A fiktív jövő hitregéje

Nehéz műfajt és még nehezebb témát választott Kal Pintér Mihály, aki zseniális írói bravúrral gyúrta egybe vallás és utópisztikus társadalom témáját. Az Atyavilág című regénnyel persze nem találta fel a szerző a forró vizet, hiszen számos ilyen jellegű könyv és film is született erre a kaptafára igazítva. Kal Pintér blikkfangja azonban az elképzelt helyszín és társadalmi felépítmény részletes leírásában és működtetésében ad nagyon sokat.

Kép forrása

Kal Pintér Mihály ügyesen és nem feltétlenül hízelgően szintetizálta a képzeletbeli jövő képzeletbeli világát, melyben Papváros, a hívők városa működik. A kiadó talán több is, mint provokatív fülszövege így fogalmaz: „Az egyházhierarchikusan demokratikus városállam, ahol mindenki számára világos a különbség jogos és jogtalan éhezés között, ahol imával oltják a tüzet, ahol a gyerekeknek már az iskolában megtanítják kordában tartani zabolátlan gondolataikat, és ahol a kecskebőrbe kötött alkotmánykötet mindenkit pontosan eligazít, mit szabad és mit nem. Végre megkezdődhet a felkészülés a Megváltó érkezésére.” 
A szerző ott szintetizál a legnagyobbat, amikor úgy építi fel ezt a különleges fantáziavilágot, hogy abban a világvallások több eleme is együtt, egybefonva jelenik meg. Az egyik ilyen jellegzetes elem a Megváltó, a Messiás várására épülő ortodox zsidó vonal, illetve a Megváltó megérkezése, mely ortodox keresztény vonulat. 
A kissé (?) az orwelli terrorállamra is hajazó berendezkedésben mozgó cselekmény nemcsak a meglepő fordulatokkal teli történet markáns főhősei miatt tartja fogva az olvasót, hanem a fiktív közeg valóságos világra kivetített következményei, tanulságai is beköltözik a befogadó fejébe. 
Ügyes történet.