Szociohorror, dél-koreai módra

Abszurd tragikomédiába csomagolta társadalomkritikáját a dél-koreai Bong Joon-ho, aki aktívan húsz éve van a filmes pályán, és nem áll tőle távol a komédia, a dráma, de a horror sem. Idei, Élősködők című munkája egy lepukkant proli família és egy elithez tartozó sznob család párharcáról szól. 

Kép forrása

Az újdonsült Oscar-díjas alkotás története egyfelől eredeti ötletre épül, másfelől nekünk magyaroknak azért ismerős lehet, ha láttuk az Örkény István regényéből készült Isten hozta őrnagy úr című filmet. Az pedig csak természetes, hogy Bong Joon-ho az Élősködők című rendezésével egy olyan témához nyúlt, melyről címszavakban annyit árulhatunk el, hogy „kényes téma”, „horrorisztikus”, „társadalomkritika”, „szociálisan érzékeny”, „politikailag merész”, „humorban és tanulságban sem vérszegény”. 
A mifelénk is ismerős világnézetet vallja a sztori középpontjában álló Kim család: napi nyolc óra melónál jóval több energiát igénylő csalással, simliskedéssel, lopással, hazugságokkal, megtévesztéssel, kunyerálással jobb megszerezni a mindennapi betevőt vagy a menő ruhákat, okostelefonokat, ingyenes wi-fit, a határ a csillagos ég. Ők a dél-koreai underclass jellegzetesen viszolyogtató és persze nevetséges egyedei, akik egy alagsorból átalakított, kissé dohos pinceszerűségben élnek, elkerülve ezzel a lakbér és a rezsi adta nyűgöket, s egyben kiélvezve a felettük lévő társasház lakásaiból szivárgó, sugárzó ingyenes wi-fit, internetes kommunikációt. Egy véletlen szerencse a luxuskörülmények között élő Park családhoz sodorja őket, mely lehetőség a Kim família számára egyben azt is jelenti, hogy szocio-kriminalizációban szerzett tapasztalataikat a gazdag család teljes és végleges kisemmizésére használják. A jólétben elkényelmesedett elitista, sznob házaspár és gyermekeik nem veszik észre, hogy egy magas minőségű, jól megrendezett csalássorozat áldozataivá válnak, amikor a különféle házkörüli tennivalók (gyermekeik magánoktatása, házivezető és sofőrködés) posztjait egy csaló banda tagjainak osztják ki. A történet akkor vesz éles fordulatot, amikor kiderül, hogy a több szintes luxusvilla alatti földrétegekben az épület folytatódik, és ahol a mélyben már további rosszindulatú alakok várakoznak arra, hogy a csillogó gazdagságból nekik is jusson bőven. A történet fináléjában végül egyféle igazságot szolgáltat a rendező, aki egyben le is teszi ezzel a garast azok mellett, akik egy sosemvolt igazságtétel szerint jóval többet érdemelnek az élettől, mint azt gondolhatnánk.