Egyre fényesebb a Virtuálfény
Újra és újra előkerülnek a kortárs sci-fi egyik legnagyobb alakjának, William Gibsonnak a könyvei. Nem is csoda, hiszen nem egy kötetével, sorozatával volt képes maradandót alkotni. Mint például a nemrég újra megjelent Virtuálfény című történettel.
The New York Times kritikai rovata szerint: William Gibson rendkívül gazdag prózája és erős párbeszédei egy rendíthetetlen, hiteles jövőképben teljesednek ki. Erre példa az 1980-as években megjelent, a cyberpunk irányzat alapköveit lefektető Sprawl-trilógia (1984: Neurománc, 1986: Számláló nullára, 1988: Mona Lisa Overdrive). A nyitóregénye volt az első, ami a Hugo-, Nebula- és Philip K. Dick-díjakat egyaránt megkapta. Ezt követően még két trilógiát írt, melyek közül a Híd-trilógia ismét a figyelem középpontjába került a magyar könyvesboltokban. A kötet nyitódarabja, a Virtuálfény egyébként 1993-ban jelent meg a tengerentúlon, majd azt követően hozzánk Szántai Zsolt fordításában érkezett meg 1995-ben.
Nemrégiben azonban újabb kiadásban jelent meg a könyv, mellyel William Gibson egyben egy új korszakot is kezdett: a cyberpunk teremtője ugyanis a Sprawl-trilógiát követően a tömegmédia és celebkultuszok felé fordult, éles képet adva a közeljövőről.
A Virtuálfény történetének főhőse Chevette Washington, aki futárként rója biciklijén a jövő San Franciscójának utcáit. Eseteként bizalmas információkat szállít egyik megacégtől a másikig. Ez az élete, de egy napon mégis nagyot kockáztat, amikor az egyik munkája során egy buliba csöppen és egy férfi nem hagyja békén. Válaszul ellop egy tokot, amiben később kiderül, hogy egy napszemüveg van. Pontosabban egy fekete virtuális szemüveg, amit már korábban elloptak tulajdonosától. Ez pedig alapjaiban veszélyezteti az egész város jövőjét.
A szemüveg visszaszerzésével a zsarut, Berry Rydell-t bízzák meg, aki nem túl lelkes a munkáért. Feladata, hogy keresse meg a lányt és szerezze vissza a virtuálszemüveget. Bekapcsolódik az ügybe azonban a helyi rendőrség gyilkossági csoportja is, de egyre többször hall egy hídról és a mögötte elterülő szürke zónáról, amit különös emberek népesítenek be. Természetesen a történet tovább bonyolódik, amint Chevette olyan információkhoz jut, amikhez nem lett volna szabad…
The New York Times kritikai rovata szerint: William Gibson rendkívül gazdag prózája és erős párbeszédei egy rendíthetetlen, hiteles jövőképben teljesednek ki. Erre példa az 1980-as években megjelent, a cyberpunk irányzat alapköveit lefektető Sprawl-trilógia (1984: Neurománc, 1986: Számláló nullára, 1988: Mona Lisa Overdrive). A nyitóregénye volt az első, ami a Hugo-, Nebula- és Philip K. Dick-díjakat egyaránt megkapta. Ezt követően még két trilógiát írt, melyek közül a Híd-trilógia ismét a figyelem középpontjába került a magyar könyvesboltokban. A kötet nyitódarabja, a Virtuálfény egyébként 1993-ban jelent meg a tengerentúlon, majd azt követően hozzánk Szántai Zsolt fordításában érkezett meg 1995-ben.
Nemrégiben azonban újabb kiadásban jelent meg a könyv, mellyel William Gibson egyben egy új korszakot is kezdett: a cyberpunk teremtője ugyanis a Sprawl-trilógiát követően a tömegmédia és celebkultuszok felé fordult, éles képet adva a közeljövőről.
A Virtuálfény történetének főhőse Chevette Washington, aki futárként rója biciklijén a jövő San Franciscójának utcáit. Eseteként bizalmas információkat szállít egyik megacégtől a másikig. Ez az élete, de egy napon mégis nagyot kockáztat, amikor az egyik munkája során egy buliba csöppen és egy férfi nem hagyja békén. Válaszul ellop egy tokot, amiben később kiderül, hogy egy napszemüveg van. Pontosabban egy fekete virtuális szemüveg, amit már korábban elloptak tulajdonosától. Ez pedig alapjaiban veszélyezteti az egész város jövőjét.
A szemüveg visszaszerzésével a zsarut, Berry Rydell-t bízzák meg, aki nem túl lelkes a munkáért. Feladata, hogy keresse meg a lányt és szerezze vissza a virtuálszemüveget. Bekapcsolódik az ügybe azonban a helyi rendőrség gyilkossági csoportja is, de egyre többször hall egy hídról és a mögötte elterülő szürke zónáról, amit különös emberek népesítenek be. Természetesen a történet tovább bonyolódik, amint Chevette olyan információkhoz jut, amikhez nem lett volna szabad…
Egypercesek
Móricz, Térey és írói naplók
Íme a PIM év végi programjai
Végzetes olvasásvesztés?
A mai egyetemisták egyre kevesebb könyvet olvasnak” – írja Rose Horowitz publicista az Atlantic magazinban
Elhunyt Nemere István író, műfordító
Halálhírét felesége, Szentgyörgyi Judit hozta nyilvánosságra közösségi oldalán