Eötvös Péter beszélgetőkönyve

Bemutatták Berlinben Eötvös Péter és Pedro Amaral Parlando-Rubato című kötetének német kiadását a világhírű kortárs magyar zeneszerző, karmester részvételével. A monológokkal átszőtt dialógusokban Eötvös Péter első kilenc operájának világa, alkotókhoz és előadókhoz fűződő kapcsolata és munkájának műhelytitkai tárulnak fel, a karmester, zeneszerző, zenetörténész beszélgetőtárs esszéisztikus magyarázataival kiegészítve.

Kép forrása

A Kossuth-díjas művész még 2010-ben folytatta a kötet gerincét alkotó beszélgetéseket a nála egy nemzedékkel fiatalabb portugál pályatársával. Az 1944-ben született művészről szóló kötet német kiadása nem csupán fordítás, mert az új darabokat, operákat, lemezeket és színpadi produkciókat felsoroló jegyzék révén a beszélgetések óta eltelt évek termését is áttekinti.
Erről az időszakról szólva Eötvös elmondta, hogy az Alle vittime senza nome (A névtelen áldozatoknak) című darabot, amelyet a négy legnagyobb olasz szimfonikus zenekar közös felkérésére írt, egy őt manapság is élénken foglalkoztató ügyről, a menekülésről szól. Középpontjában az Afrikából és az arab országokból Európa felé elinduló emberek állnak, akik „azokba a szörnyű kis gumicsónakokba beülve nem érik el a partot”. Számára mindez azért fontos, mert „emberekről van szó, nőkről, férfiakról és különösen gyerekekről, akiket nap mint nap látunk a televízióban, akiknek szemük van és látnak, egészen addig, amíg a hajó egyszer csak elsüllyed és már nem élnek”.
A darabnak 2016-ban Rómában tartották meg az ősbemutatóját, és két új lemezen is hallható.
A könyvbemutatót a német főváros zenekarokat és zenekari műveket felvonultató nemzetközi fesztiválja, a Musikfest Berlin keretében tartották. A fesztivál közönsége zeneszerzőként és karmesterként is találkozhatott Eötvös Péterrel. A világ legjobb szimfonikus zenekarai között számon tartott Berlini Filharmonikusokat (Berliner Philharmoniker) vezényelte, az együttes a többi között a legújabb művét, az Alhambra című hegedűversenyt adta elő.