Hiányzó otthon
Az otthon fogalma a legtöbbünkben egyet jelenthet a biztonsággal és a menedékkel. Vajon mi történik akkor, ha az otthonunkat veszély fenyegeti? Milyen lehet az élet egy ostromlott város falai között? Hogyan változnak meg az imádságok a háború idején? Milyen sors vár a túlélőkre? Milyen érzés lehet olyan helyre érkezni, ahová nem várnak? Hogyan nő fel valaki, akinek az élete bizonytalan alapokra épül? Izsó Zita Éjszakai földet érés című kötete ezeket a kérdéseket járja körül.
Kép forrása
Pesti Nő
Izsó Zita költő, író és műfordító, a Pesti Nő blog szerzője idén jelentkezett harmadik verseskötetével, melynek címe: Éjszakai földet érés. A kötet négy nagyszerűen megkomponált ciklusból áll. Ha összeolvassuk a ciklusok címeit (1. Földközeli magasság 2. Utazó magasság 3. Zuhanórepülés 4. Érkezés) vélelmezhetünk a kötetben egyfajta belső utazást vagy akár egyfajta harcászati manővert is. A könyvet olvasva tapasztalhatjuk, hogy mindkét értelmezésnek helye lehet a műben, ugyanis a költő használja a háború motívumrendszerét és ezzel párhuzamosan számos lélektani folyamatot rögzít. Mindennapi helyzeteken keresztül mutat be rendkívül érzékeny témákat. Költészetére jellemző a kimért, visszafogott, mégis erőteljes hang, továbbá az átgondolt szerkesztés, ami az egyes verseken belül és az egyes ciklusokon belül is érezhető.
Kép forrása
Ostromlott város
A kötet fülszövegében feltűnik a hírhedt város, Aleppó neve. Nem véletlenül, ugyanis az első ciklus vershelyzetei szinte egytől egyig az ostromlott város helyszínein játszódnak. Annak ellenére, hogy Aleppó, a szíriai polgárháború és a menekültek helyzete a rendkívül terhelt témák közé tartoznak, a szerző nem kívánja meglovagolni ezt a hullámot. A konkrét helyszín és az egyéb utalások csak kapaszkodót nyújtanak az olvasónak, csak felkínálják a bevonódás lehetőségét.
A költő precízen és kíméletlenül szól olyan helyzetekről, mint a háború, a nemi erőszak, a menekülés és az éhezés. „A negyedik napon / már a tárgyakat sem veszed a szádba, / fogysz, mégis megnő a térfogatod, / valahogy úgy lebegsz a tested fölött, / mint a víz fölött a pára,”
Az első ciklusban különösen izgalmas az ima szerepe, amely egyrészt kollektív könyörgésekben, másrészt személyes párbeszédekben jelenik meg. A kötet „imádságai” az ember kiszolgáltatottságát mutatják, próbálják kitapintani a határvonalat a hit és a hitből való kiábrándultság között.
A ciklus nemcsak a háborúval, hanem annak az utóélétével és a túlélők sorsával is foglalkozik. A könyv számomra legdrámaibb versei voltak azok a szövegek, melyeknek központjában az érzelmi dermedtség, kezelhetetlen traumák és az értelmetlen bűntudat állt. „…és egyfolytában ismételgeti az egyetlen üzenetet, / hogy életben vagyok, / és van, aki ennél sokkal nagyobb bűnt is elkövetett.” (Utóélet)
Kép forrása
Lerombolt gyermekkor
A háború mellett a kötet másik vonulata olyan családi élethelyzetekről szól, ahol nem várt, nem kívánt vagy születésétől fogva beteg gyermek érkezik.
A költő a szülők és a gyermek szemszögéből egyaránt körbejárja a témát. Érzékletesen ír arról, többek között a Fordított hiányjelek című versben, hogy hogyan végzi mindennapjait egy olyan felnőtt, aki egy ilyen otthontalan helyzetben nőtt fel: „Amikor felnőtt, / akkor hallotta először, hogy szeretik. / Nem válaszolt, / csak felírta egy cetlire, amiket mondtak neki, / és üvegpalackba zárva a vízbe dobta, / hátha olyan találja meg, aki elhiszi.”
Látszólag két igen különböző témáról beszélünk, azonban a kötetet egységes motívum szervezi: az otthon hiánya. Legyen szó pszichológia otthonról, ami eleve hiányzott, vagy nem tudott felépülni, vagy akár fizikai értelemben vett otthonról, amit porig rombolt egy háború. Bár a felszínen egészen különböző sorsokat tartalmaznak a versek, a mély struktúrákban nagyon hasonló érzelmi gátoltságot, remény keresést és emberi küzdelmeket találunk. „És a jövője úgy tátong előtte, / mint egy lebontott ház állva maradt ajtókerete.”
