A forradalmár nem üzent semmit, pedig de
Talán nem is túlzás azt állítani, hogy Petri György, a 2000-ben eltávozott költő több hasonló alkotóval együtt forradalmat csinált. Tették mindezt már a rendszerváltás előtt. A lírikus lázadóról felfrissítve, újradolgozva, újraszerkesztve most ismét kiadtak egy korábban megjelent kötetet, mégpedig Keresztury Tibor tollából. Előre szólok: fontos könyv.
„Azt kívánom kimutatni és szakmai érvekkel alátámasztani, hogy mások mellett Petri György radikális lírai fordulata játszott abban kezdeményező szerepet, hogy a hetvenes, nyolcvanas, kilencvenes évek alapvető szemléleti, beszédmódbeli változásokat hoztak a kortárs magyar költészetben” – olvashatjuk a Petri György című Keresztury Tibor által írt monográfia előszavában. A könyv alapvetően új korszakot kijelölőnek mutatja be a költőt, aki – mint olvashatjuk – a magyar irodalomban dominánsan megemelt, felnövesztett költői státusz lebontásában, lefokozásában, valamint a költői nyelvhasználat metaforikus, szimbolikus, patetikus jellegének, megformáltságának elvetésében állt. A könyv írója nagy hangsúlyt fektet Petri életszakaszai elemzésének, az egyes epizódok lényege megvilágításának is, de mindvégig hangsúlyozza, hogy ez a lírikusunk számos korábbi formai, tartalmi, viselkedésbeli, szociális hagyománnyal szakított, illetve a legnagyobbakhoz hasonlóan, mint például Ady Endre, egyenesen megtartott. Petri forradalma, ahogy könyvből kiderül, nem volt más, mint, hogy átértelmezte a költői szerepet és magatartást, és az ünnepélyes, sablonos retorikusság helyett a hétköznapi nyelvhasználatból, a beszélt nyelvből, az argó nyelvi elemeiből épített esztétikumot.
A kötet igazi velőtrázó irodalomtörténeti csemege, a monográfia mellé tett függelékben „Az utókornak nem üzenek semmit” címmel a Petri Györggyel készült utolsó interjú, a költő halálára írt nekrológ és egy együtt sosem látott gazdag illusztrációs fotósorozat található.
„Azt kívánom kimutatni és szakmai érvekkel alátámasztani, hogy mások mellett Petri György radikális lírai fordulata játszott abban kezdeményező szerepet, hogy a hetvenes, nyolcvanas, kilencvenes évek alapvető szemléleti, beszédmódbeli változásokat hoztak a kortárs magyar költészetben” – olvashatjuk a Petri György című Keresztury Tibor által írt monográfia előszavában. A könyv alapvetően új korszakot kijelölőnek mutatja be a költőt, aki – mint olvashatjuk – a magyar irodalomban dominánsan megemelt, felnövesztett költői státusz lebontásában, lefokozásában, valamint a költői nyelvhasználat metaforikus, szimbolikus, patetikus jellegének, megformáltságának elvetésében állt. A könyv írója nagy hangsúlyt fektet Petri életszakaszai elemzésének, az egyes epizódok lényege megvilágításának is, de mindvégig hangsúlyozza, hogy ez a lírikusunk számos korábbi formai, tartalmi, viselkedésbeli, szociális hagyománnyal szakított, illetve a legnagyobbakhoz hasonlóan, mint például Ady Endre, egyenesen megtartott. Petri forradalma, ahogy könyvből kiderül, nem volt más, mint, hogy átértelmezte a költői szerepet és magatartást, és az ünnepélyes, sablonos retorikusság helyett a hétköznapi nyelvhasználatból, a beszélt nyelvből, az argó nyelvi elemeiből épített esztétikumot.
A kötet igazi velőtrázó irodalomtörténeti csemege, a monográfia mellé tett függelékben „Az utókornak nem üzenek semmit” címmel a Petri Györggyel készült utolsó interjú, a költő halálára írt nekrológ és egy együtt sosem látott gazdag illusztrációs fotósorozat található.
Egypercesek
Elhunyt Nemere István író, műfordító
Halálhírét felesége, Szentgyörgyi Judit hozta nyilvánosságra közösségi oldalán
Egy kicsit késtem…
Fél évszázaddal múlva vittek vissza egy könyvet a könyvtárba
Női sorsvallomások egy csokorban
Huszonegy asszony a huszonegyedik századból