Az absztrakt festő kérdéseket intéz
„Hát ezzel az absztrakttal nem dolgozott sokat.” „Tulajdonképpen az absztrakt festészetben az a jó, hogy mindegy, hogy melyik végénél akasztod fel a falra a képet.” Ilyen és ehhez hasonló kijelentésekkel, beszólásokkal találkozhatunk absztrakt képzőművészeti tárlatokon. Holott valahol nagyon is nyilvánvaló, hogy nem a műnek, hanem a nézőnek kell a másik felé igazodnia, felnőnie, művelődnie. Heinrich Lützeler Absztrakt festészet című alapműve hathatós segítség a nem igazán közérthető absztrakt művészettörténeti kategória megértéséhez. De közérthető-e maga az absztraktról szóló könyv?
Az absztrakt megértéséhez egyik legjobban kitüremkedő tulajdonságát érdemes említeni, miszerint megosztó, tehát vagy élesen elutasítják vagy lelkendezve éljenzik. Ugyanez a tulajdonság miatt érdemes foglalkozni az elvont, elvonatkoztatott ábrázolással. Heinrich Lützeler a bonni Művészettörténeti Intézet 1960-as években volt igazgatója az absztrakt művészettel kapcsolatos kérdésekre keresi a választ kötetében.
S ha már kérdés, akkor idézném mottóját is: „Az absztrakt festő nem a természet mintájára alkot, hanem úgy dolgozik, mint maga a természet; nem utánozza a természetet, hanem kérdéseket intéz hozzá.”
Emellett fontos megemlíteni, hogy a kötet átfogó jelentőségű a kategória bemutatása tekintetében, s mivel az absztrakt művészet sokadik reneszánszát éljük, úgy érdemes először vagy újra elővenni Lützeler könyvét, mely bevallottan az elvont művészeti ábrázolás jelentőségére és határaira helyezi a bemutatásnál a hangsúlyt.
De nézzük, hogy a szerző végül is milyen kérdéseket tesz fel nagyívű írásában! Lützeler a következő kérdésekre keresi és adja meg a választ könyvében: Mi is tulajdonképpen az absztrakt? A valóság elől való menekülés vagy új kifejezési formák keresése az absztrakt? Vannak-e az absztraktnak előzményei a művészettörténetben? Meddig fogja tartani magát az absztrakt, mint népszerű kategória?
A végtelenül bonyolult kérdéssorra az író a lehető legegyszerűbb módokon próbál válaszolni, a könyv kiadói fülszövegében olvashatón: „Érzékletesen leírja az absztrakt festészet útját és fejlődését, különböző állomásait és elágazásait. Nem törekszik történeti teljességre, főleg az absztrakt festészet klasszikusainak a műveit elemzi, melyek alapján megvilágítja az absztrakt festészet lényegét és céljait. Módszere egyszerű, de meggyőző; mindig a látványból indul ki. Valamely kép – magyarázó szavai hatására – szinte a szemünk előtt alakul ki.”
A képekkel gazdagon illusztrált kötetben Heinrich Lützeler többek között az expresszionizmusig tartó művészettörténeti előzményekről, az elemi formákról, a tárgyias festészetben megjelenő absztrakt formákról és a már említett jelentőségről és határokról értekezik tizenegy fejezeten át.
Érdemes idézni Lützeler mintegy ötven évvel ezelőtt keletkezett művének, a jövőre, tehát – nekünk – a mának szóló, absztrakttal kapcsolatos üzenetét, mely részben így szól: „A képszerűen ábrázoló festő végül lemond magáról a képről, mivel a legvégső dolgot már nem lehet alakba kényszeríteni. (…) A művészet absztrakt formáit az teszi létjogosulttá, hogy azt jelenítik meg, ami az elhatárolt alakzat számára hozzáférhetetlen.”
Az absztrakt megértéséhez egyik legjobban kitüremkedő tulajdonságát érdemes említeni, miszerint megosztó, tehát vagy élesen elutasítják vagy lelkendezve éljenzik. Ugyanez a tulajdonság miatt érdemes foglalkozni az elvont, elvonatkoztatott ábrázolással. Heinrich Lützeler a bonni Művészettörténeti Intézet 1960-as években volt igazgatója az absztrakt művészettel kapcsolatos kérdésekre keresi a választ kötetében.
S ha már kérdés, akkor idézném mottóját is: „Az absztrakt festő nem a természet mintájára alkot, hanem úgy dolgozik, mint maga a természet; nem utánozza a természetet, hanem kérdéseket intéz hozzá.”
Emellett fontos megemlíteni, hogy a kötet átfogó jelentőségű a kategória bemutatása tekintetében, s mivel az absztrakt művészet sokadik reneszánszát éljük, úgy érdemes először vagy újra elővenni Lützeler könyvét, mely bevallottan az elvont művészeti ábrázolás jelentőségére és határaira helyezi a bemutatásnál a hangsúlyt.
De nézzük, hogy a szerző végül is milyen kérdéseket tesz fel nagyívű írásában! Lützeler a következő kérdésekre keresi és adja meg a választ könyvében: Mi is tulajdonképpen az absztrakt? A valóság elől való menekülés vagy új kifejezési formák keresése az absztrakt? Vannak-e az absztraktnak előzményei a művészettörténetben? Meddig fogja tartani magát az absztrakt, mint népszerű kategória?
A végtelenül bonyolult kérdéssorra az író a lehető legegyszerűbb módokon próbál válaszolni, a könyv kiadói fülszövegében olvashatón: „Érzékletesen leírja az absztrakt festészet útját és fejlődését, különböző állomásait és elágazásait. Nem törekszik történeti teljességre, főleg az absztrakt festészet klasszikusainak a műveit elemzi, melyek alapján megvilágítja az absztrakt festészet lényegét és céljait. Módszere egyszerű, de meggyőző; mindig a látványból indul ki. Valamely kép – magyarázó szavai hatására – szinte a szemünk előtt alakul ki.”
A képekkel gazdagon illusztrált kötetben Heinrich Lützeler többek között az expresszionizmusig tartó művészettörténeti előzményekről, az elemi formákról, a tárgyias festészetben megjelenő absztrakt formákról és a már említett jelentőségről és határokról értekezik tizenegy fejezeten át.
Érdemes idézni Lützeler mintegy ötven évvel ezelőtt keletkezett művének, a jövőre, tehát – nekünk – a mának szóló, absztrakttal kapcsolatos üzenetét, mely részben így szól: „A képszerűen ábrázoló festő végül lemond magáról a képről, mivel a legvégső dolgot már nem lehet alakba kényszeríteni. (…) A művészet absztrakt formáit az teszi létjogosulttá, hogy azt jelenítik meg, ami az elhatárolt alakzat számára hozzáférhetetlen.”
Egypercesek
Elhunyt Nemere István író, műfordító
Halálhírét felesége, Szentgyörgyi Judit hozta nyilvánosságra közösségi oldalán
Egy kicsit késtem…
Fél évszázaddal múlva vittek vissza egy könyvet a könyvtárba
Női sorsvallomások egy csokorban
Huszonegy asszony a huszonegyedik századból