Ötvenéves rock-banda
King Crimson az angol mesevilág királya volt, míg XX. századi névrokona a progresszív rockzene megteremtője és mindmáig egyik legszínvonalasabb zenekara, ami tavaly ünnepelte ötvenedik életévét. Ennek kapcsán jelent meg egy könyv Sid Smith tollából In the Court of King Crimson címmel. A kötet hazánkban is megvásárolható, igaz csak eredeti, angol nyelven.

Kép forrása
Az együttest Robert Fripp és Michael Giles alapította 1969-ben, zenéjükre a dzsessz, a klasszikus zene, a kísérleti zene, a pszichedelikus rock, az új hullám, a heavy metal, a gamelán és a folkzene is komoly hatást gyakorolt. A legendás zenekar első albuma 1969-ben debütált In the Court of the Crimson King címmel, ami alapjaiban változtatta meg a könnyűzene világát, és létrehozott egy addig ismeretlen műfajt, a progresszív rockot.
Az 1970-es évek közepére az együttes sajátos improvizációs stílust alakított ki és a felállás is stabilnak mutatkozott egészen 1974-ig, amikor a King Crimson feloszlott. A magára maradt Robert Fripp – a maga bohém módján – a következőképpen kommentálta az együttes felbomlását: „Felfedeztem, hogy mindenki mit akar csinálni, és úgy találtam, hogy én nem akarom azt tenni.”
Az együttes 1981-ben három évre újjáalakult, hangzását ekkoriban az új hullám befolyásolta. Az 1994-es második újjáalakulást követően a banda sikerrel ötvözte az 1970-es és 1980-as évekre jellemző hangzásait, de a lemezeken megfigyelhető az indusztriális zene és a drum and bass befolyása is.
Az együttes korábbi és jelenlegi tagjainak a nevéhez is rengeteg kezdeményezés köthető. Az ezernégyszázat is meghaladja azon nagylemezek száma, amelyet a King Crimson jelenlegi és volt tagjai készítettek.
Fripp, a formáció egyetlen állandó tagja nem tartja magát az együttes vezetőjének. Szerinte a King Crimson „a dolgok alakításának egyik módja”. Ugyanakkor Fripp hozzáértőn gondozza a zenekar hagyományait. Stúdióalbumaikat tízévente újra kiadják, a legutóbbi felújításra tavaly került sor, és a kornak megfelelően CD, Blu-Ray és vinyl formátumban is elérhetők lesznek.
Az In the Court of King Crimson című könyvben Sid Smith minden egyes stúdióalbumot nagyon részletesen kiveséz, ráadásul egyenként és dalonként. A kötet tartalmaz egy útmutatót az összes King Crimson stúdiófelvételhez, továbbá egy olyan gigográfiát is, amely egyidejűleg szolgál útmutatóként a sok lemezen és digitálisan elérhető King Crimson felvételhez. Az író gondos felülvizsgálatot követően az eredeti méretet kétszeresére bővítette, teljesen naprakésszé tette a történetet. Így most mi is részesei lehetünk egy ötvenéves, még ma is élő legendának.

Kép forrása
Az együttest Robert Fripp és Michael Giles alapította 1969-ben, zenéjükre a dzsessz, a klasszikus zene, a kísérleti zene, a pszichedelikus rock, az új hullám, a heavy metal, a gamelán és a folkzene is komoly hatást gyakorolt. A legendás zenekar első albuma 1969-ben debütált In the Court of the Crimson King címmel, ami alapjaiban változtatta meg a könnyűzene világát, és létrehozott egy addig ismeretlen műfajt, a progresszív rockot.
Az 1970-es évek közepére az együttes sajátos improvizációs stílust alakított ki és a felállás is stabilnak mutatkozott egészen 1974-ig, amikor a King Crimson feloszlott. A magára maradt Robert Fripp – a maga bohém módján – a következőképpen kommentálta az együttes felbomlását: „Felfedeztem, hogy mindenki mit akar csinálni, és úgy találtam, hogy én nem akarom azt tenni.”
Az együttes 1981-ben három évre újjáalakult, hangzását ekkoriban az új hullám befolyásolta. Az 1994-es második újjáalakulást követően a banda sikerrel ötvözte az 1970-es és 1980-as évekre jellemző hangzásait, de a lemezeken megfigyelhető az indusztriális zene és a drum and bass befolyása is.
Az együttes korábbi és jelenlegi tagjainak a nevéhez is rengeteg kezdeményezés köthető. Az ezernégyszázat is meghaladja azon nagylemezek száma, amelyet a King Crimson jelenlegi és volt tagjai készítettek.
Fripp, a formáció egyetlen állandó tagja nem tartja magát az együttes vezetőjének. Szerinte a King Crimson „a dolgok alakításának egyik módja”. Ugyanakkor Fripp hozzáértőn gondozza a zenekar hagyományait. Stúdióalbumaikat tízévente újra kiadják, a legutóbbi felújításra tavaly került sor, és a kornak megfelelően CD, Blu-Ray és vinyl formátumban is elérhetők lesznek.
Az In the Court of King Crimson című könyvben Sid Smith minden egyes stúdióalbumot nagyon részletesen kiveséz, ráadásul egyenként és dalonként. A kötet tartalmaz egy útmutatót az összes King Crimson stúdiófelvételhez, továbbá egy olyan gigográfiát is, amely egyidejűleg szolgál útmutatóként a sok lemezen és digitálisan elérhető King Crimson felvételhez. Az író gondos felülvizsgálatot követően az eredeti méretet kétszeresére bővítette, teljesen naprakésszé tette a történetet. Így most mi is részesei lehetünk egy ötvenéves, még ma is élő legendának.
Egypercesek

Jókai Mór hagyatéka a digitális térben
Szabadon elérhetőek a Jókaihoz kapcsolódó műtárgyak
Könyvtári rendszerünk lelke
A hírekkel ellentétben az olvasás, a könyv egyáltalán nincs válságban ma Magyarországon
Boncasztalon a Hail Mary küldetés
Az űrutazás első ötletétől az utolsó esélyt jelentő misszióig