„…a derű meg a csend a világban az isteni törvény”
Tornai Xénia második verseskötetét tartom a kezemben, mely a Cédrus Művészeti Alapítvány gondozásában néhány hete látott napvilágot. A magyartanárként dolgozó költő 2020-ban, a Napút haiku pályázatára írt verseivel keltette fel az olvasók és az irodalmárok érdeklődését. Tornai Xénia egy vele készített interjúban elárulta, hogy az élet minden területén konzervatív a szemlélete, törekszik a múlt értékeinek megőrzésére, így költészetében is a kötött formákhoz vonzódik; kötetében találunk időmértékes verseket éppúgy, mint szótagszámlálókat.
Kihordott múltidő
Tornai Xénia lírája nem a modernitás élményeiből táplálkozik, belső világának feltárása nem üres szócsavarással történik, könnyedén lebeg a szigorú versformák között, így írásai inkább a klasszikus vonulatot követők, távol áll tőle minden nyelvbomlasztó attitűd.
Az alig-létezésnyire szűkülő térben tudati-érzelmi tények hoznak benne létre egyfajta erőteret, melyet benyomás-és kifejezésélmények, én-és közösségélmények töltenek fel. A központi és a periférikus élmények éppúgy górcső alá kerülnek, mint a tartós és futó élmények. Kocsonyásodik sejtjeimben az eszmélkedés…Már nem csend vagyok és nem fény…fény, dallam és sötétség egyszerre…Képes vagyok összerakni magát a Valóságot. Én, egyedül.
A ’kihordott múltidő-emlékek’, a ’rejtett képzetek’ pedig azt sugallják, hogy az élményfelületek korántsem veszítették el metafizikus-misztikus jellegüket, a versbeszédet meghatározzák az önmagával folytatott küzdelem belső és külső erővonalai, a valóság és a költő viszonya, a létmeghatározó lehetőségek, a tér-idő kontinuitásban megvalósuló, elkerülhetetlen átrendeződési viszonyok.
Az idő múlása, ahogy az élet minden területén ott hagyja lenyomatát, Tornai Xénia költészetében is jelen van, szeretné megállítani a perceket, hogy felfűzhesse mind fel hulló gyöngy gyanánt, egy napsugárra. Az eredendően tiszta édeni állapotok iránti vágyódás kimondatlanul is ott van a sorokban, A kétkedés szonettje azonban visszahívja a nyers valóságba, mert a kétely örök, nem tudni, jut-e földi babér is a hősnek
Tornai Xénia lírájában belső tájak, tisztások, hangok, lábnyomok vannak; a lét szívhangjai, s a költő ott áll ebben a maga teremtette világban, melyben a tisztás, a fák, a hangok és a lábnyomok visszanyerik eredeti jelentésüket, s végre kinyílhat a nagy tévedés kalodája, melynek paradoxonját így fogalmazza meg hasonló című versében:
A tudósok is tévednek olykor. / nincs abszolút igazság. / Még az is megesik néhanap, hogy / a teremtmény túljár az Alkotó eszén/ És ilyenkor önmaga csalhatatlanságával/ a Mindenható is szembesülni kényszerül
Az önleleplezés nyitottsága
A maga teremtette mágikus térben Tornai Xénia értelmezni tudja a benne felhalmozódó tények és megérzések üzenetét, így tudja megtalálni önmagában azokat a belső tartalékokat, melyekkel szóra bírja magát úgy, hogy az önleleplezést nyitottságként tudja értékelni. Így válik hitelessé benne a belső csend és a változást ígérő hajnal együttes jelenléte.
A ’mindenség szerelme’ az árnyoldalakat is megláttatja vele, a perifériára szorult ember is megjelenik A lét peremén című versében, ahol az embervilágban kiszolgáltatott személy a természet részeként még idealizálható is: Rám is tűz a fény, és bárha ér eső,/vélem még az Úr / hisz hittel óv meg ő /S szánnak gyermekek, kis földi istenek…. , a záró sorok azonban sötétítik a képet, fenn a holdsütés vak álmokat ragyog, hiszen, ha fájó, akkor is be kell ismernünk, fel sem merülne bennünk az egyenlőtlenség gondolata, ha mindenki egyenlőnek születne.
Tornai Xénia költészete nem játék a szavakkal ’felturbózott’ élményekkel, célja a nagy elődök költészeti hagyományinak megőrzése, és valljuk be, ez a fajta klasszikus költészet ma nem igazán trendi, nem ez a manapság divatosnak és elfogadottnak tekinthető versbeszéd.
A szerző valamire mégis nagyon büszke lehet, kötetéhez írt beharangozójában Baranyi Ferenc
Kossuth-díjas költő, Tornai Xéniát, azon pályatársak és szövetségesek között tartja számon, akik igaz ihletből fakadó költői műveket hoznak létre, olyanokat, melyek képesek ébren tartani az igazságérzetünket, és karbantartani az érzéseinket.
A mindenség szerelme
A ’Mindenség szerelme’ formálja, alakítja Tornai Xénia személyiségét, a lírai szubjektum sűrített élményenergiája dinamikus, mozgással és érzelemmel telített, sokszor játékos, táncbavivő hangulattal idézi az élet szépségét, mikrotörténetében a férj, a család a gyermek mind a létezés csodájának megjelenítése. Ennek lehetünk tanúi az Ádám és Éva című versben, ahol a női és férfi attributumok megjelenítésével az emberi kapcsolatokban megvalósítható harmónia rejtőzködik: a nőt Láthatatlan szálai az éghez kötik’, míg a férfi, ha szél cibálja, állja, / mint hajókötél. Fiához írt versei is a határtalan szeretet és elfogadás manifesztációi, nyugodtan engedheti útjára szeretteit minden körülmények között, hiszen A fény mindig oldja a sötétet.
Tornai Xénia költészetében nyoma sincs a ’dark-side’líra depresszióra hajlamosító árnyalatainak. Az aktuális létkérdések és a lehetőségek szerinti lét összefonódásával az ember nála mindig az emberiséget is képviseli, számára valóban a végtelen, a Mindenséget átölelő szeretet a meghatározó, ahogy egyik versében szinte vallásos áhítattal fogalmazza meg: Vágyom hát ártatlan gyermek lenni újra, / hogy bennem felzengjen ismét a Mindenség húrja, / hogy tenyeremet a fény felé fordíthassam végül,/ s megtaláljam az Embert Isten kegyelmébül.
Tornai Xénia: Ideát. Cédrus Művészeti Alapítvány, 2024.
Egypercesek
Halálhírét felesége, Szentgyörgyi Judit hozta nyilvánosságra közösségi oldalán
Fél évszázaddal múlva vittek vissza egy könyvet a könyvtárba
Huszonegy asszony a huszonegyedik századból