Más kép egy férfiharcról

Hát kérem, kultúrharc van, nincs mese. Nem új állapot ez, magyarok vagyunk, ősi mesterségünk ez nekünk. Valószínűleg azért is van újra, megint kultúrharc, mert ehhez ért legjobban a magyar. Vagy mégsem? Vagy ez csak egy lakmuszpapír, ami kimutatja az adott társadalmi periódusban végbemenő folyamatok irányát? Mészáros Márta kedvenc forgatókönyvírója, Pataki Éva Férfiképmás című regénye erről a kulturkampfról szól.

Kép forrása

Gigantikus összeg
Tagadhatatlanul áthallásos Pataki Éva Férfiképmás című új regénye, melyet az idei Nemzetközi Budapesti Könyvfesztiválra adtak ki. A kiadó egy ponton merészen, de világosan összegez a képletszerű mondatban: „Örök magyar mese a világszínvonalú szakmai hozzáértés és a hataloméhes középszer kultúrharcos összecsapásairól.” Aha. Tehát van, aki így gondolkodik minderről. De mielőtt elsüppednénk a jelenkor csörtéitől hangos susnyásában, nézzük, milyen férfi képmásával kell ezúttal szembenéznünk! 
Pulszky Károlyról van szó, aki a 19. század végi Budapest rendkívül nagy sebességgel kavargó közéleti körhintában jelentős szerephez jut. Mégpedig ahhoz, melyben meg kell alapítania egy minden eddiginél nagyobb magyarországi műkincs gyűjteményt. Pulszky, aki egykori Kossuth-kormány minisztereként alkotott édesapjának is meg akar felelni darázsfészekbe tenyerel azzal, hogy a kormány gigantikus összeget biztosít számára a műkincsgyűjtemény projektre. 

Kép forrása

Egy túl drága festmény
A történet a Szépművészeti Múzeum létrehozásáról és az alapító, irányító Pulszky Károly küzdelmeiről szól. Küzdelmekről beszélünk, hiszen a projekt indulásakor máris tömegével támadnak Pulszkyra irigyei, politikai, közéleti, szakmai ellenfelei. 
A gyűjtemény összeállításával megbízott műítész sok egyéb mellett 1895-ben megvásárolta Sebastiano del Piombo Férfiképmás című festményét (ma a Szépművészeti Múzeumban látható), csakhogy a beszerzésből széles botrány kerekedett. A festményt ugyanis hamis Raffaello-képnek vélték, amit Pulszky igen drága áron vásárolt meg, ráadásul nem is tudott elszámolni a kormány által rábízott, festményvásárlás céljára szolgáló pénzzel sem. 
Szerencsétlen művészettörténész nem volt felkészülve efféle támadásokra. Igaz, hogy 1884 és 1892 között az országgyűlés tagja volt – a szepes-szombati, majd a tabi kerületet képviselte a Szabadelvű Párt programjával –, de rövid politikai pályafutása nem tette rutinos közszereplővé. A botrányt nem tudta elviselni. Annyira nem, hogy végül idegösszeomlást kapott, noha öccse, Pulszky Ágost megtérítette az elveszett összeget, Pulszky Károly ellen az eljárást 1898-ban megszüntették. 
Politikai üldöztetése miatt Ausztráliába való kivándorlásra szánta el magát. Mielőtt azonban megérkezett volna Brisbane kikötőjébe, a hajón öngyilkos lett.

Kép forrása

Nemes emberek, nemes célok

Tegyük hozzá: Pulszky igazán nagy tudós volt. Részt a magyar tudományos élet századvégi megújításában. 1881-ig volt az Iparművészeti Múzeum kurátora,1883-ban az MTA levelező tagjává választották, 1884-ben rendezte az ötvösmű-kiállítást és a párizsi világkiállítás számára a magyar régiségi osztályt, majd az Esterházy-képtár igazgatója lett. Tanulmányai, cikkei jelentek meg a Vasárnapi Újságban, a Századokban, az Archaeologiai Értesítőben, a Budapesti Szemlében, az Akadémiai Értesítőben. 1881-től 1884-ig szerkesztette az Archaeologiai Értesítőt.

Pataki Éva könyve eleven panorámát rajzol arról a világról, amelynek nagyhatású kultúraszervezője volt a Pulszky Károly. Ugyanakkor a 19. század végi kultúrharcban kirajzolódik a kor Magyarországa, annak nyüzsgő és talán túlságosan is eleven fővárosi politikai színtere. 
A regényben mindvégig ott zakatol a kérdés: vajon milyen árat kell az egyes embernek és a különböző rétegeknek másokkal megfizettetni azért, hogy a vélt vagy valós nemes célokat elérjék?