Versügyeink
Tompa Mihály Országos Versmondó Verseny, 2019 tavasza, Rimaszombat, a felvidéki verseny döntőjének zsűrijében ott ül a tatabányai Tóth Zsóka és a bácsfeketehegyi Hajvert Ákos. Utóbbi a József Attila versmondó verseny győztese volt 2017-ben. A versmondás ügye nem ismer távolságokat, csak nyelvi határokat.
Versügyeink behálózzák az országot határon innen és túl, időben visszanyúlnak az amatőr színpadok virágkoráig, a hetvenes, nyolcvanas évekig, örömöt szerző és továbbító erejük ma is él. A versmondás, mint előadóművészet a 19. századtól fogva létezik és van jelen a magyar irodalmi életben. Színészek mondanak verset, költők saját verseiket tolmácsolják, gyerekek adnak elő verset valamilyen jeles alkalommal, fiatalok slammelnek, rapp-videón fogalmaznak meg társadalmi problémákat, idősek versengenek a legjobb versmondó díjáért ̶ számtalanszor találkozhatunk versek megszólaltatásával.
Kép forrása
Nem fogunk mi vers nélkül élni
Hogyan indult ez a szellemi-művészeti mozgalom? Hol tart ma, milyen szerepet játszik a művészeti közéletben? – kérdeztük a Tatabányán élő Tóth Zsóka előadóművésztől, aki a Tatabányai Vértes Agorája művészeti főmunkatársa, a magyar verses közélet egyik meghatározó alakja, a Magyar Versmondók Egyesületének örökös tagja. Aki verset mond, szépkiejtési versenyen szerepel, színjátszással foglalkozik hazánkban, az biztosan találkozik vele. A Kárpát-medencei József Attila énekelt vers, vers- és prózamondó verseny főszervezője kétévente Tatabányán, szlovéniai, felvidéki és más versmondó versenyek zsűrijében is dolgozik, de segíti a versmondókat Ausztráliában is. Máskor a bácsfeketehegyi amatőr színjátszó táborban vezet gyerekcsoportot vagy a Budapesti Előadóművészek Körében mond verset Havas Judit és Mohai Gábor társaságában. Ahogy a versügyről beszél, az egyben ars poetica is, mintha Nagy László üzenetét hallanánk szavaiból: „A vers élni is tanít. Nem fogunk mi vers nélkül élni soha.”
Kép forrása
Hatalmas felelősség
Tóth Zsóka szavaiból kiderül, az amatőr versmondás elkötelezettjei azokon a versmondó alkalmakon „tanulják a mesterséget”, ahol a Magyar Versmondók Egyesületének tagjai-nagyjai alkotják a zsűrit. Hatalmas felelősség az övék, hiszen hivatalos iskolája nincs ennek a művészeti ágnak, ezért ezeken a megmérettetéseken, találkozókon lehet segítségükkel útmutatást kapni, továbblépni a versmondóknak. Tóth Zsóka szerint a választásnál dől el minden. Amikor valakit annyira érdekel egy-egy verssor vagy a vers egésze, hogy elkezdi megfejteni, a versben felfedezi önmagát. A személyiségén átmossa a művet, de mivel az többrétegű, ezért mindig marad benne titok. Azt azonban tudnia kell az előadónak, hogy a vers az első, és ha újraalkotja is. A gondolat legyen az első, ne tolakodjon elé a tolmácsolója!
A pódiumművészetben – a szereplési vágy, a késztetés mellett – fontos képességeknek (fejlesztésének is) jelen kell lenni. Akkor tud valaki tökéletesen azonosulni egy verssel, ha a megértés, a beszédmód, az érzelmi töltet, a gesztus, a tekintet, a lélegzetvétel, az alkat, valamennyi, az előadói hitelességet meghatározó tényező egésszé áll össze.
Kép forrása
Délvidéki versmondók
Hajvert Ákost 2006-ban meghívták a Vajdasági Magyar Versmondók Egyesületének tisztújító közgyűlésére. Azóta ő tölti be az elnöki tisztséget.
Ákos feleségével, Lódi Andreával alapította meg a délvidéki magyar diákszínjátszás, valamint vers- és prózamondás műhelyeit. Andrea színjátszó csoportot vezet és folyamatosan szervez. Az egyik legnagyobb délvidéki gyermekszínjátszó találkozó is az ő nevéhez kötődik. Ákos úgy fogalmaz: „Én vagyok inkább a mozgó, a menősebb. Nem nagyon tudok a fenekemen maradni. Előadásokat készítek Tóth Péter Lóránt barátommal, melyeket négy-öt éve viszünk az anyaországba és a határon túlra. Emellett tanítok a kishegyesi iskolában és gyerekekkel foglalkozom versmondás terén. Ugyanakkor van két kisgyermekünk is, akiknek igyekszünk átadni a művészetek szeretetét.”
