D’Annuzio vihart kavar
Az olaszok szobrot állítottak egy költőnek, mire a horvátok tiltakozó jegyzéket küldtek Olaszországnak. Persze D'Annunzio, aki most szobrot kapott Triesztben, nem egyszerű költő. Kissé harcias volt, mondhatnánk, egyik kezében toll, másikban kard. S volt idő, hogy mindkettőt az olasz terjeszkedés érdekében forgatta.
Kép forrása
Költő, vátesz, diktátor
De kezdjük a történetet az elején! Gabriele D'Annunzio 1863-ban született az Adriai-tenger partján fekvő Pescarában, és bár semmi köze nem volt Trieszthez, a városi vezetés mégis úgy döntött, háromszáznegyvenezer eurót (száztizenkétmillió forintot) szán arra, hogy kiállítást rendezzen személyes tárgyaiból és szobrot állítson neki a Tőzsde téren (piazza della Borsa).
A kiállítással nem lett volna baja a horvátoknak, de a szobor más sok volt. A horvátok ugyanis okkal utálják D'Annunziót, akit hazájában Il Vate, „A Költő” néven emlegetnek, s egyesek szerint az olasz irodalomtörténet egyik legnagyobb alakja.
Mások szerint viszont ő „az első Mussolini” is, mert gondolatai, sőt politikai aktivitása nagy hatással voltak a későbbi diktátorra.
És ezzel el is érkeztünk a horvát érzékenység okaihoz.
Kép forrása
Fiume Szabadállam
Történt ugyanis, hogy az első világháborút követő zavaros időkben D'Annunzio összetoborozta elvbarátait és 1919. szeptember 12-én egy harmadfélezer fős szabadcsapat élén elfoglalta Fiumét. A hódítást annak államalapítás követte, igaz, nem azonnal. A Carnarói Olasz Kormányzóság néven létrehozott szakadár terület vezére azt akarta, Olaszország jelentse ki, hogy Fiume hozzá tartozik, s természetesen kebelezze be a várost. Mikor azonban kiderült, hogy az olasz kormány nem azonosul a kalandorakcióval, D'Annunzio, független állammá nyilvánította a kikötővárost.
A települést egyébként akkoriban legalább felerészben olaszok lakták és persze az Osztrák-Magyar Monarchia felbomlását követően az újonnan létrejövő délszláv állam is igényt tartott rá.
A városállam 1919 szeptemberétől 1924-ig létezett, míg az olaszok úgy nem gondolták, mégiscsak jobb lesz lenyelni a mikro-köztársaságot. S lenyelték. Igaz, ekkor már Olaszországban Mussolini diktált, és Fiumében is egy fasiszta politikus vezette az adminisztrációt.
Nekünk, magyaroknak különösen ismerős lehet a sztori. D'Annunzio fellépése kísértetiesen emlékeztet a nyugat-magyarországi felkelés történetére, igaz, Lajtabánság bánja, Prónai Pál nem írt verseket. Se jókat, se rosszakat.
Kép forrása
Magasztos férfipróba
No, most ennek a D'Annunzionak állítottak szobrot a közeli Triesztben.
„Horvátország a leghatározottabban elítéli Trieszt városának döntését, hogy Rijeka (Fiume) elfoglalásának századik évfordulóján szobrot állított Gabriele D'Annunziónak" – olvasható a külügyminisztérium közleményében.
Bár helyi döntésről van szó, amelyet nem állami szinten hoztak meg, ugyanakkor más olasz városokban is ünneplik Rijeka elfoglalásának évfordulóját, ez pedig nemcsak a jószomszédi és baráti viszonyt rontja meg a két ország között, hanem ennek az ideológiának az elismerése szemben áll az európai értékekkel is – fogalmaznak a horvátok.
A szoborállítást Kolinda Grabar-Kitarovic horvát államfő is bírálta. „Rijeka a horvát haza büszke része volt és marad, Trieszt szoborállítása, amellyel az irredentizmus és a megszállás előtt tiszteleg, elfogadhatatlan” – írta az elnök Twitter-oldalán.
Megjegyzem, D'Annunzio csodálatos drámákat, regényeket, költeményeket hagyott ránk. Kevés fordítása él magyarul, de ami megjelent, abból kiderül, a huszadik század első felének irodalmi összegzői közé tartozik: művészi horizontja az antikvitástól a futurizmusig ível, megfér benne Sophoklés normarendszere, az olasz sacra rappresentazione hagyománya, Petrarca emlékezete és persze saját korának duzzadó önbizalma. A háború alatt repülőgépével Triesztre virágokat szórt, Bécsre kézírásos proklamációt. „Csak a bátorság gyönyöréért jöttünk, a magasztos férfipróba örömére s eljövünk felétek, valahányszor ebben kedvünk lelik...”
