A képzelet kínja
Vladimír Páral cseh író azok közé az alkotók közé tartozik, akik műveikben sem tudnak elszakadni civil foglalkozásuktól. Páral ezt még azzal is tetézte, hogy gyakorlatilag majd minden regényét a vegyipari mérnöki munkakörnyezetébe ágyazta. Tizenhét könyve közül az 1980-as, A képzelet kínja is ilyen, sőt mi több, ebben a regényében gyakorlatilag egy fikciós történetbe (hogy stílszerűek legyünk) vegyítette önéletrajza elemeit.
A magyar olvasók Capek, Kundera, Hasek és Hrabal klasszikus művei miatt nagy becsben tartják a cseh irodalmat, s így bizonyára ezen gigászok melletti mások is komoly érdeklődésre tarthatnak számot. Vladimír Páral sem lóg ki a sorból, prózája és lírai munkássága is jelentős a kortárs cseh írók, költők között, Magyarországon is népszerű, ismert. A már címében is erőteljes A képzelet kínja Páral egyik legerősebb alkotása. A regény valóban annyira átitatódott a szerző életrajzának részleteivel, hogy a főhős Marek Paar-t nem is igen lehet megkülönböztetni magától az írótól.
Paar, alkotójához hasonlóan az ötvenes évek közepén diplomázott vegyészmérnök, aki már pályafutása első éveiben megtapasztalja a belső, képzeletétől színes énjével ellentétes „külvilági” szürkeséget. A lobbanékony, erőteljes fantáziával megáldott ifjú mérnök erőmű méretű és energiájú becsvággyal felvértezve veti bele magát a vegyipari vállalat által rá kirótta feladatokba. Ezek a munkafázisok nemigen változatosak, s mit tagadjuk, dögunalmasak, ráadásul nem viszik előre azt, aki igazgató szeretne lenni, ahogy a főhős, Paar is. De ugyanez a lapos szürkeség jellemző a főszereplő által megtapasztalt „vállalaton belüli szerelmi élet” fortyogás-mentességét is.
A kiábrándító valóság ellen a képzelet kínját választó Marek Paar története klasszikus iskolapélda. Sokan vetik össze Stendhal Vörös és fekete című regényének főhősének balladájával. Julien Sorel is a nagyravágyás, a becsvágya miatt sokakat félresöprő fiatalember sorsába kódolt bukás antihősének alaptípusa, ahogy Marek Paar is. A párhuzam illetve a két történelmi korszak közötti különbség összevetése is izgalmas, hiszen Páral kora gazdasága, politikai, közéleti viszonyait is feltérképezi regényében. Különös hangsúlyt kapnak a könyvben a történetben lévő mellékszereplők kíméletlenül részletes leírásai, Vladimír Páral zsenialitása is ebben rejlik többek között, hogy az alapon erős lüktetésű regényhez, mintegy mellékletként csatolja a színen feltűnő ilyen-olyan előjelű alakok cizellált ábrázolását.
Talán nem bűn, ha elárulom, hogy „ki a gyilkos a krimi végén”, amikor leírom, hogy a főhős, Marek nem viszi sokra, egy azóta már mindenestül kiismert, bukásra kárhoztatott rendszer „csavarjaként”, az álmai, fantáziálásai, becsvágyó elképzelései ellenére/miatt válik a nagy egész részeként a nagy egész szürkeség kis szürke részévé, halott álmaitól való megittasodása utáni végtelen rosszullétet okozó másnaposság szenvedő alanyává.
A magyar olvasók Capek, Kundera, Hasek és Hrabal klasszikus művei miatt nagy becsben tartják a cseh irodalmat, s így bizonyára ezen gigászok melletti mások is komoly érdeklődésre tarthatnak számot. Vladimír Páral sem lóg ki a sorból, prózája és lírai munkássága is jelentős a kortárs cseh írók, költők között, Magyarországon is népszerű, ismert. A már címében is erőteljes A képzelet kínja Páral egyik legerősebb alkotása. A regény valóban annyira átitatódott a szerző életrajzának részleteivel, hogy a főhős Marek Paar-t nem is igen lehet megkülönböztetni magától az írótól.
Paar, alkotójához hasonlóan az ötvenes évek közepén diplomázott vegyészmérnök, aki már pályafutása első éveiben megtapasztalja a belső, képzeletétől színes énjével ellentétes „külvilági” szürkeséget. A lobbanékony, erőteljes fantáziával megáldott ifjú mérnök erőmű méretű és energiájú becsvággyal felvértezve veti bele magát a vegyipari vállalat által rá kirótta feladatokba. Ezek a munkafázisok nemigen változatosak, s mit tagadjuk, dögunalmasak, ráadásul nem viszik előre azt, aki igazgató szeretne lenni, ahogy a főhős, Paar is. De ugyanez a lapos szürkeség jellemző a főszereplő által megtapasztalt „vállalaton belüli szerelmi élet” fortyogás-mentességét is.
A kiábrándító valóság ellen a képzelet kínját választó Marek Paar története klasszikus iskolapélda. Sokan vetik össze Stendhal Vörös és fekete című regényének főhősének balladájával. Julien Sorel is a nagyravágyás, a becsvágya miatt sokakat félresöprő fiatalember sorsába kódolt bukás antihősének alaptípusa, ahogy Marek Paar is. A párhuzam illetve a két történelmi korszak közötti különbség összevetése is izgalmas, hiszen Páral kora gazdasága, politikai, közéleti viszonyait is feltérképezi regényében. Különös hangsúlyt kapnak a könyvben a történetben lévő mellékszereplők kíméletlenül részletes leírásai, Vladimír Páral zsenialitása is ebben rejlik többek között, hogy az alapon erős lüktetésű regényhez, mintegy mellékletként csatolja a színen feltűnő ilyen-olyan előjelű alakok cizellált ábrázolását.
Talán nem bűn, ha elárulom, hogy „ki a gyilkos a krimi végén”, amikor leírom, hogy a főhős, Marek nem viszi sokra, egy azóta már mindenestül kiismert, bukásra kárhoztatott rendszer „csavarjaként”, az álmai, fantáziálásai, becsvágyó elképzelései ellenére/miatt válik a nagy egész részeként a nagy egész szürkeség kis szürke részévé, halott álmaitól való megittasodása utáni végtelen rosszullétet okozó másnaposság szenvedő alanyává.
Egypercesek
Elhunyt Nemere István író, műfordító
Halálhírét felesége, Szentgyörgyi Judit hozta nyilvánosságra közösségi oldalán
Egy kicsit késtem…
Fél évszázaddal múlva vittek vissza egy könyvet a könyvtárba
Női sorsvallomások egy csokorban
Huszonegy asszony a huszonegyedik századból