Mit ér a nő a mélyben?
Már ajánlottunk olvasóinknak szinglikről, a szingli trendet követő lányokról, asszonyokról szóló rém trendi könyveket, de tehettük volna ezt az internetes társkereső oldalak kétes végkifejletet sejtető (al)világába elmerülő magányosokról szóló kötetekkel. Mivel ez utóbbi még nem volt soron, akkor jöjjön most egy friss, az éppen befejeződött Könyvfesztiválon is bemutatott regény, jelesül Sándor Anikó Házasságsirató című műve.
Talán csak a hetvenes években született Csurka István-féle Házmestersirató cím összehangzása miatt választotta Sándor Anikó a Házasságsirató címet új regényének, mely történetnek sok-sok alapvető vonatkozása között valóban az egyik a házasság drámai vége, de nem az egyetlen aspektusa. A Házasságsirató egy optimista végkicsengésű, de a középkorú magyar nők mai drámájának lelkiismeretes, és nem túlfuldoklóan feminista leírása. És azt is tudni kell a regény másik fő vonulatának mondható internetes társkeresési szubkultúráról, hogy bizony, már több az írók, illetve celebségek, hírességek ráröppentek a témára, mi több, film is készült erről a világról. Számomra úgy tűnik, hogy Sándor Anikó remek érzékkel építette fel új műve szerkezetét, míg a regény első és egyértelműen borús hangulatú részében a drámai helyzet kialakulását, addig a második felében a részben szórakoztatónak is mondható társkereső-bugyrokban való elmerülés izgalmas szcénáját mutatja meg. S végül ezt követi a teljes feloldás, amikor a főhősnő önmagára és élete megoldására talál.
Az alapképlet pedig közhelyesen közismert: az ifjú feleség teljes karrierjét feláldozza ifjú férje pályafutásának oltárán, s míg ő, a feleség gyermeket szül, nevel és családi ölmeleget, fészket hevít nap, mint nap, addig férjemuram bizony kiteljesedik a nagyvilág piacán, üzleti ügyeit – bár vagyona közös kasszából indult nejével – fondorlatosan kimenekíti saját káeftécskéibe, bétécskéibe. Az is unalomig ismert szituáció és meg is történik Nórával, a főhősnővel, hogy férje csélcsap, csapodár lesz, és egy hamvasabb, fiatalabb macáért elhagyja őt. A válás után Nórára minden rázuhan, a negyvenes éveire már tapintható öregedés, az elhagyott, elvált nő magánya, érzelmi és szexuális nyomara, a felnőtté vált gyermekétől való távolodás, és a munkanélküliség azon megalázó vonala, amikor gyakorlat, tapasztalat híján, képtelen a friss és üdve, no meg persze túlon-túl szexi csajokkal felvenni a versenyt.
Sándor Anikó aztán úgy döntött, hogy mégsem hagyja a lét legmélyén főhősnőjét és sorsa váratlan jóra fordulásával ad reményt az olvasónak.
Sándor Anikó újkeletű író, aki újságírással és életmód-vezetési tanácsadással is foglalkozik. Eddig könyveiben, mint ebben a mostaniban is, részletesen és érzékletesen foglalkozik a nők helyzetével, megítélésükkel, társadalomban elfoglalt szerepükkel, belső-, magánéleti síkjuk kiteljesedésének gátjaival, örömeivel, megoldásaival.
Talán csak a hetvenes években született Csurka István-féle Házmestersirató cím összehangzása miatt választotta Sándor Anikó a Házasságsirató címet új regényének, mely történetnek sok-sok alapvető vonatkozása között valóban az egyik a házasság drámai vége, de nem az egyetlen aspektusa. A Házasságsirató egy optimista végkicsengésű, de a középkorú magyar nők mai drámájának lelkiismeretes, és nem túlfuldoklóan feminista leírása. És azt is tudni kell a regény másik fő vonulatának mondható internetes társkeresési szubkultúráról, hogy bizony, már több az írók, illetve celebségek, hírességek ráröppentek a témára, mi több, film is készült erről a világról. Számomra úgy tűnik, hogy Sándor Anikó remek érzékkel építette fel új műve szerkezetét, míg a regény első és egyértelműen borús hangulatú részében a drámai helyzet kialakulását, addig a második felében a részben szórakoztatónak is mondható társkereső-bugyrokban való elmerülés izgalmas szcénáját mutatja meg. S végül ezt követi a teljes feloldás, amikor a főhősnő önmagára és élete megoldására talál.
Az alapképlet pedig közhelyesen közismert: az ifjú feleség teljes karrierjét feláldozza ifjú férje pályafutásának oltárán, s míg ő, a feleség gyermeket szül, nevel és családi ölmeleget, fészket hevít nap, mint nap, addig férjemuram bizony kiteljesedik a nagyvilág piacán, üzleti ügyeit – bár vagyona közös kasszából indult nejével – fondorlatosan kimenekíti saját káeftécskéibe, bétécskéibe. Az is unalomig ismert szituáció és meg is történik Nórával, a főhősnővel, hogy férje csélcsap, csapodár lesz, és egy hamvasabb, fiatalabb macáért elhagyja őt. A válás után Nórára minden rázuhan, a negyvenes éveire már tapintható öregedés, az elhagyott, elvált nő magánya, érzelmi és szexuális nyomara, a felnőtté vált gyermekétől való távolodás, és a munkanélküliség azon megalázó vonala, amikor gyakorlat, tapasztalat híján, képtelen a friss és üdve, no meg persze túlon-túl szexi csajokkal felvenni a versenyt.
Sándor Anikó aztán úgy döntött, hogy mégsem hagyja a lét legmélyén főhősnőjét és sorsa váratlan jóra fordulásával ad reményt az olvasónak.
Sándor Anikó újkeletű író, aki újságírással és életmód-vezetési tanácsadással is foglalkozik. Eddig könyveiben, mint ebben a mostaniban is, részletesen és érzékletesen foglalkozik a nők helyzetével, megítélésükkel, társadalomban elfoglalt szerepükkel, belső-, magánéleti síkjuk kiteljesedésének gátjaival, örömeivel, megoldásaival.
Egypercesek
Móricz, Térey és írói naplók
Íme a PIM év végi programjai
Végzetes olvasásvesztés?
A mai egyetemisták egyre kevesebb könyvet olvasnak” – írja Rose Horowitz publicista az Atlantic magazinban
Elhunyt Nemere István író, műfordító
Halálhírét felesége, Szentgyörgyi Judit hozta nyilvánosságra közösségi oldalán