Átverés vagy tudomány a marketing?

Egyfajta oximoronnak is vehetjük azt a marketing zsánerkönyvet, mely magát a marketing szakmát akarja eladni nekünk. Pedig Seth Godin, a világ elsőszámú marketingszakembere új könyvével ez a helyzet. A Na, ez már marketing! című kiadvány egyszerű, tömör, frappáns megjegyzések már-már félirodalmi stílussal nyakon öntött halmaza. Godin, aki emellett No.1-es blogger, régen a Yahoo-nál volt marketingfőnök, és a Magyarországon is egyre menőbb TED-előadásoknál milliós nézettséget produkált.

Kép forrása

A bevezetőben említettekkel együtt nem gondolnám, hogy a marketing- és reklámszakmán kívül túl sokan ismernék errefelé Seth Godin nevét. A fickó erősen hasonlít Joe Satrianira, aki a szólógitározás amerikai félistene, Godin pedig valami hasonló istenség a tengerentúli üzleti világ megmondóemberei között. A Na, ez már marketing! egy egész jó könyv azoknak is, akik soha a büdös életben nem foglalkoztak még marketinggel, és nem is tervezik. Godin vélhetően már több ezer előadással és publikációval a háta mögött rendezte egy irányba a fejében lévő fűrészport, hogy bárki rákapjon a marketinges szakma ízére. 
A mindennel együtt egész élvezetes olvasmánynak számító kötetben tulajdonképpen csak az a zavaró – legalábbis számomra –, hogy a szerző számos dologról úgy fogalmaz, hogy azt feltételezi, azok előzményei már eleve ismertek az olvasók előtt. A könyv vélhető sikere a faéknél is egyszerűbb, szinte már magától értetődő rövid, tömör mondatokba sűríti egy-egy megállapítását, hogy azok egyrészt még a laikusoknak is foghatók, másrészt javarészt általánosságukból fakadóan egy csomó mindenre érthetők, tehát egy csomó mindenre jó tanácsok is legyen. Egy ponton például ilyen megállapításokkal bombáz: „A marketing mindig többet, a nagyobbat keresi.” Vagy: „Mindenekelőtt azonban a marketing: változás.” Hogy mégse egészen legyen ilyen egysíkú a kötet, az író az egyes témáknál példákat is hoz, de azokat is mindig ugyanabban a laza, inkább amolyan sztorizós stílusban. Aztán ezt váltják az olyan egy-két mondatos szuperécák mint például: „A legjobb ötleteket sem fogadják el azonnal. Még a fagyikehely vagy a közlekedési lámpa elterjedéséhez is évekre volt szükség.” Vagy: „A marketingben rezonálni kell a befogadókkal, olyasmit elmondani, amire várnak, valamit, amire nyitottak, amit el tudnak hinni.” 
Ekként tulajdonképpen Godin nem is palástolja, hogy a marketing egy egyre nagyobb teret nyerő átverés, a kapitalizmus véleményem szerint legkínosabb eleme. Szívesen mondhatnánk rá, hogy már-már törvényszegés, de ezzel csak addig vagyunk így, amíg ki nem énekeltünk valakiből a pénzt. A kötet szerzője e munkájában nemcsak üzletről, de a társadalmi felelősségvállalásról is beszél, hiszen ez ma már a jó marketing, a jó üzlet egyik hatékony alapeleme: mutasd a világnak, hogy oktatási, egészségügyi, kulturális, környezetvédelmi és hasonló ügyeket támogatsz, mellyel a jótékony kapitalista képét mutathatod azok felé is, akiket amúgy a marketinggel is átversz. Ez utóbbi persze pusztán személyes véleményem.