Szikár, szenvtelen és felkavaró
Az Amerikai pszichóval nemcsak, hogy az irodalmi Olymposra, de a műfajteremtők örök vadászmezejére is feliratkozott Bret Easton Ellis, akinek új könyve, a Királyi hálószobák sem okoz csalódást. A regény valójában Ellis első művének, a Nullánál is kevesebb folytatása. A történet a gyilkos indulatoktól sem mentes hollywoodi és Los Angeles-i filmgyárak világáról lebbenti fel a fátylat.
„Szikár, szenvtelen és felkavaró” – így szokták Bret Easteon Ellis regényeit jellemezni. Az amerikai kultuszíró sosem finomkodott, és ahogy mondják, nem is ment a szomszédba egy kis gyilkosságért vagy más, ehhez mérhető bűnökért, már ami a szereplőit illeti. Ellis új könyvében a régi, első regénye történetfonalát gombolyítja tovább, miszerint Clay New Yorkból visszatér Los Angelesbe, hogy mint forgatókönyvíró beszálljon egy film stábjába. A régi barátok először kedvesen fogadják, de aztán, ahogy a munka halad előre, Clay egyre inkább átlát a szitán és felrémlik számára egy mögöttes történek, melyben neki a balek áldozat szerepét szánták. A bonyodalmakat tetézi, hogy Clay rendkívüli módon belezúg a készülő film főhősnőjét alakító, fiatal és vonzó színésznőjébe. Claynek hamarosan rá kell jönnie, hogy az új film körüli mizériában senki sem az, aminek elsőre látszik, gyilkosságok, észvesztő fordulatok borzolják a kedélyeket.
Bret Easton Ellis, aki tavaly volt ötven éves, bár kétség kívül jogosan, hamar a bestseller listák élére került, sőt Hollywood is rákapott, így regényei gyorsan forgatókönyvek formájában is népszerűkké váltak. Az új sztáríró titka abban rejlett – ahogy egy helyütt olvashatjuk – „a feje tetejére állítja az egyetemi regény intellektuális hagyományát”. Ellis tehát ugyan követi a rémisztgetés szabályait és a tradicionális akció-krimik receptúráját, de mindezt egy erőteljes és főként mély gondolatisággal önti nyakon. Műveiben nem a hétköznapi, avagy átlagemberek, hanem a jómódúak, illetve a sztárok, helyenként furcsa afférjai adják a vezérsíkot. Az is tipikus ellisi elem, hogy a felső tízezer éppen tárgyalt alakjai mindig valami kellemetlenül durva eseménysorba bonyolódnak. A Királyi hálószobák még ennél is érdekfeszítőbb, hiszen itt a filmgyárak környezete tárul az olvasó elé az a miliő, ahol trükkök („százai”) és médiaszimuláció mentén zajlanak az események.
„Szikár, szenvtelen és felkavaró” – így szokták Bret Easteon Ellis regényeit jellemezni. Az amerikai kultuszíró sosem finomkodott, és ahogy mondják, nem is ment a szomszédba egy kis gyilkosságért vagy más, ehhez mérhető bűnökért, már ami a szereplőit illeti. Ellis új könyvében a régi, első regénye történetfonalát gombolyítja tovább, miszerint Clay New Yorkból visszatér Los Angelesbe, hogy mint forgatókönyvíró beszálljon egy film stábjába. A régi barátok először kedvesen fogadják, de aztán, ahogy a munka halad előre, Clay egyre inkább átlát a szitán és felrémlik számára egy mögöttes történek, melyben neki a balek áldozat szerepét szánták. A bonyodalmakat tetézi, hogy Clay rendkívüli módon belezúg a készülő film főhősnőjét alakító, fiatal és vonzó színésznőjébe. Claynek hamarosan rá kell jönnie, hogy az új film körüli mizériában senki sem az, aminek elsőre látszik, gyilkosságok, észvesztő fordulatok borzolják a kedélyeket.
Bret Easton Ellis, aki tavaly volt ötven éves, bár kétség kívül jogosan, hamar a bestseller listák élére került, sőt Hollywood is rákapott, így regényei gyorsan forgatókönyvek formájában is népszerűkké váltak. Az új sztáríró titka abban rejlett – ahogy egy helyütt olvashatjuk – „a feje tetejére állítja az egyetemi regény intellektuális hagyományát”. Ellis tehát ugyan követi a rémisztgetés szabályait és a tradicionális akció-krimik receptúráját, de mindezt egy erőteljes és főként mély gondolatisággal önti nyakon. Műveiben nem a hétköznapi, avagy átlagemberek, hanem a jómódúak, illetve a sztárok, helyenként furcsa afférjai adják a vezérsíkot. Az is tipikus ellisi elem, hogy a felső tízezer éppen tárgyalt alakjai mindig valami kellemetlenül durva eseménysorba bonyolódnak. A Királyi hálószobák még ennél is érdekfeszítőbb, hiszen itt a filmgyárak környezete tárul az olvasó elé az a miliő, ahol trükkök („százai”) és médiaszimuláció mentén zajlanak az események.
Egypercesek
Elhunyt Nemere István író, műfordító
Halálhírét felesége, Szentgyörgyi Judit hozta nyilvánosságra közösségi oldalán
Egy kicsit késtem…
Fél évszázaddal múlva vittek vissza egy könyvet a könyvtárba
Női sorsvallomások egy csokorban
Huszonegy asszony a huszonegyedik századból