Deadeye Dick
Kurt Vonnegut zsenialitása kevesekkel tette egybevethetővé. Különleges, szokatlan iramodású fantáziája és az élethez egyben nagyon is a hétköznapok bántóan snassz és unalomig ismert fordulatai, rutinjai ismerete miatt vált remek íróvá. Olyanná, aki akár egy gyilkosból is szerethető főhőst faragott regényében, holott az áldozat egy terhes nő volt. A Mesterlövész (eredeti címe: Deadeye Dick) igazi remekmű, a vonnegut-i életmű gyöngyszeme.
A Mesterlövész Vonnegut sorrendben tízedik regénye, rövidsége miatt talán az egyik legtömörebb megfogalmazása az író által kiépített sajátságos, sokszor szürreális és perverz világképnek, melyben a főszereplők még a legtermészetesebb figurák. Ilyen felütésű a Mesterlövész című történet is, ahol Rudy Waltz, a „semlegesnemű patikus” valójában egy gyilkos, aki tizenkét évesen agyonlőtt egy terhes nőt. A szerző elsőként is beletuszkolja az olvasót Rudy elméjének meglehetősen szűkös bukósisakszerű keretébe, majd amikor már megszerettette velünk Rudy Waltz-ot, akkor ránk zúdítja egy jellegzetes vadászbaleset körülményeihez illő bűncselekmény minden apró részletét. A történetben – ahogy Vonnegut minden egyes regényében is – fontos rész a szerelmi szál, de persze ennek is olyan lelket felkavaróan zavaros és komikus elemei vannak, hogy tulajdonképpen rá kell jönnünk, az író újra átvert minket. Kétségtelen, hogy a Deadeye Dick esetében egy brutális fekete komédiával állunk szemben, az amerikaiak nagyon szeretik az ilyesmit, nagyon szeretik a nagyon komoly dolgokat nagyon nem komolyan venni és akkor ezt úgy hívják, hogy művelődés. Hmm. Mifelénk itt Európa széllelbélelt féltekén azért már keményen megüli a lelkeket jelképező gyomrokat, ha valaki gondatlanságból gyerekként terhes nőt lő agyon. Vonnegut nagy körültekintéssel moralizál a kérdések kérdése fölött: ki a bűnös, amikor egy ilyen eset megtörténik? És a regényben mindvégig ott harsog az erőltetett kérdés: élhetnek-e Rudy Waltzok egy társadalomban vagy a gyilkos az mindig gyilkos marad, halál rá, fogat fogért, slussz. A válaszért természetesen a regény elolvasását ajánljuk az abszurd műfaj rajongóinak.
A Mesterlövész Vonnegut sorrendben tízedik regénye, rövidsége miatt talán az egyik legtömörebb megfogalmazása az író által kiépített sajátságos, sokszor szürreális és perverz világképnek, melyben a főszereplők még a legtermészetesebb figurák. Ilyen felütésű a Mesterlövész című történet is, ahol Rudy Waltz, a „semlegesnemű patikus” valójában egy gyilkos, aki tizenkét évesen agyonlőtt egy terhes nőt. A szerző elsőként is beletuszkolja az olvasót Rudy elméjének meglehetősen szűkös bukósisakszerű keretébe, majd amikor már megszerettette velünk Rudy Waltz-ot, akkor ránk zúdítja egy jellegzetes vadászbaleset körülményeihez illő bűncselekmény minden apró részletét. A történetben – ahogy Vonnegut minden egyes regényében is – fontos rész a szerelmi szál, de persze ennek is olyan lelket felkavaróan zavaros és komikus elemei vannak, hogy tulajdonképpen rá kell jönnünk, az író újra átvert minket. Kétségtelen, hogy a Deadeye Dick esetében egy brutális fekete komédiával állunk szemben, az amerikaiak nagyon szeretik az ilyesmit, nagyon szeretik a nagyon komoly dolgokat nagyon nem komolyan venni és akkor ezt úgy hívják, hogy művelődés. Hmm. Mifelénk itt Európa széllelbélelt féltekén azért már keményen megüli a lelkeket jelképező gyomrokat, ha valaki gondatlanságból gyerekként terhes nőt lő agyon. Vonnegut nagy körültekintéssel moralizál a kérdések kérdése fölött: ki a bűnös, amikor egy ilyen eset megtörténik? És a regényben mindvégig ott harsog az erőltetett kérdés: élhetnek-e Rudy Waltzok egy társadalomban vagy a gyilkos az mindig gyilkos marad, halál rá, fogat fogért, slussz. A válaszért természetesen a regény elolvasását ajánljuk az abszurd műfaj rajongóinak.
Egypercesek
Elhunyt Nemere István író, műfordító
Halálhírét felesége, Szentgyörgyi Judit hozta nyilvánosságra közösségi oldalán
Egy kicsit késtem…
Fél évszázaddal múlva vittek vissza egy könyvet a könyvtárba
Női sorsvallomások egy csokorban
Huszonegy asszony a huszonegyedik századból