A kód neve: Amszterdam

Az elmúlt évek nagy könyvsikerei zömében veretes, halálkomoly műfaji és tartalmi bensővel bíró alkotások voltak. Ian McEwan Amszterdam című regénye is ilyen valahol, de a szerző mégis lazított egyet a nadrágszíjon és pajzánságot, politikai pikantériát, valamint bőséges polgári dekadenciát is belerakott a történetébe. Politikus, médiaguru és művész keveredik súlyos gondba, midőn közös szeretőjük, a kacér és szexis Molly meghal. 

Kép forrása

Egy idő óta tudjuk Magyarországon is, hogy a politikai ágyúlövésekhez a bulvár az igazi lőpor, avagy ma már bulvár nélkül nincs politika. Az Amszterdam című regény mindhárom főhőse pontosan egy olyan kulimászba keveredik, melynek minden percentjéért vagonnyi milliókat adna a bulvársajtó. Molly Lane halála kapcsán hirtelen három ember lába alatt kezd el égni a talaj, Clive Linley, a művésztársadalom üdvöskéje, a karmesterzseni. Vernon Halliday pedig a véleményformáló hatalom egyik bástyájának számító napilap szerkesztője. A harmadik figura Julian Garmony, jobboldali külügyminiszter. Ők hárman benne voltak abban a sorozatban, mely az elhunyt Molly Lane szeretőit tartalmazta. A három férfit így különös, már-már misztikus kapcsolat köti össze, és hármasok alaptörvénye, hogy kettő mindig összefog az egy ellen, s ez most is így van. De vajon ki lesz az az egy, aki a fent sorolt trióból végül rajta veszít? Vajon milyen titkokat vitt magával Molly a sírba? Szégyen vagy büszkeség lesz a három férfi sorsa miután közös döntésre jutnak Molly szellemi hagyatékával kapcsolatban? És a legfontosabb kérdés: Miért kell Molly képzeletbeli vagy valós kegyeiért megküzdeniük egymással, ha Molly egyszer már nincs is az élők sorában? Ian McEwan sajátságos megoldásokkal, helyenként meglepő fordulatokkal teszi izgalmassá az Amsterdam című regényt, melynek elnevezése tulajdonképpen a történetben felmerülő sok-sok talány kulcsa. De erről Önök, olvasók még ne tudjanak…