Bárhol szobrot érdemelne.
Kép forrása
Költő, vátesz, diktátor
De kezdjük a történetet az elején! Gabriele D'Annunzio 1863-ban született az Adriai-tenger partján fekvő Pescarában, és bár semmi köze nem volt Trieszthez, a városi vezetés mégis úgy döntött, háromszáznegyvenezer eurót (száztizenkétmillió forintot) szán arra, hogy kiállítást rendezzen személyes tárgyaiból és szobrot állítson neki a Tőzsde téren (piazza della Borsa).
A kiállítással nem lett volna baja a horvátoknak, de a szobor más sok volt. A horvátok ugyanis okkal utálják D'Annunziót, akit hazájában Il Vate, „A Költő” néven emlegetnek, s egyesek szerint az olasz irodalomtörténet egyik legnagyobb alakja.
Mások szerint viszont ő „az első Mussolini” is, mert gondolatai, sőt politikai aktivitása nagy hatással voltak a későbbi diktátorra.
És ezzel el is érkeztünk a horvát érzékenység okaihoz.
Kép forrása
Fiume Szabadállam
Történt ugyanis, hogy az első világháborút követő zavaros időkben D'Annunzio összetoborozta elvbarátait és 1919. szeptember 12-én egy harmadfélezer fős szabadcsapat élén elfoglalta Fiumét. A hódítást annak államalapítás követte, igaz, nem azonnal. A Carnarói Olasz Kormányzóság néven létrehozott szakadár terület vezére azt akarta, Olaszország jelentse ki, hogy Fiume hozzá tartozik, s természetesen kebelezze be a várost. Mikor azonban kiderült, hogy az olasz kormány nem azonosul a kalandorakcióval, D'Annunzio, független állammá nyilvánította a kikötővárost.
A települést egyébként akkoriban legalább felerészben olaszok lakták és persze az Osztrák-Magyar Monarchia felbomlását követően az újonnan létrejövő délszláv állam is igényt tartott rá.
A városállam 1919 szeptemberétől 1924-ig létezett, míg az olaszok úgy nem gondolták, mégiscsak jobb lesz lenyelni a mikro-köztársaságot. S lenyelték. Igaz, ekkor már Olaszországban Mussolini diktált, és Fiumében is egy fasiszta politikus vezette az adminisztrációt.
Nekünk, magyaroknak különösen ismerős lehet a sztori. D'Annunzio fellépése kísértetiesen emlékeztet a nyugat-magyarországi felkelés történetére, igaz, Lajtabánság bánja, Prónai Pál nem írt verseket. Se jókat, se rosszakat.
Kép forrása
Magasztos férfipróba
No, most ennek a D'Annunzionak állítottak szobrot a közeli Triesztben.
„Horvátország a leghatározottabban elítéli Trieszt városának döntését, hogy Rijeka (Fiume) elfoglalásának századik évfordulóján szobrot állított Gabriele D'Annunziónak" – olvasható a külügyminisztérium közleményében.
Bár helyi döntésről van szó, amelyet nem állami szinten hoztak meg, ugyanakkor más olasz városokban is ünneplik Rijeka elfoglalásának évfordulóját, ez pedig nemcsak a jószomszédi és baráti viszonyt rontja meg a két ország között, hanem ennek az ideológiának az elismerése szemben áll az európai értékekkel is – fogalmaznak a horvátok.
A szoborállítást Kolinda Grabar-Kitarovic horvát államfő is bírálta. „Rijeka a horvát haza büszke része volt és marad, Trieszt szoborállítása, amellyel az irredentizmus és a megszállás előtt tiszteleg, elfogadhatatlan” – írta az elnök Twitter-oldalán.
Megjegyzem, D'Annunzio csodálatos drámákat, regényeket, költeményeket hagyott ránk. Kevés fordítása él magyarul, de ami megjelent, abból kiderül, a huszadik század első felének irodalmi összegzői közé tartozik: művészi horizontja az antikvitástól a futurizmusig ível, megfér benne Sophoklés normarendszere, az olasz sacra rappresentazione hagyománya, Petrarca emlékezete és persze saját korának duzzadó önbizalma. A háború alatt repülőgépével Triesztre virágokat szórt, Bécsre kézírásos proklamációt. „Csak a bátorság gyönyöréért jöttünk, a magasztos férfipróba örömére s eljövünk felétek, valahányszor ebben kedvünk lelik...”
Bárhol szobrot érdemelne.
Egypercesek
Elhunyt Nemere István író, műfordító
Halálhírét felesége, Szentgyörgyi Judit hozta nyilvánosságra közösségi oldalán
Egy kicsit késtem…
Fél évszázaddal múlva vittek vissza egy könyvet a könyvtárba
Női sorsvallomások egy csokorban
Huszonegy asszony a huszonegyedik századból