Hallgatsz-e a csendre?
A csend történései című könyvben harmincnyolc mai magyar szerző avatja be az olvasót a műhelymunka azon fázisába, melyben a születendő műalkotásoknál jelentős szerepet kapott a hitélet, illetve annak megnyilvánulása. Miközben olvassuk a keresztény szemlélet irodalmi változatait, egyre másra találkozunk újra és újra a csenddel, a közeggel, melyben ott van Isten.
„És amikor elvonult az Úr, nagy és erős szél szaggatta a hegyeket, és tördelte a sziklákat az Úr előtt; de az Úr nem volt ott a szélben. A szél után földrengés következett; de az Úr nem volt ott a földrengésben. A földrengés után tűz támadt; de az Úr nem volt ott a tűzben. A tűz után halk és szelíd hang hallatszott.” Ezt olvashatjuk a Biblia, Királyok első könyve részében az Isten egyik megnyilvánulásáról. Sokan úgy gondolhatják, hogy Isten, ha nem is mindig közvetlenül, de valamiféleképpen mégis csak erővel, kellő dinamizmussal teszi egyértelművé kijelentéseit. Pedig a hívők tudják, hogy Isten inkább elrejti magát, hogy aztán megfejthető legyen, illetve nem dérrel-durral, nagy hanggal, hanem elcsendesedés révén, mentén, a csendben található meg. Az „A csend történései. Szakralitás, Biblia a mai magyar irodalomban és művészetben” című kötet létrejötte is erre utal. A könyv szerkesztői, a Vigília Kiadó munkatársai „arra kérték kortárs íróinkat, költőinket, mutassák be valamely művükön keresztül, hogyan, mely művészi (vagy akár személyes) problémák mentén jutottak el egy-egy bibliai történethez, szöveghelyhez, s milyen kihívásokat jelentett, hogy azt a maguk számára sikeresen fel is használhassák a létrehozandó műben.” Az antológia mondhatjuk, így egyfajta bizonyságtétel-gyűjtemény lett, melyben nemcsak a hitélet művészetre gyakorolt hatását, de az írók, költők, publicisták hitvallását is megismerhetjük.
A kötetben többek között írásaival szerepel: Czigány György, Dér András, Dobai Lili, Esterházy Péter, Kertész Imre, Lackfi János, Láng Eszter, Pályi András, Petrőczi Éva, Rakovszky Zsuzsa, Takács Zsuzsa, Váli Dezső vagy Zalán Tibor.
„És amikor elvonult az Úr, nagy és erős szél szaggatta a hegyeket, és tördelte a sziklákat az Úr előtt; de az Úr nem volt ott a szélben. A szél után földrengés következett; de az Úr nem volt ott a földrengésben. A földrengés után tűz támadt; de az Úr nem volt ott a tűzben. A tűz után halk és szelíd hang hallatszott.” Ezt olvashatjuk a Biblia, Királyok első könyve részében az Isten egyik megnyilvánulásáról. Sokan úgy gondolhatják, hogy Isten, ha nem is mindig közvetlenül, de valamiféleképpen mégis csak erővel, kellő dinamizmussal teszi egyértelművé kijelentéseit. Pedig a hívők tudják, hogy Isten inkább elrejti magát, hogy aztán megfejthető legyen, illetve nem dérrel-durral, nagy hanggal, hanem elcsendesedés révén, mentén, a csendben található meg. Az „A csend történései. Szakralitás, Biblia a mai magyar irodalomban és művészetben” című kötet létrejötte is erre utal. A könyv szerkesztői, a Vigília Kiadó munkatársai „arra kérték kortárs íróinkat, költőinket, mutassák be valamely művükön keresztül, hogyan, mely művészi (vagy akár személyes) problémák mentén jutottak el egy-egy bibliai történethez, szöveghelyhez, s milyen kihívásokat jelentett, hogy azt a maguk számára sikeresen fel is használhassák a létrehozandó műben.” Az antológia mondhatjuk, így egyfajta bizonyságtétel-gyűjtemény lett, melyben nemcsak a hitélet művészetre gyakorolt hatását, de az írók, költők, publicisták hitvallását is megismerhetjük.
A kötetben többek között írásaival szerepel: Czigány György, Dér András, Dobai Lili, Esterházy Péter, Kertész Imre, Lackfi János, Láng Eszter, Pályi András, Petrőczi Éva, Rakovszky Zsuzsa, Takács Zsuzsa, Váli Dezső vagy Zalán Tibor.
Egypercesek
Móricz, Térey és írói naplók
Íme a PIM év végi programjai
Végzetes olvasásvesztés?
A mai egyetemisták egyre kevesebb könyvet olvasnak” – írja Rose Horowitz publicista az Atlantic magazinban
Elhunyt Nemere István író, műfordító
Halálhírét felesége, Szentgyörgyi Judit hozta nyilvánosságra közösségi oldalán