Színházi küldetés
Csodálatos értékeket terem a magyar színművészet. Akadnak vállalkozó kedvű fiatalok, akik hatalmas erővel vetik bele magukat a közösségi játék és a színház megújításának munkájába. Egyik formációjuk neve: Sztalker Csoport. Érdemes megismerkedni velük.
Kép forrása
Csakis bennünk
A csoport Hegedűs D. Géza 2015-ben végzett színművészeti egyetemi osztályának tagjaiból alakult, Vecsei H. Miklós és ifj. Vidnyánszky Attila vezetésével. Mögöttük egy színházi alkotócsapat áll: fordító, dramaturg, koreográfus, jelmez-, látvány-, hang- és fénytervező ̶ Vecsei H. Kinga Réta, Páter Sparrow, Berecz István, Nagy Attila, Nagy Péter, Mátyássy Szabolcs, Kovács Adrián. Meg persze a produkciós menedzser, Osváth Gábor. Mint a régi nagy színházalapítóknál, Shakespeare-nél, Molière-nél, Csehovnál: közösség, ami küldetésének tekinti a színjátszást.
Hitvallásukat így fogalmazták meg: „Nem a színpadon, sem a telefonunkban, nem a mellettünk ülőben, sem a vászonról ránk nézőben, csakis bennünk, saját magunkban lehetséges, hogy megszülessen a történet, meglegyen a mondanivaló. Ez csak emberben érintéstől érintésig, tekintetben szemtől szemig, ma, most születhet meg.”
Kép forrása
Tarkovszkijtól Shakespeare-ig
Alakulásukkor a beregszászi színházi fesztivál nevét vették át, ami valójában Andrej Tarkovszkij 1979-es nagy nemzedéki mozijának címéből származik. Határhelyzetek és azokon való átjárás ̶ ez érdekli Sztalkeréket.
Azóta már színi iskolát is fenntartanak, a Sztalker Suliban tizenkét-huszonhárom éves fiatalokkal foglalkoznak, a „Tudatos Jelenlét” mestereinek (Mihail Csehov, Jerzy Grotowski) színjátszását továbbadva, a hagyományteremtés és az újabb színésznemzedék felnevelésének céljával.
Idei előadásaikra már a bemutató előtt elkelt valamennyi jegy. Két utolsó színpadi játékuk Büchner Wojczekje és a Vízkereszt, de amúgy mindegy. Előbbi a Nemzeti Színház Kaszás Attila-terméből a POSZT színpadáig, illetve az Interferenciák Nemzetközi Színházi Fesztiválig jutott el és futott be karriert.
Utóbbi ̶ a Shakespeare-darab ̶ a Gyulai Várszínházzal közös produkciójuk, amit július folyamán Szentendrén és Zsámbékon is láthatott a közönség. A 19. Pécsi Országos Színházi találkozón Woyczekük kapta a szakmai zsűritől a legjobb előadás díját.
Kép forrása
Klasszikusok modernül
Büchner kétórás, látomásos darabja egy sajátos térben, egy dobozban játszódik, ahol a média befolyása alatt álló tömblakás ifjú közössége orgiáig fajuló, gyilkosságba torkolló házibulit tart. A gegek, a már-már akrobatikus mozgás, a kiszólások és klasszikus utalások filmszerű élményt okoznak, a nézőkből nem is a megszokott viselkedést váltva ki. „Egy gyilkosságot nem lehet megtapsolni” ̶ mondta ifj.Vidnyánszky Attila kolozsvári színrelépésük után. Az előadás végi döbbent csendből mégis felharsant a taps.
A Woyczek színpadi világának ellentéte az újra lefordított Shakespeare-vígjáték, amit nagyszínpadon, a „szigeten” játszottak, díszlet nélkül, minimális kellékkel. Az előadás a Sztalker Csoporttól megszokott intenzív csoport- és társulati játékra épül. A tengeri viharból kikászálódó csapat a szerelem témáját dolgozta fel, sajátos gesztusnyelvi és táncelemekkel. A jól ismert történetből a gegek itt sem maradtak el, a játék frissessége és intenzitása egyre fokozódik, míg a társulat egésze alkotta „tánckar” önfeledt bálja zárja az estet.
Ha meg szeretnénk fogalmazni, mi a Sztalker-jelenség, akkor a legfőbb jellemzőként a színházban gondolkodást, a széthúzástól, nemzedéki ellentéttől mentes társulatot és a komoly, hitvallásként megélt színházi munkát sorolhatjuk ide.
Küldetéses színházat építenek, érdemes figyelni rájuk.