„A kilencvenes évek kezdete nem hozott sok jót a vajdasági magyarságnak. Az előző évtizedek viszonylagos nyugalmát és jólétét megszüntette a balkáni háborúk kirobbanása. Napi szintű volt a nélkülözés…
Kép forrása
Élni akarás
1994-ben alakult meg a Vajdasági Magyar Versmondók Egyesülete Molnár Krekity Olgával az élén, aki fáradtságot, időt nem kímélve építette az egyesületet, szervezte a Szép Szó Táborokat. Természetesen ehhez szakmai segítség is kellett, amit a Magyar Versmondók Egyesülete biztosított. 1997-ben útjára indult a Dudás Kálmán Nemzeti Vers- és Prózamondó Találkozó is. A Szép Szó Táborból idén a harmincegyediket, a találkozóból a huszonegyediket szerveztük meg, miközben az egyesület betöltötte huszonötödik évét. Mi, a fiatal csapat 2006-ban vettük át a szervezet vezetését. Kiváló alkotói gárda jött össze egy kis faluban, Bácska közepén, Bácsfeketehegyen: fiatal pedagógusok, művelődési- és gazdasági szakemberek csoportja, akiknek szívügye a vers- és prózamondás. Fontos megemlítenem Barta Júlia nyugalmazott óvónő nevét, aki a mai napig motorja az egyesület elnökségének.
A délvidéki versmondó körök sajátossága az élni akarás – teszi hozzá Hajvert Ákos. – Első sorban a saját irodalmunk éltetése, kapaszkodás a gyökereinkbe. Nyilván másként szocializálódik egy határon túli csapat, ugyanakkor ugyanazt a magyar irodalmat éli meg, mint az anyaországi. A sajátosság talán abban van, hogy kevesebben vagyunk egy más nyelvű közegben és ha meg akarjuk élni saját identitásunkat, akkor nagyon komolyan kell vennünk azt.”
Versügyeink behálózzák az országot határon innen és túl, időben visszanyúlnak az amatőr színpadok virágkoráig, a hetvenes, nyolcvanas évekig, örömöt szerző és továbbító erejük ma is él. A versmondás, mint előadóművészet a 19. századtól fogva létezik és van jelen a magyar irodalmi életben. Színészek mondanak verset, költők saját verseiket tolmácsolják, gyerekek adnak elő verset valamilyen jeles alkalommal, fiatalok slammelnek, rapp-videón fogalmaznak meg társadalmi problémákat, idősek versengenek a legjobb versmondó díjáért ̶ számtalanszor találkozhatunk versek megszólaltatásával.
Kép forrása
Nem fogunk mi vers nélkül élni
Hogyan indult ez a szellemi-művészeti mozgalom? Hol tart ma, milyen szerepet játszik a művészeti közéletben? – kérdeztük a Tatabányán élő Tóth Zsóka előadóművésztől, aki a Tatabányai Vértes Agorája művészeti főmunkatársa, a magyar verses közélet egyik meghatározó alakja, a Magyar Versmondók Egyesületének örökös tagja. Aki verset mond, szépkiejtési versenyen szerepel, színjátszással foglalkozik hazánkban, az biztosan találkozik vele. A Kárpát-medencei József Attila énekelt vers, vers- és prózamondó verseny főszervezője kétévente Tatabányán, szlovéniai, felvidéki és más versmondó versenyek zsűrijében is dolgozik, de segíti a versmondókat Ausztráliában is. Máskor a bácsfeketehegyi amatőr színjátszó táborban vezet gyerekcsoportot vagy a Budapesti Előadóművészek Körében mond verset Havas Judit és Mohai Gábor társaságában. Ahogy a versügyről beszél, az egyben ars poetica is, mintha Nagy László üzenetét hallanánk szavaiból: „A vers élni is tanít. Nem fogunk mi vers nélkül élni soha.”
