J. K. Rowlingot is utolérte a cancel culture Amerikában
Az, hogy az olvasás megszerettetésében manapság mennyit köszönhetünk J. K. Rowlingnak itt Magyarországon is, most hagyjuk. (Sokat.) De mindenképpen érdemes ugyanakkor vigyázó szemeinket megdörzsölni, amikor az Index „Teljesen eltüntették J. K. Rowlingot egy Harry Potter-kiállításról” című augusztus 6-án publikált cikkét, mert lehet, hogy nem fogjuk elhinni, ami ott olvasunk.
A győztesnek nem kell magyarázkodnia
Az írásban egy újabb kálváriai stációról kapunk hírt, jelesül azt, hogy a nyugati irodalmi pop ikonnak is felfogható J. K. Rowling áldozatul esett a cancel culture, avagy eltörlés kultúrája nevű antikulturális mozgalomnak. A cikkből kiderül, hogy a seattle-i Pop Culture Museum cakkom-pakk „minden nyomát eltávolította a Harry Potter megalkotójának, J. K. Rowlingnak a Harry Potter-sorozatot, valamint annak szereplőit ünneplő kiállításról.” Az indoklásban az állt, hogy az írónő „rendkívül gyűlöletkeltő és megosztó” személyisége nem összeegyeztethető az intézmény szellemiségével.
Ezzel persze kapásból az a gond, hogy Rowling Harry Potter regényfolyama kapcsán a kultúra, azon belül a könyvek, az olvasás megkedvelésének, világszerte való sokmilliós eredményével dicsekedhet, ami nem, hogy megosztó, de egyenesen egyesítő erővel bírt az ezredforduló után született nemzedékek számára. Persze lehet vitatni, hogy a Harry Potter regények mesterművek-e, vagy csupán simán olvasmányos fantasy mesék, de ismerve Rowling könyveinek eladási számait, az első kötetek óta tartó töretlen népszerűséget, mondjuk ki: a győztesnek nem kell magyarázkodnia alapon, ténynek vehetjük, hogy a seattle-i múzeum hatalmasat tévedett. De ha nem is lenne tegyük fel Rowling sikeres, akkor is: a kultúra egyetemes, s benne az irodalom művészete is egyetemes.
A kiátkozott szerző
Az indexes cikkben beszámolnak arról is, hogy a Pop Culture Museum említett Harry Potter kiállításról annak vezetője, egy – Oops, I didi it again! – transznemű ember, egy bizonyos Chris Moore (legyünk toleránsak és becézzük Krisztinának is) így érvelt: „Van egy bizonyos hideg, szívtelen, örömszívó lény a Harry Potter világában, és ezúttal valójában nem egy Dementor. A kurátorok egyelőre úgy döntöttek, hogy a művésznő minden műtárgyát eltávolítják ebből a galériából, hogy csökkentsék a hatását. Ez nem tökéletes megoldás, de rövid távon ezt tudtuk tenni, miközben a hosszú távú gyakorlatot is meghatároztuk.”
Nemek és nemek
Az írónő ebbéli kipenderítésének hátterében az állhat – persze csak találgatunk – hogy korábban szolidarított egy brit nő mellett, akit konzervatív nézetei miatt kirúgtak állásából. A konzervatív ez esetben a biológiai nem elismerése volt kontra a gender (társadalmi nem) ellenében. Az Index írásában arról is említést tesznek, hogy szegény Rowling amúgy éppen, hogy csak végtelenül finoman, egy-két emberi szóval próbálta csillapítani a nézetei miatt kirúgott nő ügyében felhorgadt kedélyeket, és meg merte állapítani, hogy amellett, hogy támogatja a transznemű közösségeket, aggódik a biológiai nők biztonságáért is. (S ha ez még nem lenne elég, a cikk a Daily Mail brit napilapra hivatkozva hozzáteszi, hogy a hálás kis manuszka, Daniel Redcliffe, a Harry Pottert megformáló színész, Rowling mondatairól azt nyilatkozta, hogy azokkal fiatalok tömegét sértette meg.)
Aki most azon töri a fejét, hogy ebben mi volt Rowling bűne, az készítsen be több napi hidegélelmet, mert ezzel most ellesz egy ideig míg rájön. Mi meg itt, a Rajnán innen, egyre inkább azon töprengünk, hogy miféle orwell-i duplagondol és újbeszél módozat elsajátítása kell ahhoz, hogy megértsük: miről lehet és főleg hogyan beszélni és gondolkodni a progresszív nyugaton, hogy ne töröljék a kulturális térből a vakmerően nyilatkozót.
Az Index írása ide kattintva olvasható el.
Egypercesek
Halálhírét felesége, Szentgyörgyi Judit hozta nyilvánosságra közösségi oldalán
Fél évszázaddal múlva vittek vissza egy könyvet a könyvtárba
Huszonegy asszony a huszonegyedik századból