Kép forrása
Csakis bennünk
A csoport Hegedűs D. Géza 2015-ben végzett színművészeti egyetemi osztályának tagjaiból alakult, Vecsei H. Miklós és ifj. Vidnyánszky Attila vezetésével. Mögöttük egy színházi alkotócsapat áll: fordító, dramaturg, koreográfus, jelmez-, látvány-, hang- és fénytervező ̶ Vecsei H. Kinga Réta, Páter Sparrow, Berecz István, Nagy Attila, Nagy Péter, Mátyássy Szabolcs, Kovács Adrián. Meg persze a produkciós menedzser, Osváth Gábor. Mint a régi nagy színházalapítóknál, Shakespeare-nél, Molière-nél, Csehovnál: közösség, ami küldetésének tekinti a színjátszást.
Hitvallásukat így fogalmazták meg: „Nem a színpadon, sem a telefonunkban, nem a mellettünk ülőben, sem a vászonról ránk nézőben, csakis bennünk, saját magunkban lehetséges, hogy megszülessen a történet, meglegyen a mondanivaló. Ez csak emberben érintéstől érintésig, tekintetben szemtől szemig, ma, most születhet meg.”
Kép forrása
Tarkovszkijtól Shakespeare-ig
Alakulásukkor a beregszászi színházi fesztivál nevét vették át, ami valójában Andrej Tarkovszkij 1979-es nagy nemzedéki mozijának címéből származik. Határhelyzetek és azokon való átjárás ̶ ez érdekli Sztalkeréket.
Azóta már színi iskolát is fenntartanak, a Sztalker Suliban tizenkét-huszonhárom éves fiatalokkal foglalkoznak, a „Tudatos Jelenlét” mestereinek (Mihail Csehov, Jerzy Grotowski) színjátszását továbbadva, a hagyományteremtés és az újabb színésznemzedék felnevelésének céljával.
Idei előadásaikra már a bemutató előtt elkelt valamennyi jegy. Két utolsó színpadi játékuk Büchner Wojczekje és a Vízkereszt, de amúgy mindegy. Előbbi a Nemzeti Színház Kaszás Attila-terméből a POSZT színpadáig, illetve az Interferenciák Nemzetközi Színházi Fesztiválig jutott el és futott be karriert.
Utóbbi ̶ a Shakespeare-darab ̶ a Gyulai Várszínházzal közös produkciójuk, amit július folyamán Szentendrén és Zsámbékon is láthatott a közönség. A 19. Pécsi Országos Színházi találkozón Woyczekük kapta a szakmai zsűritől a legjobb előadás díját.
Kép forrása
Klasszikusok modernül
Büchner kétórás, látomásos darabja egy sajátos térben, egy dobozban játszódik, ahol a média befolyása alatt álló tömblakás ifjú közössége orgiáig fajuló, gyilkosságba torkolló házibulit tart. A gegek, a már-már akrobatikus mozgás, a kiszólások és klasszikus utalások filmszerű élményt okoznak, a nézőkből nem is a megszokott viselkedést váltva ki. „Egy gyilkosságot nem lehet megtapsolni” ̶ mondta ifj.Vidnyánszky Attila kolozsvári színrelépésük után. Az előadás végi döbbent csendből mégis felharsant a taps.
A Woyczek színpadi világának ellentéte az újra lefordított Shakespeare-vígjáték, amit nagyszínpadon, a „szigeten” játszottak, díszlet nélkül, minimális kellékkel. Az előadás a Sztalker Csoporttól megszokott intenzív csoport- és társulati játékra épül. A tengeri viharból kikászálódó csapat a szerelem témáját dolgozta fel, sajátos gesztusnyelvi és táncelemekkel. A jól ismert történetből a gegek itt sem maradtak el, a játék frissessége és intenzitása egyre fokozódik, míg a társulat egésze alkotta „tánckar” önfeledt bálja zárja az estet.
Ha meg szeretnénk fogalmazni, mi a Sztalker-jelenség, akkor a legfőbb jellemzőként a színházban gondolkodást, a széthúzástól, nemzedéki ellentéttől mentes társulatot és a komoly, hitvallásként megélt színházi munkát sorolhatjuk ide.
Küldetéses színházat építenek, érdemes figyelni rájuk.
Egypercesek
Elhunyt Nemere István író, műfordító
Halálhírét felesége, Szentgyörgyi Judit hozta nyilvánosságra közösségi oldalán
Egy kicsit késtem…
Fél évszázaddal múlva vittek vissza egy könyvet a könyvtárba
Női sorsvallomások egy csokorban
Huszonegy asszony a huszonegyedik századból