Ne féljetek!
Az ismeretterjesztés akkor jó, ha olyan, mint a levegővétel. Természetes, magától értetődő, nem kínos, nem erőltetett. A Galambnagymama és a Papa, ne már! című könyv szerzője, Nógrádi Gábor Vigyázz otthon, hogy sose érjen baj! című kötetében úgy veszi sorra a gyerekekre leselkedő veszélyeket, hogy közben szórakoztat is.
Kés, villa…
A kés megfelelő használatánál például azt olvassuk. „A legjobb, ha idősebb testvéreddel vagy egy felnőttel gyakorlod az ügyes vágást, aprítást, mert a gyakorlás a tudás anyja. (Meg apja is!)”
A titok egyszerű. A szerző könyvében mindvégig azt az alapvető igazságot tartja szem előtt, amit minden szülőnek tudnia illene, miszerint a gyerek nem hülye. A gyerek az gyerek, annak előnyeivel és hátrányaival. Előnye: még világérzékeny és nyitott. Hátránya: kicsit szükséges a fantázia és a kreativitás ügyes összepárosítása, ha világmagyarázatba kezdünk előtte. Nem elég annyit mondani neki, azért ne nyúlj a késhez, mert megvág, vagy azért ne nyúlj a konektorba, mert megráz. A száraz tényekkel, aki szülő, tudja, a gyerek nem elégszik meg. A száraz, unalmas tények halmaza nem a gyerekeknek való. Tökéletesen tisztában van evvel Nógrádi is. Veszélyeit apró, meglepően humoros történetekbe rejti. És van iróniája és van öngúnyja. Nem riasztja vissza a magamat kinevetem, ha kell cyrano-i tétele.
A játszva tanítás klasszikus példája a könyv. Nem megijeszt, nem elriaszt és, ami mindennél fontosabb: nem didaktikus. Olvashatunk az áramról, az utcán megszólító idegenekről, az ajtón becsöngető ismeretlen felnőttekről, darázscsípésről és számtalan, a gyerekeket veszélyeztető dolgokról, mi több, a számítógépre leselkedő vírus is helyet kap a Jó barátod lehet, hogy ha megismered! című fejezetben. „– A barátod csak az lehet, akit jól ismersz – vigyorgott Ben. – Az internet is lehet jó barátod, ha megismered. – Bölcs gondolat! – bólogattam. – Ki mondta? – Te, Papa!”
Gyerek-szülő két jóbarát
A könyv zsenialitása, hogy nem az okos, mindent tudó szülő, buta, tudatlan gyerek kategóriákat állítja fel. Nem. A felnőtt is hibázhat, a felnőtt is tévedhet, kerülhet vicces, nem egyszer kínos szituációba. Nógrádi partnerként, vele egyenértékű lényként kezeli a gyereket. Gyakori hiba, hogy a hasonló jellegű könyvek lekezelő (sértő) módon bánnak a gyerekkel. Van hozzá merszük. Nos, Nógrádi Gábor véletlenül sem az a gyerekkönyvszerző, aki ilyen megbocsáthatatlan hibákat követne el.
„Ugye megmondtuk…! Hol ütötted meg magad? Böböm Papa, böbö! A térded fáj, Eltört? – Nem, nem – nyökdécseltem. – Tudom mozgatni, nem tört el. Csak beütöttem. Ebcsont beforr.”
Nógrádi egyszerű, minden bonyolultságot mellőző mondatokat, mindenki számára érthető kifejezéseket használ, hétköznapi nyelve még inkább megszólítja a gyerekeket. Okos gyereknyelve van. A hétköznapi helyzetek ellenére azonban a meseszerűség, a varázslat végig ott kísért a szövegekben, a mese és valóság békésen megfér egymás mellett, egyik sincs a másik hátrányára.
Háttérrajzok
Cakó Ferenc, a könyv illusztrátora azonban nem vitte túlzásba, egyszerű illusztrációi semmilyen különös hatást nem váltanak ki, nem állítanak meg, mint a szövegek melléktermékei vannak jelen. Olyan kissé, mintha Cakó nem használta volna kellőképpen a fantáziáját, vagy pont attól félt, egy kicsivel több fantáziával a rajzok félreérthetőek. Így viszont unalmasak, egysíkúak, érdektelenek.
Ám ami ennél messzemenően lényegesebb, a könyv olyan kicsi, hogy szinte bárhol elfér, tehát bármikor, bármilyen veszély közelében felcsapható. Ki tudja, mikor lesz rá szükség.
