Rockerek kötelező olvasmánya
Hiánypótló kiadvánnyal jelentkezett nemrég Csatári Bence, aki ugyan az elsőre nagyon hivatalosnak tűnő a „Nemzeti Emlékezet Bizottságának tudományos kutatója” címet viseli, de történészként ez is csak erősíti könyveinek alaposságát, hitelességét. Az ész a fontos nem a haj című könyv a szocializmus rockzenével szembeni stratégiájának természetrajzát és epizódjait részletezi. Régóta várt, izgalmas, érdekes kötet.
Azt is mondhatnánk Az ész a fontos nem a haj című könyvre, hogy rockereknek kötelező olvasmány, hiszen a hazai könnyűzenei színtéren egyre szélesedő generációs ellentét, szakadék megszüntetését, csillapítását hozhatja. Így lehet, hiszen a mai tízen- és huszonéves pop-rock zenészeknek halvány segédfogalmuk sem lehet arról a korszakról, amikor mind a zenészeket, mind pedig a zenekarok, előadók rajongóit már pusztán kinézetük, ruházatuk és hajzatuk alapján is zaklathatta a korabeli rendőrség.
Csatári érzékletesen és kellő mélységű történeti hűséggel ábrázolja az 1960-as, 1970-es és 1980-as évtizedek magyar társadalmának könnyűzenével kapcsolatos malőrjeit, különös tekintettel a műfaj kezelésével megbízott pártapparátusi csoportok, képzetlen és kókler referensek, a rendőrség, és belbiztonsági szervek túlkapásaira. A szerző olvasmányos formában mutatja be az „átkos” időszak kommunista elveken és gyakorlaton edződött hatalmasságait, erőszakszervezeteit és az általuk vegzált zenészek és rajongók társadalmát, köreit, a zaklatások, tiltások, tűrések, támogatások, cenzúrák bűvköreit. Természetesen a kötet elolvasásakor felvetődhet a ma emberében a kérdés: mennyire hiteles a párt kultuszpolitikai felkentjei által engedélyezett, „lázadó, szocialista rock”? A kérdést mindenki válaszolja meg maga. Nem lehet egyértelműen megadni a riposztot erre, hiszen ma már nem tudjuk, hogy mi lett volna, ha az Illés, az Omega és az akkori zenészek a teljes alkotói szabadság eszközeivel élve kidalolhatták volna, ami a szívüket nyomja? De ugyancsak kérdés, hogy miként alakult volna a magyar társadalom sorsa, ha a későbbiekben, az 1970-es, 1980-as években már nem lett volna az elvtársaknak beleszólása a rockzenészek dalszövegeibe, előadásába? Csatári Bence számos epizódot említ, amikor a szabadelvű alkotókat a cenzúra, a szocialista elvű dölyfösség „leoltotta”, gátolta, korlátozta.
Azt is tudni kell, bár ez mindenki előtt világos, hogy a szocializmus alatt megszületett magyar könnyűzenei alkotások zöme a fentiek ellenére is értéktartó mű volt, melyeket a mai napig szívesen hallgat, élvez a közönség. Ekként a kötet egy értékteremtő korszak küzdelmein túl a különböző kiemelkedő előadók, művek hiteles történetét is felvonultatja, úgy, ahogy azt eddig tán még sose olvashatta a szélesebb publikum.
Az pedig a javulást jelenti, hogy már azokat is megmosolyogtatja a „szocialista rock” históriája, akik maguk is elszenvedői voltak egykor az adott hatalmi, karhatalmi eljárásnak. Csatári kötete mégsem csupán anekdotázó nosztalgiakönyv, hanem veretes kordokumentum-gyűjtemény, a rendszerváltás szabadságérzéséhez is nagyban hozzájáruló magyar könnyűzenei frontvonal históriájának leírása.
Azt is mondhatnánk Az ész a fontos nem a haj című könyvre, hogy rockereknek kötelező olvasmány, hiszen a hazai könnyűzenei színtéren egyre szélesedő generációs ellentét, szakadék megszüntetését, csillapítását hozhatja. Így lehet, hiszen a mai tízen- és huszonéves pop-rock zenészeknek halvány segédfogalmuk sem lehet arról a korszakról, amikor mind a zenészeket, mind pedig a zenekarok, előadók rajongóit már pusztán kinézetük, ruházatuk és hajzatuk alapján is zaklathatta a korabeli rendőrség.
Csatári érzékletesen és kellő mélységű történeti hűséggel ábrázolja az 1960-as, 1970-es és 1980-as évtizedek magyar társadalmának könnyűzenével kapcsolatos malőrjeit, különös tekintettel a műfaj kezelésével megbízott pártapparátusi csoportok, képzetlen és kókler referensek, a rendőrség, és belbiztonsági szervek túlkapásaira. A szerző olvasmányos formában mutatja be az „átkos” időszak kommunista elveken és gyakorlaton edződött hatalmasságait, erőszakszervezeteit és az általuk vegzált zenészek és rajongók társadalmát, köreit, a zaklatások, tiltások, tűrések, támogatások, cenzúrák bűvköreit. Természetesen a kötet elolvasásakor felvetődhet a ma emberében a kérdés: mennyire hiteles a párt kultuszpolitikai felkentjei által engedélyezett, „lázadó, szocialista rock”? A kérdést mindenki válaszolja meg maga. Nem lehet egyértelműen megadni a riposztot erre, hiszen ma már nem tudjuk, hogy mi lett volna, ha az Illés, az Omega és az akkori zenészek a teljes alkotói szabadság eszközeivel élve kidalolhatták volna, ami a szívüket nyomja? De ugyancsak kérdés, hogy miként alakult volna a magyar társadalom sorsa, ha a későbbiekben, az 1970-es, 1980-as években már nem lett volna az elvtársaknak beleszólása a rockzenészek dalszövegeibe, előadásába? Csatári Bence számos epizódot említ, amikor a szabadelvű alkotókat a cenzúra, a szocialista elvű dölyfösség „leoltotta”, gátolta, korlátozta.
Azt is tudni kell, bár ez mindenki előtt világos, hogy a szocializmus alatt megszületett magyar könnyűzenei alkotások zöme a fentiek ellenére is értéktartó mű volt, melyeket a mai napig szívesen hallgat, élvez a közönség. Ekként a kötet egy értékteremtő korszak küzdelmein túl a különböző kiemelkedő előadók, művek hiteles történetét is felvonultatja, úgy, ahogy azt eddig tán még sose olvashatta a szélesebb publikum.
Az pedig a javulást jelenti, hogy már azokat is megmosolyogtatja a „szocialista rock” históriája, akik maguk is elszenvedői voltak egykor az adott hatalmi, karhatalmi eljárásnak. Csatári kötete mégsem csupán anekdotázó nosztalgiakönyv, hanem veretes kordokumentum-gyűjtemény, a rendszerváltás szabadságérzéséhez is nagyban hozzájáruló magyar könnyűzenei frontvonal históriájának leírása.
Egypercesek
Elhunyt Nemere István író, műfordító
Halálhírét felesége, Szentgyörgyi Judit hozta nyilvánosságra közösségi oldalán
Egy kicsit késtem…
Fél évszázaddal múlva vittek vissza egy könyvet a könyvtárba
Női sorsvallomások egy csokorban
Huszonegy asszony a huszonegyedik századból