Az első apróhirdetés

Nocsak, mit találtam az internet végtelen bugyraiban! A képen egy apróhirdetés látható, nem is akármilyen. A minireklám F. Scott Fitzgerald megjelenés előtt álló, világhírű könyvét, a Nagy Gatsyby-t kínálja a nagyérdeműnek.

A Nagy Gatsby 1925-ben, április 9-én, azaz idén kilencven esztendeje jelent meg először az Egyesült Államokban. Az apróhirdetést egy nappal a megjelenés előtt tette közzé a kiadó a The New York Times tizenötödik oldalán. A felület egyébként húsvéti hirdetésekkel van tele, s a Charles Scribner’s Sons kiadó nyilván azt remélte, hogy más filléres regényekkel együtt a két dollárért kínált Fitzgerald-kötet is belefér majd a húsvéti ajándékkosárba.
A meglehetősen szerény kezdet éles ellentétben áll a világhírű regény utóéletével. A legújabb magyar kiadás fülszövege szerint: „F. Scott Fitzgerald 1925-ben, A nagy Gatsby-vel ért pályája csúcsára: ez az a regénye, amely egymagában is előkelő helyet biztosítana számára a világirodalom nagyjai között.” Mellesleg a könyvet az amerikai irodalom remekének, máig érvényes gondolatok hordozójának, egyszóval igazi irodalomtörténeti mérföldkőnek tekinti az irodalomtudomány. Szögezzük le: teljes joggal.
Persze a szerény kezdet indokolt. F. Scott Fitzgerald 1919-ben egy hirdetővállalatnál dolgozott, miközben novellákat írt. Közben újraírta első sikeres könyvét, A romantikus egoista című regényét, amelyet ugyancsak a Charles Scribner's Sons 1920 tavaszán Innen az édenen (This Side of Paradise) címmel adott ki. A könyv váratlan sikert hozott a huszonnégy éves írónak, de ahhoz azért nem elégséges népszerűséget, hogy a jogdíjakból megéljen. A nagy Gatsbyt 1924-25-ben írta Long Island, New York, Róma és a francia St. Raphael között ingázva. Hogy mennyire lesz sikeres a kötet, azt előre nem tudhatta senki. Így a kiadó némi reklámmal próbálta népszerűvé tenni az író új kötetét. Bejött.
Hmm… Így születnek a világirodalom remekei…