Művésznők
„Miért nem voltak nagy női képzőművészek?” A kérdést 1971-ben tette fel a neves amerikai író, művészettörténész, Linda Nochlin, az Art News hasábjain, ráirányítva a figyelmet egy hosszú ideig elhallgatott problémára. Cikke hamarosan a feminista művészettörténet hivatkozási alapnak számító, meghatározó írása lett. A kiindulási pontot annak felismerése jelentette, hogy mindig is voltak kivételes nőművészek a történelemben - elég például a kolostori kódexmásolókra gondolnunk -, ám ezek az alkotók valamiképp „láthatatlanok” maradtak. A Nochlin publikációja óta eltelt közel fél évszázadban jelentős előrelépések történtek a női alkotók felülvizsgálata és az életművek egyetemes művészettörténetbe való beillesztése érdekében, ám a hiány napjainkban is érzékelhető. A női mesterek még mindig aránytalanul kis helyet foglalnak el a nemzeti kánonokban, és kevesen vannak azok, akiknek neve széles körben ismertté válhatott. Flavia Frigeri: Művész_nők című – több mint ötven nőművész portréját bemutató, 83 színes képpel ellátott - impozáns kötete ezt a hiányt igyekszik csökkenteni.
Kép forrása
Az ismeretlenségtől a nyilvánosság felé
A szerző, Dr. Flavia Frigeri művészettörténész, a londoni University College művészettörténet tanszékének professzora, korábban a Tate Modern kurátora, és hosszú évek óta elkötelezetten küzd azért, hogy a kimagasló teljesítményt nyújtó női képzőművészek az őket megillető helyre kerülhessenek a nemzetközi művészet történetében. A Művész_nők a XVI. századtól napjainkig, kronologikus sorrendben mutatja be a legváltozatosabb művészeti ágakban, illetve műfajokban alkotó művésznőket.
A széles ívű válogatásban találunk olyanokat, akinek neve bizonyára nem cseng ismeretlenül az olvasók számára, mint pl. Lavinia Fontana, Frida Cahlo, Amrita Sher-Gil, Marina Abramovic vagy Yoko Ono, míg mások munkássága szinte a homályból bukkan elő a szélesebb közönség előtt.
A kronologikus sorrend, valamint a művészportrék után fellelhető kronológia (ahol a nők művészeti szereplése mellett egyéb területeken nyújtott, történelemformáló eredményeiről is számot kaphatunk) egy fejlődési utat kísér végig. Azt az utat, melyet – a kötet előszavában foglaltak szerint - „a nő bejárt, amíg passzív szemlélőből aktív alkotóvá lett.”
A kötet borítóján Cindy Sherman 1978-ból származó filmfotója áll. A kép alanyának eltökélt, „messzire néző” tekintete ugyanúgy jelképe lehet a nőművészek névtelenségből és láthatatlanságból való kilépés utáni vágyának, mint Sherman XVII. századi társának, a csendéleteket festő flamand Clara Peetersnek a megnyilvánulása, aki „vázák és gyümölcskosarak” közé rejtette illuzionista önarcképeit.
Kép forrása
Úttörők
A könyv öt nagyobb, időrendben haladó fejezetre tagolódik. Elsőként azokat az 1550 és 1850 között született úttörőket ismerhetjük meg, akiknek a leggöröngyösebb utakat és a legtöbb akadályt kellett leküzdeniük ahhoz, hogy egyáltalán festőpalettához jussanak.
Hiszen a középkor, a reneszánsz és a barokk - amikor a művészeti élet szinte kizárólag a férfiak „felségterületének” számított - igen csekély mozgásteret hagyott a női mesterek számára. A nők ezekben a korai időszakokban rendszerint csak álnéven vagy a teljes anonimitás fátyla alatt folytathattak művészi tevékenységet. Gyakorta szintén művészettel foglalkozó apjuk vagy férjük árnyékában. Vagy még pontosabban a műhelyben, ahonnan munkáik nem egyszer az apa, illetve a férj nevével fémjelezve kerültek ki a nyilvánosság elé. Életművükre ebből adódóan jóval nehezebb rálátni, ám a könyvből az is kiderül, hogy elvétve közöttük is akadtak kivételes helyzetben lévők, akik mintegy példaként szolgáltak saját kortársaik és az utánuk következő nőművész-nemzedékek számára.
