Barokkos képzelgések, sóvárgó víziók
Talán a tavasz szele, talán a vakszerencse sodorta elém az antikváriusnál Győrffy Attila Édenapokrif című kötetét, mely olyan korai zsengéje az alkotónak, hogy még a world wide web is csak alig, sőt szinte semmi nyomot nem produkált. A könyv érdekessége, hogy a számos műfajt vonultat fel, így például a hagyományos értelemben vett verset, valamint prózaverset, fiktív levelet és episztolát is.

Az Orpheusz Könyvek sorozat részeként 1990-ben megjelent Édenapokrif című könyv kiadói ajánlója figyelemre méltó módon tálalja egy helyen a 2014-ben József Attila-díjas Győrffy Attila költészetét, amikor ezt olvashatjuk: „A barokkos képzelgésekkel, látomásokkal, szerepjátszásokkal átszőtt írásokban életérzéseit, létélményeit, emlékeit, sóvárgásait és csalódásait megfogalmazva, elsősorban továbbra is az örök emberi kérdések, a végtelen olthatatlan szomja, a szerelem, a halál, az Isten és a megváltás problémakörei foglalkoztatják.” (Én ugyan nem írtam volt istenről és a megváltásról, hogy „problémakör”, de lelkük rajta, amúgy meg értem, mit akartak mondani.)
A bevezetőben jelzett műfaji sokszínűség a kötetben különböző fejezetekre osztva található meg, illetve kifejezetten ízléses és izgalmas fotómontázs-illusztrációkat készített a könyvbe Ősz Szilvia, aki ez esetben a Magyar Iparművészeti Főiskolai diplomamunkájaként adta képeit Győrffy kiadványához.
Az 1954-ben született Győrffy Attila a könyv kiadásának évében harminchat éves, mondjuk, éppen, hogy még fiatalember. Már nem útkereső, még nem bölcs, de rém határozott, megfontolt és a nyelv, a szavak, az irodalmi verbalitás közegében máris mester. Fantasztikus víziókat felvonultató költészete a kiteljesedéshez ért, lényeglátása, egyedi hangvétele, káprázatos szókészlete és a lírában való új teremtésre kész képessége immáron hatékony erővel tör utat magának. Hite és kétkedése egyszerre dolgozik, egyszerre formál, egyszerre épít.
A szerkesztők külön jelentőséget tulajdonítottak az úgynevezett episztoláknak. Ez az ókori költészettől népszerű és alkalmazott műfaj való névvel ellátott képzelt személyekhez írt verses levél alak, ahol a tartalom és a forma is nagy hangsúlyt kap, Győrffynél igazi mélységeket és magasságokat jelent. A költő hol rokonokhoz, hol ismerősökhöz, hol barátokhoz, kortárs alkotókhoz címezte fiktív leveleit. Ezek egyik jellegzetessége, hogy kérdésekkel spékelte tele, olyan felvetésekkel, melyek távol az ókori örökségtől, inkább a mai élet gondolatköreit érintik. Az érzelemdús, ironikus, esetenként dühös hangnemben is megírt levelekben felsejlik Győrffy Attila költő emberi kapcsolatrendszerének lírai pókhálórendszere is.

Az Orpheusz Könyvek sorozat részeként 1990-ben megjelent Édenapokrif című könyv kiadói ajánlója figyelemre méltó módon tálalja egy helyen a 2014-ben József Attila-díjas Győrffy Attila költészetét, amikor ezt olvashatjuk: „A barokkos képzelgésekkel, látomásokkal, szerepjátszásokkal átszőtt írásokban életérzéseit, létélményeit, emlékeit, sóvárgásait és csalódásait megfogalmazva, elsősorban továbbra is az örök emberi kérdések, a végtelen olthatatlan szomja, a szerelem, a halál, az Isten és a megváltás problémakörei foglalkoztatják.” (Én ugyan nem írtam volt istenről és a megváltásról, hogy „problémakör”, de lelkük rajta, amúgy meg értem, mit akartak mondani.)
A bevezetőben jelzett műfaji sokszínűség a kötetben különböző fejezetekre osztva található meg, illetve kifejezetten ízléses és izgalmas fotómontázs-illusztrációkat készített a könyvbe Ősz Szilvia, aki ez esetben a Magyar Iparművészeti Főiskolai diplomamunkájaként adta képeit Győrffy kiadványához.
Az 1954-ben született Győrffy Attila a könyv kiadásának évében harminchat éves, mondjuk, éppen, hogy még fiatalember. Már nem útkereső, még nem bölcs, de rém határozott, megfontolt és a nyelv, a szavak, az irodalmi verbalitás közegében máris mester. Fantasztikus víziókat felvonultató költészete a kiteljesedéshez ért, lényeglátása, egyedi hangvétele, káprázatos szókészlete és a lírában való új teremtésre kész képessége immáron hatékony erővel tör utat magának. Hite és kétkedése egyszerre dolgozik, egyszerre formál, egyszerre épít.
A szerkesztők külön jelentőséget tulajdonítottak az úgynevezett episztoláknak. Ez az ókori költészettől népszerű és alkalmazott műfaj való névvel ellátott képzelt személyekhez írt verses levél alak, ahol a tartalom és a forma is nagy hangsúlyt kap, Győrffynél igazi mélységeket és magasságokat jelent. A költő hol rokonokhoz, hol ismerősökhöz, hol barátokhoz, kortárs alkotókhoz címezte fiktív leveleit. Ezek egyik jellegzetessége, hogy kérdésekkel spékelte tele, olyan felvetésekkel, melyek távol az ókori örökségtől, inkább a mai élet gondolatköreit érintik. Az érzelemdús, ironikus, esetenként dühös hangnemben is megírt levelekben felsejlik Győrffy Attila költő emberi kapcsolatrendszerének lírai pókhálórendszere is.
Egypercesek

Olvasni jó, és hallgatni is!
Hiánypótló gyerekirodalmi műsor indul a radiocafén
Könyvtolvajok Hollandiában
Grúz bűnszervezet lopja az európai könyvtárak értékes könyveit
Felbecsülhetetlen kincsre bukkantak
A könyvtár nem is tudta, milyen érték lapul a tárolóban