A globális nagyvállalatok rendszere

A vállalkozások sikerképlete egyértelműen megváltozott – írja Cor Molenaar egyetemi professzor, az eMarketing elnöke legújabb, A verseny vége című művében. A 21. század leggyorsabban növekvő cégei – a Google, a Facebook, az Apple, az Uber, az Alibaba és az Airbnb – már más módon működnek, mint a korábbi legnagyobbak, például a Philips, az Unilever vagy a General Electric. Utóbbiak erőssége a gazdaság kínálati oldalának méretgazdaságosságán alapult, ám a sikeres platformcégek túlléptek ezen: a hatékony értékcserével a kínálatot és a keresletet minden korábbinál jobban képesek összehangolni.

Kép forrása

Egy új kor kezdetén
Cor Molenaar a rotterdami RSM/Erasmus Egyetem professzora, az eMarketing elnöke. Szakterülete a marketing digitalizációja, valamint a platformok üzleti struktúrákra és versenystratégiákra gyakorolt hatása. A Platformsupport.nl tanácsadó iroda alapítója és igazgatója, számos nagy- és középvállalat tanácsadója.
A tradicionális formában zajló verseny végét láthatjuk – erre a következtetésre jut a szerző, aki az Erasmus Egyetem Rotterdami Menedzsmentiskolájának hallgatóival Európában, Ázsiában és Amerikában végzett nagyszabású kutatásokat. Ennek során győződött meg arról, hogy egy új kor elején járunk, amely a „digitális létezés” kora, más szabályokkal, más értékesítőkkel, más fogyasztói magatartással.

Kép forrása

Az adat minden
Ilyen típusú vállalkozások természetesen korábban is léteztek. Molenaar szerint a gyökeres változás indikátora, hogy a fejlett információs technológia nagymértékben csökkentette a fizikai eszközök iránti igényt, és lehetővé tette ezen üzleti modellek globálissá válását. Példának okáért a Tinder társkereső alkalmazás az egyedülállók világméretű online adatbázisával rendelkezik, az Uber és a kínai Didi tulajdonképpen nem birtokolnak egyetlen autót sem, hanem összekötik a fuvart keresőket a sofőrökkel, az Airbnb pedig úgy kapcsolja össze a vendéglátókat és a vendégeket, hogy saját maga nem rendelkezik szobákkal, így előzi meg a nagy szállodaláncokat. Minél nagyobb a hálózat, annál gazdagabbak a kereslet és a kínálat közötti (online) kölcsönhatásokból származó adatok, és minél jobb a platform párosító képessége, annál értékesebb a piac mindkét oldalán lévő felhasználók számára. Az adott vállalkozás így egyre több felhasználót vonz, lehetővé téve számára, hogy exponenciálisan növekedjen, a hagyományos piaci szereplők kárára, ugyanis egy ilyen hálózattal gyakorlatilag lehetetlen versenyezni, az alkalmazkodás pedig szükségszerű – mondja Molenaar. Ezt úgy tehetjük meg, hogy vagy csatlakozunk egy hagyományos platformhoz, gyakran gyűjtőportálokhoz, vagy kifejlesztünk egy platformot saját magunk más szolgáltatókkal együtt, vagy niche (piaci rést kereső) szereplőként kihívjuk ezeket a platformokat. 

Kép forrása

Részletes elemzés
Ugyanakkor számos vállalat még mindig a jelenlegi folyamatok optimalizálásával vagy digitalizációjával van elfoglalva. „Ha behunyjuk a szemünket, azzal egyben megtagadjuk magunktól a jövőt is.” Cor Molenaar könyve ezen új folyamatok megértésében segíti az olvasót. Részletesen elemzi az új marketing- és versenyelveket is, rámutatva arra, hogy a technológia adta adatbőség testreszabottabbá és specializáltabbá teszi a döntéseket is. Mindemellett pedig külön fejezetet szán az ázsiai közösségi média vizsgálatára.
Fontos a bátorság, a válaszadás és a tanulás. Még akkor is, ha hibázunk, mert ezek hasznos tanulási tapasztalatok – adja útravalóul a szerző.
A verseny vége című kötet, valamint a Pallas Athéné Könyvkiadó (PABooks) korábban megjelent kiadványai megvásárolhatók a PABooks könyvesboltjában, a Bölcs Várban, valamint webáruházában, a www.pallasathenekiado.hu oldalon. A kiadó kiemelt figyelmet fordít a közösségépítésre is. Facebook-oldalán és podcastcsatornáján (mely elérhető a Spotify- és az iTunes-platformokon) az érdeklődők további hasznos, érdekes információkat találhatnak a megjelenő könyvekről és a hozzájuk kapcsolódó eseményekről.