Nemzetközi díjra jelölték az Országos Széchényi Könyvtár zenetörténeti kötetét
Rangos nemzetközi díjra jelölték „történeti hangfelvételek kutatása” kategóriában az Országos Széchenyi Könyvtár (OSZK) által kiadott tanulmánykötetet, az „Eritis mihi testes”. Az 1938-as budapesti Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus hangfelvételei című kötetet.

Kép forrása
A kétnyelvű tanulmánykötetet a történeti hangfelvételek kutatása kategóriában jelölte díjra az Association for Recorded Sound Collections (ARSC) nevű nemzetközi szervezet, amely a hangtári és audiovizuális felvételekkel foglalkozó szakmát tömöríti, tagsága az egész világra kiterjed – írta meg az MTI az OSZK tájékoztatása alapján.
Az ARSC több zenei kategóriában hirdet évente győztest, az „Eristis mihi testes” a történeti hangfelvételek kutatása kategória jelöltje lett 2022-ben. Az eredményhirdetés szeptemberben, a díjátadó 2023 májusában várható.
Az 1938. május 25. és 29. között Budapesten megrendezett 34. Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus nemcsak a XX. század magyar köz- és kultúrtörténetében, de a magyar hangfelvétel-történetben is kiemelkedő eseménynek bizonyult. Háromféle hangzó dokumentumtípus is megőrizte a kongresszus eseményeit: kereskedelmi forgalomba került gramofonlemezek, a Magyar Rádió stúdiófelvételei, valamint rádióközvetítések röntgenlemezre rögzített privát hangfelvételei is fennmaradtak. A három típus három különböző nézőpontból mutatja be az eucharisztikus kongresszust.
A kötet CD-melléklete reprezentatív válogatást tartalmaz a 34. kongresszus hangfelvételeiből. Hallhatók rajta népénekek, a megnyitó ünnepség részletei, valamint Eugenio Pacelli (1876-1958) bíboros, pápai legátus (a későbbi XII. Piusz pápa) Mátyás-templombéli köszöntése is.
A tanulmánykötet tartalmi része Szabó Ferenc János és B. Kaskötő Marietta, az Eötvös Loránd Kutatási Hálózat Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézetének munkatársainak a munkája. A hangfelvételek anyagát Dede Franciska és Illyés Boglárka, az OSZK munkatársai közreműködésével Szabó Ferenc János állította össze, és Solymosi Ákos, az OSZK Színháztörténeti és Zeneműtára munkatársa digitalizálta és restaurálta.
A kiadvány az egyházzenei hangfelvételek története mellett a korabeli kiadók, lemezcégek működésébe is bepillantást nyújt, ami művelődéstörténeti szempontból igazi kuriózumnak számít.
A tanulmányokat a CD-n hallható hangfelvételek átírt szövegei követik. A kötetet illusztrációk egészítik ki; kották, plakátok, lemezcímkék, fényképek foglalják keretbe a szöveg és a zene egységét - áll a közleményben.

Kép forrása
A kétnyelvű tanulmánykötetet a történeti hangfelvételek kutatása kategóriában jelölte díjra az Association for Recorded Sound Collections (ARSC) nevű nemzetközi szervezet, amely a hangtári és audiovizuális felvételekkel foglalkozó szakmát tömöríti, tagsága az egész világra kiterjed – írta meg az MTI az OSZK tájékoztatása alapján.
Az ARSC több zenei kategóriában hirdet évente győztest, az „Eristis mihi testes” a történeti hangfelvételek kutatása kategória jelöltje lett 2022-ben. Az eredményhirdetés szeptemberben, a díjátadó 2023 májusában várható.
Az 1938. május 25. és 29. között Budapesten megrendezett 34. Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus nemcsak a XX. század magyar köz- és kultúrtörténetében, de a magyar hangfelvétel-történetben is kiemelkedő eseménynek bizonyult. Háromféle hangzó dokumentumtípus is megőrizte a kongresszus eseményeit: kereskedelmi forgalomba került gramofonlemezek, a Magyar Rádió stúdiófelvételei, valamint rádióközvetítések röntgenlemezre rögzített privát hangfelvételei is fennmaradtak. A három típus három különböző nézőpontból mutatja be az eucharisztikus kongresszust.
A kötet CD-melléklete reprezentatív válogatást tartalmaz a 34. kongresszus hangfelvételeiből. Hallhatók rajta népénekek, a megnyitó ünnepség részletei, valamint Eugenio Pacelli (1876-1958) bíboros, pápai legátus (a későbbi XII. Piusz pápa) Mátyás-templombéli köszöntése is.
A tanulmánykötet tartalmi része Szabó Ferenc János és B. Kaskötő Marietta, az Eötvös Loránd Kutatási Hálózat Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézetének munkatársainak a munkája. A hangfelvételek anyagát Dede Franciska és Illyés Boglárka, az OSZK munkatársai közreműködésével Szabó Ferenc János állította össze, és Solymosi Ákos, az OSZK Színháztörténeti és Zeneműtára munkatársa digitalizálta és restaurálta.
A kiadvány az egyházzenei hangfelvételek története mellett a korabeli kiadók, lemezcégek működésébe is bepillantást nyújt, ami művelődéstörténeti szempontból igazi kuriózumnak számít.
A tanulmányokat a CD-n hallható hangfelvételek átírt szövegei követik. A kötetet illusztrációk egészítik ki; kották, plakátok, lemezcímkék, fényképek foglalják keretbe a szöveg és a zene egységét - áll a közleményben.
Egypercesek

Jókai Mór hagyatéka a digitális térben
Szabadon elérhetőek a Jókaihoz kapcsolódó műtárgyak
Könyvtári rendszerünk lelke
A hírekkel ellentétben az olvasás, a könyv egyáltalán nincs válságban ma Magyarországon
Boncasztalon a Hail Mary küldetés
Az űrutazás első ötletétől az utolsó esélyt jelentő misszióig