Kilencvenizmus – a harmincasok vallása

Walkman, videókazetta, számológépes óra, Bravo magazin, lila zakó, Dj Bobo, Kozsó, Dallas, Kisváros – és még sorolhatnánk a végtelenségig, hogy mik is határozták meg, irányították életünket a 90-es években. Pontosabban leginkább a mostani harmincas korosztály életét! Vajon szerencsés ez a generáció? A Kilencvenizmus kötet ezt segíti megválaszolni!

„Minden évtized magán hordozza saját karakterjegyeit, de vannak közöttük igazán emlékezetesek. Évtizedek, amelyek a szokásosnál is markánsabb atmoszférával hagynak nyomot, amiknek saját gravitációja van. A 90-es ilyen volt. Glamúr és optimizmus, naivitás és bárgyúság, dekadencia és tragikum egyidejűsége a 60-as évek után ekkor tért vissza a világba. Az ólomléptű 70-es, a válltöméses 80-as évek után a színes, nyúlós 90-es évtized ismét eufóriával, VHS-kazettákból emelt polcokkal, a „történelem végéről” szőtt illúziókkal, a technikai haladás mára bájosan röhejes mementóival volt terhes” – véli a Kilencvenizmus könyv szerzői ötösfogata.
Sápi Zsófi koncertszervező, Békés Márton történész, Böszörményi Nagy Gergely vezető elemző, Dobos Csaba kulturális újságíró és Kollár Dániel publicista szerint a 80-as évek elején született, a 90-es években felnövő generáció rendkívül szerencsés… vagy éppen különösen kiszolgáltatott. Abban azonban egyetértenek: „hihetetlenül jól éreztük magunkat. Nem tudunk, és nem akarunk túllépni rajta”. Ezzel pedig rengetegen így vannak, mi sem bizonyítja jobban, mint a szerzők könyvvel párhuzamosan indított Vissza a 90-es évekbe közösségi oldala.
A kötetben az öt szerzővel Szentmihályi Károly pszichológus beszélget, aki szintén a 90-es évek egyik kultikus szereplője, a Bravo magazin volt szakértője. Sokszor vicces, kényes és megdöbbentő olvasói levelekre válaszolt a Szex, szerelem, gyengédség rovatában. Most viszont ő kérdez. A beszélgetések témája pedig nem más, mint a 90-es évek pillanatai, emlékei és hatásai. Természetesen a kérdező sem marad ki az anekdotázásból és szóba kerülnek az újság vicces és kényes kérdései is.