Izsó Zita kötete sokrétű olvasmány, melyre érdemes időt szakítani.
Kép forrása
Pesti Nő
Izsó Zita költő, író és műfordító, a Pesti Nő blog szerzője idén jelentkezett harmadik verseskötetével, melynek címe: Éjszakai földet érés. A kötet négy nagyszerűen megkomponált ciklusból áll. Ha összeolvassuk a ciklusok címeit (1. Földközeli magasság 2. Utazó magasság 3. Zuhanórepülés 4. Érkezés) vélelmezhetünk a kötetben egyfajta belső utazást vagy akár egyfajta harcászati manővert is. A könyvet olvasva tapasztalhatjuk, hogy mindkét értelmezésnek helye lehet a műben, ugyanis a költő használja a háború motívumrendszerét és ezzel párhuzamosan számos lélektani folyamatot rögzít. Mindennapi helyzeteken keresztül mutat be rendkívül érzékeny témákat. Költészetére jellemző a kimért, visszafogott, mégis erőteljes hang, továbbá az átgondolt szerkesztés, ami az egyes verseken belül és az egyes ciklusokon belül is érezhető.
Kép forrása
Ostromlott város
A kötet fülszövegében feltűnik a hírhedt város, Aleppó neve. Nem véletlenül, ugyanis az első ciklus vershelyzetei szinte egytől egyig az ostromlott város helyszínein játszódnak. Annak ellenére, hogy Aleppó, a szíriai polgárháború és a menekültek helyzete a rendkívül terhelt témák közé tartoznak, a szerző nem kívánja meglovagolni ezt a hullámot. A konkrét helyszín és az egyéb utalások csak kapaszkodót nyújtanak az olvasónak, csak felkínálják a bevonódás lehetőségét.
A költő precízen és kíméletlenül szól olyan helyzetekről, mint a háború, a nemi erőszak, a menekülés és az éhezés. „A negyedik napon / már a tárgyakat sem veszed a szádba, / fogysz, mégis megnő a térfogatod, / valahogy úgy lebegsz a tested fölött, / mint a víz fölött a pára,”
Az első ciklusban különösen izgalmas az ima szerepe, amely egyrészt kollektív könyörgésekben, másrészt személyes párbeszédekben jelenik meg. A kötet „imádságai” az ember kiszolgáltatottságát mutatják, próbálják kitapintani a határvonalat a hit és a hitből való kiábrándultság között.
A ciklus nemcsak a háborúval, hanem annak az utóélétével és a túlélők sorsával is foglalkozik. A könyv számomra legdrámaibb versei voltak azok a szövegek, melyeknek központjában az érzelmi dermedtség, kezelhetetlen traumák és az értelmetlen bűntudat állt. „…és egyfolytában ismételgeti az egyetlen üzenetet, / hogy életben vagyok, / és van, aki ennél sokkal nagyobb bűnt is elkövetett.” (Utóélet)
Kép forrása
Lerombolt gyermekkor
A háború mellett a kötet másik vonulata olyan családi élethelyzetekről szól, ahol nem várt, nem kívánt vagy születésétől fogva beteg gyermek érkezik.
A költő a szülők és a gyermek szemszögéből egyaránt körbejárja a témát. Érzékletesen ír arról, többek között a Fordított hiányjelek című versben, hogy hogyan végzi mindennapjait egy olyan felnőtt, aki egy ilyen otthontalan helyzetben nőtt fel: „Amikor felnőtt, / akkor hallotta először, hogy szeretik. / Nem válaszolt, / csak felírta egy cetlire, amiket mondtak neki, / és üvegpalackba zárva a vízbe dobta, / hátha olyan találja meg, aki elhiszi.”
Látszólag két igen különböző témáról beszélünk, azonban a kötetet egységes motívum szervezi: az otthon hiánya. Legyen szó pszichológia otthonról, ami eleve hiányzott, vagy nem tudott felépülni, vagy akár fizikai értelemben vett otthonról, amit porig rombolt egy háború. Bár a felszínen egészen különböző sorsokat tartalmaznak a versek, a mély struktúrákban nagyon hasonló érzelmi gátoltságot, remény keresést és emberi küzdelmeket találunk. „És a jövője úgy tátong előtte, / mint egy lebontott ház állva maradt ajtókerete.”
Izsó Zita kötete sokrétű olvasmány, melyre érdemes időt szakítani.
Egypercesek
Emberöltő után visszatért kötetek
Harmincöt év késésért vajon mennyi büntetés jár?
Ki kopog, mi kopog?
Először jelent meg könyv Magyarország harkályairól
Csodaszép könyvjegyek
Sok ezer exlibris között böngészhetnek gyűjtők és érdeklődők