Kés, villa…
A kés megfelelő használatánál például azt olvassuk. „A legjobb, ha idősebb testvéreddel vagy egy felnőttel gyakorlod az ügyes vágást, aprítást, mert a gyakorlás a tudás anyja. (Meg apja is!)”
A titok egyszerű. A szerző könyvében mindvégig azt az alapvető igazságot tartja szem előtt, amit minden szülőnek tudnia illene, miszerint a gyerek nem hülye. A gyerek az gyerek, annak előnyeivel és hátrányaival. Előnye: még világérzékeny és nyitott. Hátránya: kicsit szükséges a fantázia és a kreativitás ügyes összepárosítása, ha világmagyarázatba kezdünk előtte. Nem elég annyit mondani neki, azért ne nyúlj a késhez, mert megvág, vagy azért ne nyúlj a konektorba, mert megráz. A száraz tényekkel, aki szülő, tudja, a gyerek nem elégszik meg. A száraz, unalmas tények halmaza nem a gyerekeknek való. Tökéletesen tisztában van evvel Nógrádi is. Veszélyeit apró, meglepően humoros történetekbe rejti. És van iróniája és van öngúnyja. Nem riasztja vissza a magamat kinevetem, ha kell cyrano-i tétele.
A játszva tanítás klasszikus példája a könyv. Nem megijeszt, nem elriaszt és, ami mindennél fontosabb: nem didaktikus. Olvashatunk az áramról, az utcán megszólító idegenekről, az ajtón becsöngető ismeretlen felnőttekről, darázscsípésről és számtalan, a gyerekeket veszélyeztető dolgokról, mi több, a számítógépre leselkedő vírus is helyet kap a Jó barátod lehet, hogy ha megismered! című fejezetben. „– A barátod csak az lehet, akit jól ismersz – vigyorgott Ben. – Az internet is lehet jó barátod, ha megismered. – Bölcs gondolat! – bólogattam. – Ki mondta? – Te, Papa!”
Gyerek-szülő két jóbarát
A könyv zsenialitása, hogy nem az okos, mindent tudó szülő, buta, tudatlan gyerek kategóriákat állítja fel. Nem. A felnőtt is hibázhat, a felnőtt is tévedhet, kerülhet vicces, nem egyszer kínos szituációba. Nógrádi partnerként, vele egyenértékű lényként kezeli a gyereket. Gyakori hiba, hogy a hasonló jellegű könyvek lekezelő (sértő) módon bánnak a gyerekkel. Van hozzá merszük. Nos, Nógrádi Gábor véletlenül sem az a gyerekkönyvszerző, aki ilyen megbocsáthatatlan hibákat követne el.
„Ugye megmondtuk…! Hol ütötted meg magad? Böböm Papa, böbö! A térded fáj, Eltört? – Nem, nem – nyökdécseltem. – Tudom mozgatni, nem tört el. Csak beütöttem. Ebcsont beforr.”
Nógrádi egyszerű, minden bonyolultságot mellőző mondatokat, mindenki számára érthető kifejezéseket használ, hétköznapi nyelve még inkább megszólítja a gyerekeket. Okos gyereknyelve van. A hétköznapi helyzetek ellenére azonban a meseszerűség, a varázslat végig ott kísért a szövegekben, a mese és valóság békésen megfér egymás mellett, egyik sincs a másik hátrányára.
Háttérrajzok
Cakó Ferenc, a könyv illusztrátora azonban nem vitte túlzásba, egyszerű illusztrációi semmilyen különös hatást nem váltanak ki, nem állítanak meg, mint a szövegek melléktermékei vannak jelen. Olyan kissé, mintha Cakó nem használta volna kellőképpen a fantáziáját, vagy pont attól félt, egy kicsivel több fantáziával a rajzok félreérthetőek. Így viszont unalmasak, egysíkúak, érdektelenek.
Ám ami ennél messzemenően lényegesebb, a könyv olyan kicsi, hogy szinte bárhol elfér, tehát bármikor, bármilyen veszély közelében felcsapható. Ki tudja, mikor lesz rá szükség.
Egypercesek
Elhunyt Nemere István író, műfordító
Halálhírét felesége, Szentgyörgyi Judit hozta nyilvánosságra közösségi oldalán
Egy kicsit késtem…
Fél évszázaddal múlva vittek vissza egy könyvet a könyvtárba
Női sorsvallomások egy csokorban
Huszonegy asszony a huszonegyedik századból