Na, mi is az az exploitation?
Vajon miért enged az ember a csábításnak és veti bele magát szügyig az ízléstelen, ocsmány, obszcén és gyökegyszerű dolgok élvezetébe? Így is indíthatjuk a Grindhouse – A filmtörténet tiltott korszaka című könyv ajánlóját, csak, hogy rögtön a lényegre világítsunk rá okoska kérdésünkkel. A különleges tanulmánykötet a Mozinet Magazin írói közösségének terméke, egy, a filmrajongóknak szánt kivételes kiadvány, igaz, nem mai srác, de nyolc éves.
A Grindhouse, mint cím máris ismerős lehet a filmfanoknak és hát a Tarantino hívőknek meg egyenesen alaphimnusz. Igen, itt érnek össze a dolgok, az A filmtörténet tiltott korszaka című könyv filmes illusztrációja tulajdonképpen Quentin Tarantino filmes munkásságának második fele. Tarantino volt az, aki felszínre hozta a most tárgyalt kötetben olvasandó korszakot, műfajt, melyet néha B-movie-nak is hívnak. A Grindhouse című könyvben valójában megokolva olvashatunk arról a filmtörténeti epizódról, melyben a mára trendivé vált, inkább a szórakoztatásra hangsúlyt tevő filmek készültek. Mert a huszadik századból eredeztethető legújabb kori kulturális ágak egy jelentős része az Egyesült Államokhoz köthető, így a filmművészet is. A kötet szerzői aprólékos műgonddal vesézik ki a nem éppen kifinomultságáról és magvas mondanivalóiról elhíresült moziműfajt. Mint a fülszövegben összegzik, „a hatvanas évek Amerikájában volt jónéhány mozi, amelyekben kisköltségvetésű, szerény kivitelű és gátlástalanul kommersz filmeket vetítettek, ezeket hívták grindhouse-nak. Az itt bemutatott független filmek a szexualitást és az erőszakot nyíltan ábrázoló, drogokat, fiatal színészeket és motorosokat szerepeltető, szabad szerkezetű exploitation alkotások voltak, amelyek többnyire nem akartak érvényes gondolatokat közölni a világról, az emberről vagy a korról, amelyben készültek, a nézők érdeklődését akarták kizsákmányolni, kihasználni (exploit) a legrafináltabb marketing eszközökkel, de immár a nehézkes és merev stúdióháttér, külső megkötések és öncenzúra nélkül.”
A kifejezetten olvasmányos tanulmánykötetben Kovács Marcell, Orosdy Dániel, Böszörményi Gábor, Kárpáti György, Varró Attila, Alföldi Nóra és Vízer Balázs jelentek meg írásaikkal.
A Grindhouse, mint cím máris ismerős lehet a filmfanoknak és hát a Tarantino hívőknek meg egyenesen alaphimnusz. Igen, itt érnek össze a dolgok, az A filmtörténet tiltott korszaka című könyv filmes illusztrációja tulajdonképpen Quentin Tarantino filmes munkásságának második fele. Tarantino volt az, aki felszínre hozta a most tárgyalt kötetben olvasandó korszakot, műfajt, melyet néha B-movie-nak is hívnak. A Grindhouse című könyvben valójában megokolva olvashatunk arról a filmtörténeti epizódról, melyben a mára trendivé vált, inkább a szórakoztatásra hangsúlyt tevő filmek készültek. Mert a huszadik századból eredeztethető legújabb kori kulturális ágak egy jelentős része az Egyesült Államokhoz köthető, így a filmművészet is. A kötet szerzői aprólékos műgonddal vesézik ki a nem éppen kifinomultságáról és magvas mondanivalóiról elhíresült moziműfajt. Mint a fülszövegben összegzik, „a hatvanas évek Amerikájában volt jónéhány mozi, amelyekben kisköltségvetésű, szerény kivitelű és gátlástalanul kommersz filmeket vetítettek, ezeket hívták grindhouse-nak. Az itt bemutatott független filmek a szexualitást és az erőszakot nyíltan ábrázoló, drogokat, fiatal színészeket és motorosokat szerepeltető, szabad szerkezetű exploitation alkotások voltak, amelyek többnyire nem akartak érvényes gondolatokat közölni a világról, az emberről vagy a korról, amelyben készültek, a nézők érdeklődését akarták kizsákmányolni, kihasználni (exploit) a legrafináltabb marketing eszközökkel, de immár a nehézkes és merev stúdióháttér, külső megkötések és öncenzúra nélkül.”
A kifejezetten olvasmányos tanulmánykötetben Kovács Marcell, Orosdy Dániel, Böszörményi Gábor, Kárpáti György, Varró Attila, Alföldi Nóra és Vízer Balázs jelentek meg írásaikkal.
Egypercesek
Elhunyt Nemere István író, műfordító
Halálhírét felesége, Szentgyörgyi Judit hozta nyilvánosságra közösségi oldalán
Egy kicsit késtem…
Fél évszázaddal múlva vittek vissza egy könyvet a könyvtárba
Női sorsvallomások egy csokorban
Huszonegy asszony a huszonegyedik századból