppel együtt a templomba viszi az oltárkát és ott elhelyezi.”
Egypercesek
Elhunyt Nemere István író, műfordító
Halálhírét felesége, Szentgyörgyi Judit hozta nyilvánosságra közösségi oldalán
Egy kicsit késtem…
Fél évszázaddal múlva vittek vissza egy könyvet a könyvtárba
Női sorsvallomások egy csokorban
Huszonegy asszony a huszonegyedik századból