Kép forrása
Hatalmas felelősség
Tóth Zsóka szavaiból kiderül, az amatőr versmondás elkötelezettjei azokon a versmondó alkalmakon „tanulják a mesterséget”, ahol a Magyar Versmondók Egyesületének tagjai-nagyjai alkotják a zsűrit. Hatalmas felelősség az övék, hiszen hivatalos iskolája nincs ennek a művészeti ágnak, ezért ezeken a megmérettetéseken, találkozókon lehet segítségükkel útmutatást kapni, továbblépni a versmondóknak. Tóth Zsóka szerint a választásnál dől el minden. Amikor valakit annyira érdekel egy-egy verssor vagy a vers egésze, hogy elkezdi megfejteni, a versben felfedezi önmagát. A személyiségén átmossa a művet, de mivel az többrétegű, ezért mindig marad benne titok. Azt azonban tudnia kell az előadónak, hogy a vers az első, és ha újraalkotja is. A gondolat legyen az első, ne tolakodjon elé a tolmácsolója!
A pódiumművészetben – a szereplési vágy, a késztetés mellett – fontos képességeknek (fejlesztésének is) jelen kell lenni. Akkor tud valaki tökéletesen azonosulni egy verssel, ha a megértés, a beszédmód, az érzelmi töltet, a gesztus, a tekintet, a lélegzetvétel, az alkat, valamennyi, az előadói hitelességet meghatározó tényező egésszé áll össze.
Kép forrása
Délvidéki versmondók
Hajvert Ákost 2006-ban meghívták a Vajdasági Magyar Versmondók Egyesületének tisztújító közgyűlésére. Azóta ő tölti be az elnöki tisztséget.
Ákos feleségével, Lódi Andreával alapította meg a délvidéki magyar diákszínjátszás, valamint vers- és prózamondás műhelyeit. Andrea színjátszó csoportot vezet és folyamatosan szervez. Az egyik legnagyobb délvidéki gyermekszínjátszó találkozó is az ő nevéhez kötődik. Ákos úgy fogalmaz: „Én vagyok inkább a mozgó, a menősebb. Nem nagyon tudok a fenekemen maradni. Előadásokat készítek Tóth Péter Lóránt barátommal, melyeket négy-öt éve viszünk az anyaországba és a határon túlra. Emellett tanítok a kishegyesi iskolában és gyerekekkel foglalkozom versmondás terén. Ugyanakkor van két kisgyermekünk is, akiknek igyekszünk átadni a művészetek szeretetét.”
„A kilencvenes évek kezdete nem hozott sok jót a vajdasági magyarságnak. Az előző évtizedek viszonylagos nyugalmát és jólétét megszüntette a balkáni háborúk kirobbanása. Napi szintű volt a nélkülözés…
Kép forrása
Élni akarás
1994-ben alakult meg a Vajdasági Magyar Versmondók Egyesülete Molnár Krekity Olgával az élén, aki fáradtságot, időt nem kímélve építette az egyesületet, szervezte a Szép Szó Táborokat. Természetesen ehhez szakmai segítség is kellett, amit a Magyar Versmondók Egyesülete biztosított. 1997-ben útjára indult a Dudás Kálmán Nemzeti Vers- és Prózamondó Találkozó is. A Szép Szó Táborból idén a harmincegyediket, a találkozóból a huszonegyediket szerveztük meg, miközben az egyesület betöltötte huszonötödik évét. Mi, a fiatal csapat 2006-ban vettük át a szervezet vezetését. Kiváló alkotói gárda jött össze egy kis faluban, Bácska közepén, Bácsfeketehegyen: fiatal pedagógusok, művelődési- és gazdasági szakemberek csoportja, akiknek szívügye a vers- és prózamondás. Fontos megemlítenem Barta Júlia nyugalmazott óvónő nevét, aki a mai napig motorja az egyesület elnökségének.
A délvidéki versmondó körök sajátossága az élni akarás – teszi hozzá Hajvert Ákos. – Első sorban a saját irodalmunk éltetése, kapaszkodás a gyökereinkbe. Nyilván másként szocializálódik egy határon túli csapat, ugyanakkor ugyanazt a magyar irodalmat éli meg, mint az anyaországi. A sajátosság talán abban van, hogy kevesebben vagyunk egy más nyelvű közegben és ha meg akarjuk élni saját identitásunkat, akkor nagyon komolyan kell vennünk azt.”
Egypercesek
Elhunyt Nemere István író, műfordító
Halálhírét felesége, Szentgyörgyi Judit hozta nyilvánosságra közösségi oldalán
Egy kicsit késtem…
Fél évszázaddal múlva vittek vissza egy könyvet a könyvtárba
Női sorsvallomások egy csokorban
Huszonegy asszony a huszonegyedik századból