A hetvenmillió egyedik olvasó
Régi problémája a könyvkiadóknak, hogy miképpen is lehet hatékonyan reklámozni a könyveket. A nehézséget az okozza, hogy a könyvek árába – a nyomott piac miatt – nagyon nehéz beépíteni a reklámok költségeit, különösen akkor nehéz, ha a hirdetés nem céloz elég pontosan, azaz jelentős meddőszórással dolgozik, vagy egyszerűen nem elég hatékony.
Hogyan lehet könyvet reklámozni?
De hát hogyan lehet egy könyvreklám hatékony? Mert azon túl, hogy a kiadó – különféle szócsövek felhasználásával – elhíreszteli, milyen pompás kötetet kínál a leendő olvasóknak, keveset tud tenni. Hacsak nem követi David Ogilvy zseniális ötleteinek egyikét. A nagyhírű reklámszakemberről, David MacKenzie Ogilvyről talán annyit érdemes itt elmondani, hogy tulajdonképpen ő teremtette meg a modern reklám- és marketingszakmát, úgy tartotta, hogy a hirdetésnek elsősorban informatívnak kell lennie, röviden, tömören el kell mondania, mit, miért és kinek kínál. És, ha ezt elég ügyesen teszi, a siker garantált. A reklámszakma koronázatlan királya természetesen számos kulturális jellegű felkérést is kapott, s ezek közül legszellemesebb megoldása az volt, amikor egy nagyvárosi színház számára készített hirdetése egyszerűen a teátrum műsorából állt. Persze a megfelelő lapokban elhelyezve…
Regény az újságban
Nos, hasonlóan egyszerű és hatékony ötlettel állt elő a brazil Loducca reklámügynökség, amely Paulo Coelho híres Alkimista című könyvét, úgy értve, a könyv teljes szövegét, azaz a százhetven oldalas regény valamennyi betűjét hirdetésként jelentette meg a Metro napilap hétfői számában. Hogy pontos legyek az ötlet származott az ügynökségtől, a hirdető személyesen az író volt. Gyanítható, hogy a hirdető kilétének meghatározása is a reklámügynökség ötlete lehetett…
Az újságlapokon megjelenő regény alatt a reklámkampány apropójául szolgáló tény, azaz az alábbi szöveg olvasható: „Az Alkimista. Hét éve a New York Times bestsellerei között. Köszönhetően a hetvenmillió olvasónak. Ha ön nincs köztük, olvassa el ezt a hirdetést. Paulo Coelho".
Megállótól könyvesboltig
A hirdetés szövege egyébként 4-es betűmérettel lett nyomtatva, úgyhogy ember legyen a talpán, aki elolvassa. Valamivel jobb a helyzet a Loducca reklámügynökség citylight-plakátjain, amelyekre szintén kitették az apró betűs kötet teljes szövegét. Itt azonban már 12-es betűmérettel olvasható a regény, azaz elvileg valóban elolvasható. Csak, hát ugye időnként azért busz is jár Sao Pauló-ban, így azok, akik belekezdtek a szövegbe, kíváncsian, felcsigázva, érdeklődve hagyják abba a böngészést, remélve, hogy a következő átszállásnál, megtalálják a folytatást. Ám idővel talán feladják a szövegvadászatot, és a legközelebbi könyvesboltban megvásárolják Coelho mester legnépszerűbb művét…
Hetvenmillió egyedik olvasóként…
Hogyan lehet könyvet reklámozni?
De hát hogyan lehet egy könyvreklám hatékony? Mert azon túl, hogy a kiadó – különféle szócsövek felhasználásával – elhíreszteli, milyen pompás kötetet kínál a leendő olvasóknak, keveset tud tenni. Hacsak nem követi David Ogilvy zseniális ötleteinek egyikét. A nagyhírű reklámszakemberről, David MacKenzie Ogilvyről talán annyit érdemes itt elmondani, hogy tulajdonképpen ő teremtette meg a modern reklám- és marketingszakmát, úgy tartotta, hogy a hirdetésnek elsősorban informatívnak kell lennie, röviden, tömören el kell mondania, mit, miért és kinek kínál. És, ha ezt elég ügyesen teszi, a siker garantált. A reklámszakma koronázatlan királya természetesen számos kulturális jellegű felkérést is kapott, s ezek közül legszellemesebb megoldása az volt, amikor egy nagyvárosi színház számára készített hirdetése egyszerűen a teátrum műsorából állt. Persze a megfelelő lapokban elhelyezve…
Regény az újságban
Nos, hasonlóan egyszerű és hatékony ötlettel állt elő a brazil Loducca reklámügynökség, amely Paulo Coelho híres Alkimista című könyvét, úgy értve, a könyv teljes szövegét, azaz a százhetven oldalas regény valamennyi betűjét hirdetésként jelentette meg a Metro napilap hétfői számában. Hogy pontos legyek az ötlet származott az ügynökségtől, a hirdető személyesen az író volt. Gyanítható, hogy a hirdető kilétének meghatározása is a reklámügynökség ötlete lehetett…
Az újságlapokon megjelenő regény alatt a reklámkampány apropójául szolgáló tény, azaz az alábbi szöveg olvasható: „Az Alkimista. Hét éve a New York Times bestsellerei között. Köszönhetően a hetvenmillió olvasónak. Ha ön nincs köztük, olvassa el ezt a hirdetést. Paulo Coelho".
Megállótól könyvesboltig
A hirdetés szövege egyébként 4-es betűmérettel lett nyomtatva, úgyhogy ember legyen a talpán, aki elolvassa. Valamivel jobb a helyzet a Loducca reklámügynökség citylight-plakátjain, amelyekre szintén kitették az apró betűs kötet teljes szövegét. Itt azonban már 12-es betűmérettel olvasható a regény, azaz elvileg valóban elolvasható. Csak, hát ugye időnként azért busz is jár Sao Pauló-ban, így azok, akik belekezdtek a szövegbe, kíváncsian, felcsigázva, érdeklődve hagyják abba a böngészést, remélve, hogy a következő átszállásnál, megtalálják a folytatást. Ám idővel talán feladják a szövegvadászatot, és a legközelebbi könyvesboltban megvásárolják Coelho mester legnépszerűbb művét…
Hetvenmillió egyedik olvasóként…
Egypercesek
Női sorsvallomások egy csokorban
Huszonegy asszony a huszonegyedik századból
Könyvbörze
November 14-15-én több, mint 5000 könyv várja új gazdáját a Klauzál téren, az Idegenforgalmi Szakkönyvtár épületében
Családi nap a PIM-ben
Felnőttek és gyerekek járhatják be Burger Barna Európáját