Csütörtöki iskola

Veretes interjúkötetet jelentetett meg Krizsán András építész, a Falufejlesztési Társaság építész tagozatának tagja, újságíró. A Csütörtöki iskola című kötetben tizenkilenc emberrel készült beszélgetés mindegyike a mai magyar társadalom teljesítményéről, eredményeiről, megoldandó problémáiról, krízisből való kijutásának lehetőségeiről szól.

Magvas olvasmány, így is összegezhetnénk a Csütörtöki iskola című kötetet, és ezt tényleg jó már az elején tisztázni. Ugyanakkor a kötet címe mégis valamiféle játékosságra enged következtetni: a Csütörtök iskola egy faluszeminárium, mely a kötetben szereplő interjúalanyokat hívta el estéről-estére előadni, beszélgetni. Így született ez a könyv, melyben Andrásfalvy Bertalan néprajzkutató, Miklóssy Endre építész, Meggyesi Tamás építész, Grátz Antal építész, Molnár V. József néplélekrajz-kutató, Jankovics Marcell művelődéstörténész, Reichl Gábor építész, Csányi Vilmos etológus, Dúll Andrea pszichológus, Kopp Mária szociológus, Csatári Bálint geográfus, Vida Gábor akadémikus, Hetesi Zsolt asztrofizikus, Istvánfi Gyula építész, Freund Tamás agykutató, Kopátsy Sándor közgazdász, Rosta Gábor politológus, Mellár Tamás közgazdász, Somogyi Győző festőművész gondolatait olvashatjuk.
Ahogy látszik egy ízig-vérig értelmiségi társaság ők, ha a klasszikus felállást vesszük, akkor igen, a társadalom vezető rétege – szellemiekben. Innentől válik tehát izgalmassá a szerző-riporter által feltett kérdésekre adott válaszok. A 2006-ban indult beszélgetéssorozat a faluszeminárium keretein belül volt látható-hallható a közönség számára, a kötet ennek írott változata. Krizsán András moderátor-szerző a következő szavakkal ajánlotta előszavában többek között a könyvet: „A megkérdezettek időnként megvitatható hipotéziseket is felvetnek egy-egy témakörön belül a személyes hangvételű dialógusokban, néven nevezve a legfontosabb problémákat, betegségeket, amelyek a hazai és világ folyamataiban körülöttünk zajlanak, hogy segítsenek tájékozódni bennük. Ez a könyv mindenekelőtt az értelmes beszéd, a párbeszéd, az igényes közgondolkodás módszerével keresi a válaszokat, magyarázatokat, alternatív megoldásokat.”