A „példák” között először is az 1552 és 1614 között élt manierista művészre, Lavinia Fontanara bukkanunk, aki a művészet-történetébe mint az első, önálló karriert befutó festőnő írta be a nevét. Az itáliai portréfestő, aki portrémegrendelései mellett római és bolognai templomok oltárképeinek festésére kapott felkéréseket, valóban ritka megbecsülésnek örvendett.
De megtalálhatjuk itt a sokszorosan meghurcolt Artemisia Gentileschit is, monumentális vásznaival, melyek drámai ábrázolásmódjukkal és lenyűgöző stílusukkal a barokk legjelesebb női mesterévé avatták alkotójukat.
Továbbá a nagyhatású miniatűr-és pasztellportré-festőt, Rosalba Carriera-t, akinek műveit a rokokó éteri kecsessége hatja át. De az úttörők között felfedezhetjük az impresszionista (Monet, Degas és Renoir baráti köréhez tartozó) Berthe Morisot-t is, aki lágy vonalú, bensőséges hangú festményével (Bölcső) a művészettörténet egyik legszebb anya-gyermek ábrázolását adta.
Kép forrása
Női hangszerelésben
Ők rakták le az első köveket; innen folytatták útjukat a soron következő művészgenerációk.
Egyéni sorsokat, kezdeményezéseket és hangokat fedezünk fel a stílusok, a gyorsan változó izmusok, a (művészeti és társadalmi) harcok és persze a történelem viharainak kereszttüzében, miközben újabb művészeti ágak és egyre változatosabb médiumok kínáltak megjelenési formát az alkotók számára.
Az időrendi felosztás következtében azt is nyomon követhetjük, hogy a századok során hogyan alakultak-formálódtak a „hagyományos” női témák, illetve a másik oldalról tekintve, a „hagyományos témák” (pl. csendélet, portré, tájkép) miként jelentek meg – egyre markánsabb jegyekkel körülírható - női hangszerelésben.
Szintén érdekes kérdés, hogy mi módon jelenik meg a női identitás ábrázolása, a női önreflexió, mely a kezdetek halk szavú megjelenítésétől eltávolodva, mind gyakrabban öltött provokatív formát a XX. századtól kezdődően.
A művészetkedvelő, tágabb olvasóközönséget megszólító kiadvány a Képző_művészet sorozat legfrissebb darabjaként jelent meg, melyet Will Gompertz, a BBC művészeti szerkesztője ezekkel a szavakkal ajánlott az olvasók figyelmébe: „Remek sorozat, kiváló bevezetés olyan alapvető eszmeáramlatokhoz, alkotókhoz és művekhez, amelyek fontos szerepet játszanak világszemléletünk kialakulásában.”
Kép forrása
Az ismeretlenségtől a nyilvánosság felé
A szerző, Dr. Flavia Frigeri művészettörténész, a londoni University College művészettörténet tanszékének professzora, korábban a Tate Modern kurátora, és hosszú évek óta elkötelezetten küzd azért, hogy a kimagasló teljesítményt nyújtó női képzőművészek az őket megillető helyre kerülhessenek a nemzetközi művészet történetében. A Művész_nők a XVI. századtól napjainkig, kronologikus sorrendben mutatja be a legváltozatosabb művészeti ágakban, illetve műfajokban alkotó művésznőket.
A széles ívű válogatásban találunk olyanokat, akinek neve bizonyára nem cseng ismeretlenül az olvasók számára, mint pl. Lavinia Fontana, Frida Cahlo, Amrita Sher-Gil, Marina Abramovic vagy Yoko Ono, míg mások munkássága szinte a homályból bukkan elő a szélesebb közönség előtt.
A kronologikus sorrend, valamint a művészportrék után fellelhető kronológia (ahol a nők művészeti szereplése mellett egyéb területeken nyújtott, történelemformáló eredményeiről is számot kaphatunk) egy fejlődési utat kísér végig. Azt az utat, melyet – a kötet előszavában foglaltak szerint - „a nő bejárt, amíg passzív szemlélőből aktív alkotóvá lett.”
A kötet borítóján Cindy Sherman 1978-ból származó filmfotója áll. A kép alanyának eltökélt, „messzire néző” tekintete ugyanúgy jelképe lehet a nőművészek névtelenségből és láthatatlanságból való kilépés utáni vágyának, mint Sherman XVII. századi társának, a csendéleteket festő flamand Clara Peetersnek a megnyilvánulása, aki „vázák és gyümölcskosarak” közé rejtette illuzionista önarcképeit.
