Miért népszerűek még mindig a nyomtatott könyvek?
A napokban érdekes infógrafikát közölt a FatBrain weboldal, amelynek szerkesztői arról faggatták a könyvszerető közönséget, miért vásárolnak még mindig hagyományos, nyomtatott könyveket, miközben már hosszú évek óta hozzáférhetőek az e-könyvek. A kérdezők számára érthetetlen volt ugyanis, hogy dacára a bővülő tartalmi kínálatnak, az elmúlt években drámai módon visszaesett az e-könyvek forgalma.
Nos, a válaszok a következők lettek:
Feeling: Sokan egyszerűen nem tudják nélkülözni azt az élményt, amit a hagyományos könyvek jelentenek. A gyűrődések, szamárfülek, maga a könyv fizikai tömege, a könyvjelző… Számukra mindezek nélkülözhetetlen részei az olvasásnak.
Lerning: Jó néhány olyan olvasó is akad, akik egyszerűen csak hagyományos könyvekből tudnak tanulni. Azt mondják például, hogy az e-könyvekben nem lehet szövegkiemelőt használni, arról nem is beszélve, hogy sokan nagyjából meg tudják jegyezni, hol található a kötetben egy-egy fontos részlet, míg az e-könyveknél, pusztán az átlapozott oldalak alapján igen nehezen tájékozódnak.
Sharing: Mások egyszerűen szeretik kölcsönadni könyveiket barátaiknak és szeretteiknek. Az e-könyveket nem lehet megosztani, így az élményben sem lesz társuk, az, akivel pedig szívesen beszélnék meg egy-egy könyv tanulságait.
Seeing: Vannak, akik egyszerűen elviselhetetlennek tartják az e-könyvek szürke, egyhangú műanyagdizájnját. Szeretik a színes borítókat, az elegáns, aranyozott lap-éleket, az izgalmas illusztrációkat, egyszóval rajonganak a hagyományos könyvek sokszor művészi kivitelezéséért.
Re-selling: Megint mások egyszerűen nem tartják kifizetődőnek az e-könyveket. Ők úgy vélik egy hagyományos könyvet akár el is lehet adni, el is lehet cserélni, míg ugye egy letöltött tartalmat nem lehet, de nem is szabad újraértékesíteni.
Collecting: Azután ott vannak a gyűjtők. Hát hogyan lehetne e-könyvben beszerezni és a polcra állítani régi fóliánsokat, első kiadásokat, dedikált köteteket, vagy akár csak egy elegáns sorozatot?
Giving: Sokan szeretnek könyvet adni ajándékba. Jogos felvetés, hogy, miképpen lehetne egy letöltött e-könyvet becsomagolni és átkötni egy szép szalaggal…
Shopping: Olyanok is akadnak, akik nem szeretnek egyedül, otthon vásárolni. Nekik nélkülözhetetlen élmény a bevásárlás során a könyvesboltok hangulata, esetleg az eladók segítsége, útmutatása, véleménye.
Smelling: Vannak, aki azért ragaszkornak a nyomtatott könyveknek, mert ezeknek utánozhatatlan illatuk van, az e-könyveknek meg nincs. Ilyen egyszerű.
Posing: És végül még sokaknak nem mindegy, mit gondolnak róluk az emberek. Egy szürke téglalapot bámulni a buszon, semmit nem jelent. Egy könyvet olvasni, azért mégiscsak más.
Nos, a válaszok a következők lettek:
Feeling: Sokan egyszerűen nem tudják nélkülözni azt az élményt, amit a hagyományos könyvek jelentenek. A gyűrődések, szamárfülek, maga a könyv fizikai tömege, a könyvjelző… Számukra mindezek nélkülözhetetlen részei az olvasásnak.
Lerning: Jó néhány olyan olvasó is akad, akik egyszerűen csak hagyományos könyvekből tudnak tanulni. Azt mondják például, hogy az e-könyvekben nem lehet szövegkiemelőt használni, arról nem is beszélve, hogy sokan nagyjából meg tudják jegyezni, hol található a kötetben egy-egy fontos részlet, míg az e-könyveknél, pusztán az átlapozott oldalak alapján igen nehezen tájékozódnak.
Sharing: Mások egyszerűen szeretik kölcsönadni könyveiket barátaiknak és szeretteiknek. Az e-könyveket nem lehet megosztani, így az élményben sem lesz társuk, az, akivel pedig szívesen beszélnék meg egy-egy könyv tanulságait.
Seeing: Vannak, akik egyszerűen elviselhetetlennek tartják az e-könyvek szürke, egyhangú műanyagdizájnját. Szeretik a színes borítókat, az elegáns, aranyozott lap-éleket, az izgalmas illusztrációkat, egyszóval rajonganak a hagyományos könyvek sokszor művészi kivitelezéséért.
Re-selling: Megint mások egyszerűen nem tartják kifizetődőnek az e-könyveket. Ők úgy vélik egy hagyományos könyvet akár el is lehet adni, el is lehet cserélni, míg ugye egy letöltött tartalmat nem lehet, de nem is szabad újraértékesíteni.
Collecting: Azután ott vannak a gyűjtők. Hát hogyan lehetne e-könyvben beszerezni és a polcra állítani régi fóliánsokat, első kiadásokat, dedikált köteteket, vagy akár csak egy elegáns sorozatot?
Giving: Sokan szeretnek könyvet adni ajándékba. Jogos felvetés, hogy, miképpen lehetne egy letöltött e-könyvet becsomagolni és átkötni egy szép szalaggal…
Shopping: Olyanok is akadnak, akik nem szeretnek egyedül, otthon vásárolni. Nekik nélkülözhetetlen élmény a bevásárlás során a könyvesboltok hangulata, esetleg az eladók segítsége, útmutatása, véleménye.
Smelling: Vannak, aki azért ragaszkornak a nyomtatott könyveknek, mert ezeknek utánozhatatlan illatuk van, az e-könyveknek meg nincs. Ilyen egyszerű.
Posing: És végül még sokaknak nem mindegy, mit gondolnak róluk az emberek. Egy szürke téglalapot bámulni a buszon, semmit nem jelent. Egy könyvet olvasni, azért mégiscsak más.
Egypercesek
Elhunyt Nemere István író, műfordító
Halálhírét felesége, Szentgyörgyi Judit hozta nyilvánosságra közösségi oldalán
Egy kicsit késtem…
Fél évszázaddal múlva vittek vissza egy könyvet a könyvtárba
Női sorsvallomások egy csokorban
Huszonegy asszony a huszonegyedik századból