Világok harca a vadnyugaton
Megismerjük az fehér emberek világát
Kezdve a hittérítő mormonoktól, a kéjházak szajháin, a pisztolyhős banditákon keresztül egészen a dicső lovasságig. Felfedi, hogy mindegyikben közös – még ha a társadalom legkülönbözőbb rétegeiről van is szó – az észak-amerikai kontinens múltja és jelene iránti közöny. Leírja, hogy mindenhol kis, steril közösségeket hoztak létre, amelyekben a divatos európai életformát élhették át mindenféle változtatások nélkül. Aki akart – és feltétel nélkül elfogadta a bevett szokásokat – ,az csatlakozhatott hozzájuk. A városok pedig egyre nőttek kiszorítva az őslakókat természetes életterükből…
… az indiánok világát
Legyenek krík, apacsok vagy csejennek, mindannyian osztoztak egy közös tulajdonságban. Nem voltak hajlandóak tudomást venni a fehér emberről. Kis törzsi sátorvárosokban éltek, amelyeket már több száz éve változatlan szokások szerint kormányoztak. Vándoroltak a vad nyomában, a férfiak elfoglalták magukat a törzsek közti háborúval és dicsőségük növelésével, míg a nők a tábor körüli munkával és az utódok nevelésével törődtek. A törzshöz bárki, még fehér is csatlakozhatott, amennyiben elfogadta az időtlennek és öröknek hitt szokásokat…
Kultúrák peremén
A regény főhőse, Jack Crabb mormon szülők gyerekeként látta meg a napvilágot, ám a sors szeszélye folytán tíz éves korában a csejennek fogságába került, ahol ő maga is a törzs tagjává és harcossá vált. Így tett szert a Kis nagy ember névre. A kerettörténet szerint, Berger 1920 körül magának a százvalahány éves Crabbnak a visszaemlékezéseit rögzítette. Így a regényt áthatja a sokat látott öregekre jellemző keresetlen őszinteség és a nagypapás, mesélő stílus. Ez utóbbi azonban nem jelenti azt, hogy nem bízhatunk az olvasottak igazában, sőt! A történet lejegyzője (a kétkedők bizalmatlanságára reflektálva), utószavában felteszi a költői kérdést: ha a történet egyes elemei – bizonyítottan! – igazak, akkor miért nem vagyunk képesek elhinni az egészet? Csak mert mi magunk nem vagyunk képesek kalandos életet élni? Ennyi erővel akkor meseként is felfoghatjuk az egészet… de annál --mindenki tudhatja-, hogy ez bizony több!
Átfogó kép
Őszintén
Crabb az „interjújában” megvallotta, hogy milyen trauma is volt egy tiszta város megismerése után újra a koszos, büdös indiánsátrakban lakni. Viszont azt is elmesélte, hogy mennyire értékelte az indiánok szeszélyes, különös becsületkódexét, azt, hogy képesek együtt élni a természettel, és hogy a világ részeként tekintenek magukra. Ezzel állítja szembe a fehérek mértéktelen, fajirtó bölényvadászatait – amelyekben ő is részt vett – folyamatosan változó indiánpolitikáját és az átveréseket, amelyben a gyengék mindig is célpontokká váltak a városokban. Az igazán szomorú a történetben az, hogy rájövünk, hősünk se Jack Crabbként, se Kis nagy emberként nem volt képes rátalálni a boldogságra. Egyik világgal sem tudott már azonosulni, és mindkettő pusztulása fájdalmat okozott neki.
Mi már látjuk
A regény olvasása során világossá válik számunkra, hogy mennyire különbözik a mi telepes, fehér életvitelünk a törzsi társadalomtól. Az eltérő célok pedig szükségszerűen konfliktushoz vezetnek. Főleg, mivel egyik fél sem volt – emberi mivoltából fakadóan – hajlandó megismerni a másikat. A legmegdöbbentőbb azonban az volt számomra, amikor realizáltam, hogy azok a vadnyugati hősök, akik az indián kultúra eltörléséért a leginkább felelősek voltak, ők a leginkább hasonlatosak az ellenfeleikhez. A párbajhősök végtelen becsvágya, Custer őrült, végső helytállása Little Big Hornnál…! Pontosan ilyen tettekre kötelezték az indián harcosokat az évszázados törzsi szokások. A kölcsönös dac azonban mindkét fél megsemmisüléséhez vezetett. Az amerikai kontinens pedig azon telepesek kezébe került, akik még Jack Crabbnek, az állandóan változó, opportunista túlélőnek is csak csalódást okoztak.
Egypercesek

A Gyűrűk Ura és A hobbit alkotójának képregényben elbeszélt élettörténete
A könyvesboltokban is népszerű a Hunyadi-sorozat!
JK Rowling és csapata évek óta küzdött azért, hogy a nők jogaival ne élhessenk vissza férfiak