Kép forrása
Úttörők
A könyv öt nagyobb, időrendben haladó fejezetre tagolódik. Elsőként azokat az 1550 és 1850 között született úttörőket ismerhetjük meg, akiknek a leggöröngyösebb utakat és a legtöbb akadályt kellett leküzdeniük ahhoz, hogy egyáltalán festőpalettához jussanak.
Hiszen a középkor, a reneszánsz és a barokk - amikor a művészeti élet szinte kizárólag a férfiak „felségterületének” számított - igen csekély mozgásteret hagyott a női mesterek számára. A nők ezekben a korai időszakokban rendszerint csak álnéven vagy a teljes anonimitás fátyla alatt folytathattak művészi tevékenységet. Gyakorta szintén művészettel foglalkozó apjuk vagy férjük árnyékában. Vagy még pontosabban a műhelyben, ahonnan munkáik nem egyszer az apa, illetve a férj nevével fémjelezve kerültek ki a nyilvánosság elé. Életművükre ebből adódóan jóval nehezebb rálátni, ám a könyvből az is kiderül, hogy elvétve közöttük is akadtak kivételes helyzetben lévők, akik mintegy példaként szolgáltak saját kortársaik és az utánuk következő nőművész-nemzedékek számára.
A „példák” között először is az 1552 és 1614 között élt manierista művészre, Lavinia Fontanara bukkanunk, aki a művészet-történetébe mint az első, önálló karriert befutó festőnő írta be a nevét. Az itáliai portréfestő, aki portrémegrendelései mellett római és bolognai templomok oltárképeinek festésére kapott felkéréseket, valóban ritka megbecsülésnek örvendett.
De megtalálhatjuk itt a sokszorosan meghurcolt Artemisia Gentileschit is, monumentális vásznaival, melyek drámai ábrázolásmódjukkal és lenyűgöző stílusukkal a barokk legjelesebb női mesterévé avatták alkotójukat.
Továbbá a nagyhatású miniatűr-és pasztellportré-festőt, Rosalba Carriera-t, akinek műveit a rokokó éteri kecsessége hatja át. De az úttörők között felfedezhetjük az impresszionista (Monet, Degas és Renoir baráti köréhez tartozó) Berthe Morisot-t is, aki lágy vonalú, bensőséges hangú festményével (Bölcső) a művészettörténet egyik legszebb anya-gyermek ábrázolását adta.
Kép forrása
Női hangszerelésben
Ők rakták le az első köveket; innen folytatták útjukat a soron következő művészgenerációk.
Egyéni sorsokat, kezdeményezéseket és hangokat fedezünk fel a stílusok, a gyorsan változó izmusok, a (művészeti és társadalmi) harcok és persze a történelem viharainak kereszttüzében, miközben újabb művészeti ágak és egyre változatosabb médiumok kínáltak megjelenési formát az alkotók számára.
Az időrendi felosztás következtében azt is nyomon követhetjük, hogy a századok során hogyan alakultak-formálódtak a „hagyományos” női témák, illetve a másik oldalról tekintve, a „hagyományos témák” (pl. csendélet, portré, tájkép) miként jelentek meg – egyre markánsabb jegyekkel körülírható - női hangszerelésben.
Szintén érdekes kérdés, hogy mi módon jelenik meg a női identitás ábrázolása, a női önreflexió, mely a kezdetek halk szavú megjelenítésétől eltávolodva, mind gyakrabban öltött provokatív formát a XX. századtól kezdődően.
A művészetkedvelő, tágabb olvasóközönséget megszólító kiadvány a Képző_művészet sorozat legfrissebb darabjaként jelent meg, melyet Will Gompertz, a BBC művészeti szerkesztője ezekkel a szavakkal ajánlott az olvasók figyelmébe: „Remek sorozat, kiváló bevezetés olyan alapvető eszmeáramlatokhoz, alkotókhoz és művekhez, amelyek fontos szerepet játszanak világszemléletünk kialakulásában.”
Egypercesek
Elhunyt Nemere István író, műfordító
Halálhírét felesége, Szentgyörgyi Judit hozta nyilvánosságra közösségi oldalán
Egy kicsit késtem…
Fél évszázaddal múlva vittek vissza egy könyvet a könyvtárba
Női sorsvallomások egy csokorban
Huszonegy asszony a huszonegyedik századból