A gyermekképregények a jövő fiatal olvasóit teremtik meg

A nyomtatott szövegek felé talán a legjobb út a képregény. Legalábbis ebben reménykedik a kiadóipar miután a brit sajtóban megjelent, hogy a gyermekképregények és gyermekregények eladásai minden idők csúcsát elérve, csaknem 20 millió fontos forgalmat generáltak Nagy-Britanniában.

Kép forrása

Miközben a kiadók és a szerkesztők tavaly tapasztalta fellendülést közvetlen anyagi sikerként is ünneplik, az iparág és nem mellesleg az olvasáskultúra hosszú távú jövője szempontjából is jó jelnek tekintik. „Az elmúlt évtizedben jelentős növekedést tapasztaltunk a képregények és képeskönyvek eladásában mind a felnőttek, mind a gyerekek piacán” – jelentette ki Philip Stone, a NielsenIQ BookData médiaelemzője, miközben a legújabb trendekről beszélt. „A szuperhősök megbízhatóan nagy szerepet játszottak a könyvpiaci folyamatokban Valószínűleg a szuperhősfilmek is lendítettek a forgalmon. Minderre most valóban szükségünk van, hiszen a képes és képregényes művek az olvasás kapuját is jelentik.”

Érdekes módon az illusztrált könyvek iránti étvágy azután jött meg, hogy a National Literacy Trust tavaly novemberben a gyerekek általános olvasási szokásainak hanyatlását mutatta ki egy kutatásban. Annak idején az derült ki, hogy a nyolc és tizennyolc év közötti gyermekek és fiatalok közül csak minden harmadik szeret szabadidejében olvasni, és, hogy mekkora örömöt lelnek az olvasásban, az 8,8 százalékponttal csökkent az elmúlt évben.

Ugyanakkor tavaly egy a képregények műveltségre gyakorolt ​​hatását vizsgáló egyetemi kutatás kimutatta, hogy a szuperhősök talán többtől is megmentenek minket, mint a szupergonoszoktól: úgy tűnik, a fiatalokat is lelkes olvasóvá varázsolják. A Comic Art Europe által finanszírozott tanulmányi projekt, amelyet a Manchesteri Egyetem kutatói végeztek az éves Lakes Nemzetközi Képregényművészeti Fesztivállal együttműködve, két évig futott az észak-manchesteri Abraham Moss közösségi iskolában. A képregény-olvasási programban 50 diák vett részt, míg 50 másik kontrollcsoportként működött. Az iskola saját mérései szerint a képregény-kurzusba bevont osztály átlagos olvasási rutinjai a műhelyfoglalkozások indulását követő évben 18 hónapban radikálisan javultak. A csoportban megduplázódott azoknak a gyerekeknek a száma, akik az olvasást a kedvenc szabadidős tevékenységeik közé sorolták, míg az összehasonlító csoportban az olvasási kedv visszaesett – számol be a képregények kivételes hatásáról a Guardian.