Európai abszurd egy menekült szemével
„A könyv a németországi bürokrácia kritikája is, amely lassú, körülményes és egyáltalán nem az együttérzésen alapul” – olvashatjuk a kiadó összegzését Abbas Khider A pofon című nemrég nálunk is megjelent regényéről. A kötet újabb adalék a migrációval kapcsolatos kiadványok sorában.

Kép forrása
Ha pedig feltesszük a kérdést, hogy gondoltuk-e volna még tíz éve, hogy a világválságok közül a migrációs válság lesz az, amely jelentős mértékben ölt új műfaji arcot a könyvkiadásban, akkor bizonyára az a válasz, hogy nem feltétlenül. Pedig lassan minden könyvmoly számára világossá válik, hogy az ezredfordulót követő években kialakult különféle válsághullámok újabb témáit adták a regényíróknak. Ilyen időszak volt a World Trade Center, illetve Pentagon elleni merényleteket követő évek sora, majd a 2006-os „Őszödi-beszéd” miatt kirobbant magyar belpolitikai, majd a 2008-as hitelválságból kirobbant világméretű pénzügyi krízis, hogy a későbbi, magyar baloldali politikai válságokról és netán a Weinstein-botrány óta kirobbant szexuál-erkölcsi világválság érájáról már ne is beszéljünk.
No, és most íme, itt vannak a bevándorlók.
A pofon egy Párizsba tartó iraki menekült szemén keresztül mutatja be Európa hetven év óta legnagyobb válságát, melynek most már tudjuk, nem a migráció az eredője (az „csak” a folyománya), hanem a demográfia, a gazdasági krízisek sora, illetve az „arab-tavasz”. A regény főhőse ugyan párizsi rokonához igyekszik héthatáron át, de a németországi bürokrácia útvesztői elnyelik, és ott reked. Otthonát a közel-keleti háborús övezetet már hátra hagyta, és úgy tűnik, azzal, hogy állóháborúvá válik a hatóságokkal és a hivatalos szervekkel való küzdelme, egyre jobban értője lesz Európa válságának. Ahogy mi is, olvasók, a történetbe egyre jobban elmerülve bepillantást nyerhetünk egy végóráit élő régi és egy félve várt új korszak abszurd részleteibe.

Kép forrása
Ha pedig feltesszük a kérdést, hogy gondoltuk-e volna még tíz éve, hogy a világválságok közül a migrációs válság lesz az, amely jelentős mértékben ölt új műfaji arcot a könyvkiadásban, akkor bizonyára az a válasz, hogy nem feltétlenül. Pedig lassan minden könyvmoly számára világossá válik, hogy az ezredfordulót követő években kialakult különféle válsághullámok újabb témáit adták a regényíróknak. Ilyen időszak volt a World Trade Center, illetve Pentagon elleni merényleteket követő évek sora, majd a 2006-os „Őszödi-beszéd” miatt kirobbant magyar belpolitikai, majd a 2008-as hitelválságból kirobbant világméretű pénzügyi krízis, hogy a későbbi, magyar baloldali politikai válságokról és netán a Weinstein-botrány óta kirobbant szexuál-erkölcsi világválság érájáról már ne is beszéljünk.
No, és most íme, itt vannak a bevándorlók.
A pofon egy Párizsba tartó iraki menekült szemén keresztül mutatja be Európa hetven év óta legnagyobb válságát, melynek most már tudjuk, nem a migráció az eredője (az „csak” a folyománya), hanem a demográfia, a gazdasági krízisek sora, illetve az „arab-tavasz”. A regény főhőse ugyan párizsi rokonához igyekszik héthatáron át, de a németországi bürokrácia útvesztői elnyelik, és ott reked. Otthonát a közel-keleti háborús övezetet már hátra hagyta, és úgy tűnik, azzal, hogy állóháborúvá válik a hatóságokkal és a hivatalos szervekkel való küzdelme, egyre jobban értője lesz Európa válságának. Ahogy mi is, olvasók, a történetbe egyre jobban elmerülve bepillantást nyerhetünk egy végóráit élő régi és egy félve várt új korszak abszurd részleteibe.
Egypercesek

Önreflexió, emlékezés, belső utazás
Irodalmi kvízzel, koncertekkel és szubjektív tárlatvezetésekkel is készül a PIM a Múzeumok Éjszakájára
Mi lesz a hagyatékokkal?
Könyves hagyatékok, gyűjtemények feldolgozása áll a közelgő tanácskozás fókuszában
Korszak és költő
Kormos Istvánról rendez műhelykonferenciát a PIM