János, a vitéz
Bizonyos szempontból az emberi élet két részre osztható: az egyik részében hallgatjuk és elhisszük a meséket, a másik részében mesefigurákká válva éljük meg a mesék igazságát.
Számomra pont ilyen a János vitéz és az is tény, hogy Jankovics Marcell rajzfilm feldolgozása csak megerősített ebbéli hitemben. Én vagyok János vitéz.
Mielőtt ettől a bevezetőben írt utolsó mondattól megrémülne az tisztelt Olvasó, megnyugtatom, nem történt több – igaz kevesebb se – minthogy ünnep van, idén nyáron újra kiadták Petőfi Sándor csodálatos verses meseregényét, a János vitézt, s egy rajongó lelke felkiáltott. Az elbeszélő költeménynek is bekategorizált mű ezúttal újabb képi „rásegítést” kapott, most Kass János fantasztikusan érzelemdús illusztrációi egészítik ki a híres történet epizódjait.
De miért fontos Petőfi ezen alkotása? Vagy jó kérdés ez egyáltalán? Sajnos kimondhatjuk, hogy egy olyan – lényegében átalakulást jelentő – korszakban van a magyar társadalom, amikor megkérdőjelezik a régi, egykor alapvetőnek számító alkotásokat (is). És kifogott-e az idő a János vitézen? Bátran állíthatjuk, hogy nem. Semmi nem tompította az elmúlt több mint másfél évszázadban a pásztorból lett bátor huszár történetét. A mű megannyi áthallással, jelképpel bír a népköltészet, az ősi magyar hit- és hiedelemvilág, a történelem-tudomány, hadikultúra, a néprajz területeit is érintve. János vitéz históriája nagyjából három egymástól jól elválasztható három egységre bontható, persze az egyik elemző változat szerint. A természet gyermekeként és a „pásztorok királyaként” aposztrofálható főhős az emberi küzdelmek rá jutó hatalmas áradatának elején csupán a féktelen és buja, de mindenképp nemesen egyszerű és tiszta szerelemmel bajlódik. Küzdelme alapját a gonosz rút banya, szerelmének, Iluskának „felvigyázójával” való tusakodása okozza. A második részben a hadba vonulás, a csaták vérrel és férfias világegyetemet teremtő izgalmával teli szakasza vonul fel az olvasók előtt, míg a harmadik rész, a balladisztikus felütéssel induló – Iluska értelmetlen halála – és a szerelme után a túlvilági szürreális közegben való utazással végkifejletbe jutó részről olvashatunk. Akinek nem kezd el jó értelemben zsongani a feje a sok csengő-bongó varázslatos és kedvesen émelyítő helyszínektől, hajtűkanyarokat megszégyenítő fordulatoktól, valón túli kalandoktól, annak bizony nincs szépérzéke a csodálatos magyar irodalomra, de talán nincs is ilyen magyar ember. Petőfi még hosszú évszázadokig rabul fogja ejteni azokat, akik hajlandóak lesznek János vitézzel együtt végigmenni ezen a fantasztikus történeten, hogy aztán a mese végén egy semmihez sem hasonlítható boldog érzésben és megelégedésben részesüljenek.
Számomra pont ilyen a János vitéz és az is tény, hogy Jankovics Marcell rajzfilm feldolgozása csak megerősített ebbéli hitemben. Én vagyok János vitéz.
Mielőtt ettől a bevezetőben írt utolsó mondattól megrémülne az tisztelt Olvasó, megnyugtatom, nem történt több – igaz kevesebb se – minthogy ünnep van, idén nyáron újra kiadták Petőfi Sándor csodálatos verses meseregényét, a János vitézt, s egy rajongó lelke felkiáltott. Az elbeszélő költeménynek is bekategorizált mű ezúttal újabb képi „rásegítést” kapott, most Kass János fantasztikusan érzelemdús illusztrációi egészítik ki a híres történet epizódjait.
De miért fontos Petőfi ezen alkotása? Vagy jó kérdés ez egyáltalán? Sajnos kimondhatjuk, hogy egy olyan – lényegében átalakulást jelentő – korszakban van a magyar társadalom, amikor megkérdőjelezik a régi, egykor alapvetőnek számító alkotásokat (is). És kifogott-e az idő a János vitézen? Bátran állíthatjuk, hogy nem. Semmi nem tompította az elmúlt több mint másfél évszázadban a pásztorból lett bátor huszár történetét. A mű megannyi áthallással, jelképpel bír a népköltészet, az ősi magyar hit- és hiedelemvilág, a történelem-tudomány, hadikultúra, a néprajz területeit is érintve. János vitéz históriája nagyjából három egymástól jól elválasztható három egységre bontható, persze az egyik elemző változat szerint. A természet gyermekeként és a „pásztorok királyaként” aposztrofálható főhős az emberi küzdelmek rá jutó hatalmas áradatának elején csupán a féktelen és buja, de mindenképp nemesen egyszerű és tiszta szerelemmel bajlódik. Küzdelme alapját a gonosz rút banya, szerelmének, Iluskának „felvigyázójával” való tusakodása okozza. A második részben a hadba vonulás, a csaták vérrel és férfias világegyetemet teremtő izgalmával teli szakasza vonul fel az olvasók előtt, míg a harmadik rész, a balladisztikus felütéssel induló – Iluska értelmetlen halála – és a szerelme után a túlvilági szürreális közegben való utazással végkifejletbe jutó részről olvashatunk. Akinek nem kezd el jó értelemben zsongani a feje a sok csengő-bongó varázslatos és kedvesen émelyítő helyszínektől, hajtűkanyarokat megszégyenítő fordulatoktól, valón túli kalandoktól, annak bizony nincs szépérzéke a csodálatos magyar irodalomra, de talán nincs is ilyen magyar ember. Petőfi még hosszú évszázadokig rabul fogja ejteni azokat, akik hajlandóak lesznek János vitézzel együtt végigmenni ezen a fantasztikus történeten, hogy aztán a mese végén egy semmihez sem hasonlítható boldog érzésben és megelégedésben részesüljenek.
Egypercesek
Elhunyt Nemere István író, műfordító
Halálhírét felesége, Szentgyörgyi Judit hozta nyilvánosságra közösségi oldalán
Egy kicsit késtem…
Fél évszázaddal múlva vittek vissza egy könyvet a könyvtárba
Női sorsvallomások egy csokorban
Huszonegy asszony a huszonegyedik századból