Végzetes olvasásvesztés?

A mobiltelefonok elterjedésével a fiatalok már alig olvasnak regényeket, mivel nem tudnak és nem is akarnak hosszú szövegekre koncentrálni – mutatta ki Rose Horowitch, az amerikai Atlantic magazin munkatársa, miután több tucat egyetemi oktatót meginterjúvolt.

A megkérdezett tanárok kivétel nélkül arról számoltak be, hogy egyre rövidebb olvasmányokat, pontosabban csak olvasmányrészleteket adhatnak fel a diákjaiknak, mivel a hosszabb szövegeket a diákok nem olvassák el. Az elitegyetemeken egy fokkal jobb a helyzet, de a hallgatók jellemzően még a legjobb egyetemeken sem olvasnak könyveket, inkább csak egy-egy fejezetet vagy részletet. 

A jelenség mögött széles körű könyv-vesztés áll, hiszen már a középiskolák is egyre kevésbé várják el diákjaiktól, hogy teljes regényeket olvassanak el. Ha belenézünk a régebbi statisztikákba, kiderül, hogy ötven éve a gimnazisták negyven százaléka olvasott évente legalább egy könyvet, ma viszont már csak alig tíz százalékukról mondható el ugyanez. A könyvek olvasása már az általános iskolákban is visszaszorulóban van.

Más felmérések lesújtó képet mutatnak a fiatalok szövegértési képességeiről.  Az amerikai általános iskola negyedik osztályosainak több mint harmada súlyos olvasási nehézségekkel küzd. A középiskola elvégzése után sem sokkal jobb a helyzet. A felsőfokú oktatásba jelentkező diákok harmada korrepetálásra szorul szövegértésből. 

A tragikus jelenség mögött a modern technika áll. A mobiltelefonnal felnövő gyerekek ugyanis nem képesek hosszú ideig egyazon szövegre összpontosítani. De még ha tudnának sem nagyon akarnak az egyetemisták könyvet olvasni. Horowitz a Harvard Egyetem felmérését idézi, amely szerint az egyetemisták úgy érzik, hogy karrierjük szempontjából a könyvek olvasása haszontalan.