Róka papa mesél a fizikáról

A kisgyermekek számára nehezen megragadható asztrofizikai jelenségekről szólnak Farkas Róbert Eszes róka meséi című sorozatának könyvei. A kerettörténet kis főhőse – rókapapa és kérdésekből ki nem fogyó kicsinye – beszélgetnek a világ keletkezéséről, a fénysebességről, a téridőről, a fizikai világ legkorszerűbb elméleteiről. 

Kép forrása

A széria első kötete, Első könyvem az univerzumról - Hogyan születnek a csillagok? címet kapta. A küllemében is szép, rövid, tartalmas ismeretterjesztő kötetet szépirodalmi igénnyel készült. A mesében egy-egy tömör párbeszéd szól az ősrobbanásról, a téridő, a galaxisok és csillagok, bolygók és holdak keletkezéséről, a naprendszer planétáiról, a Földről és a Holdról, az élet feltételeiről és kialakulásáról, az anyag természetéről és felépítéséről. 
A folytatás a fénysebességről szól. A szerző, és Róka papa a második kötetben arról mesél, mitől világít a Nap, és miért nem pukkan ki, mint egy lufi. A kisrókának persze számtalan kérdése van még: miért nem tudunk akármekkorát ugrani? Milyen gyorsan közlekedik a fény? És mi történik, ha két fekete lyuk összetalálkozik? A bájos szerzői illusztrációkkal ellátott kötet minden fénnyel és gravitációval kapcsolatos, kicsikben is felmerülő kérdésre megadja a választ. 
A harmadik kötetben tovább folytatódik a gyermekek nyelvére lefordított magyarázósorozat. A szerző – illetőleg Róka papa – a csillagok és bolygók titkai után arról mesél, hogy mi is az a téridő. A kisrókának persze ismét számtalan kérdése van még. Mi köze a relativitásnak a fénysebességhez? Valóban nem létezik idő? Mindenki ugyanúgy érzékeli a valóságot? A bájos szerzői illusztrációkkal ellátott kötet minden fénnyel és gravitációval kapcsolatos, kicsikben is felmerülő kérdésre megadja a választ. 
2019-ben az „Év Illusztrátora” díjat kapta meg Farkas Róbert a sorozat második kötetéért a gyermekzsűritől.
A csodálatos sorozattal kapcsolatban azonban érdemes megjegyezni, hogy mivel a szerző igyekszik nem túl nagy mélységében, egyszerű nyelven elmagyarázni a tudományos jelenségeket, ezért az információk kissé felszínesek lettek. A szülőknek, pedagógusoknak, könyvtárosoknak, egyszóval azoknak, akik ezekből a könyvekből majd mesélnek, jobban utána kell járniuk a tudományos tényeknek.