Könyv a kütyüvilágban

A kütyük korában élő ember figyelmének egyre nagyobb százaléka koncentrálódik kicsiny eszközeire. Nemcsak kommunikációs és információs eszköz az okostelefon, hanem játék, az agy játékszere is. És ha már játék, miért ne lehetne olyasmi, ami vissza is vezethet a jó öreg olvasáshoz?

Kép forrása

Minden, amit tudni kell
Ebben az évben kezdett látványos tempóban terjedni a WordMemory app. Ahogy a kitalálói megfogalmazzák: „Memóriajáték kicsit másként.” A játék hasonlít a régi képpárosító kártyajátékokhoz, de itt az első verzióban szópárokat kellett a játék egyes szintjein megtalálni. A játékosnak mindig két kártyát kell megfordítania, s megjegyeznie a pozícióját. A cél, hogy minél kevesebb fordításból párosítsa össze a játéktáblán található kártyákat.  Miként az egyik megalkotójától, Várkonyi Erikától megtudtuk „az app kiválóan fejleszti a memóriát, a megfigyelőkészséget és a koncentrációt. Végső soron hozzájárul a tanulási képesség javulásához, ugyanakkor alkalmas lexikális tudás közvetítésére is. Játékos formában segíti például az idegen nyelvű szavak és az általános műveltségbe tartozó ismeretanyag elsajátítását, illetve felelevenítését.”

Kép forrása

Segítség az iskolában

A játék „nyolcéves kortól ajánlható kilencvenkilenc éves korig, de azon túl is bárki hasznára válhat.” Akiknek elsődlegesen szánták, azok a diákok, számukra különösen hasznos „a játék Klub modul funkciója, ahol saját tartalmat lehet felvinni, és azzal memóriajátékozni.” A másik nagyobb célcsoport a középkorúak és a nyugdíjasok, akiknek a játék memóriájuk karbantartásában, szellemi frissességük megőrzésében segít.
Az alkotók szerint a különböző csomagok jól hasznosíthatóak ez az iskolai irodalomoktatásban is. Az oktatásban jelenleg elsősorban segédeszközként tud megjelenni bármely olyan tantárgy esetében, ahol lexikális ismeretek elsajátítására van lehetőség és igény. Ezek a tananyagok feldolgozhatók rövid kérdés-felelet formájában, így memóriajáték is készülhet belőlük. 
Az idegen nyelvű szótanulást elősegítő szómemória, vagy a történelemtanulásban hasznos alprogram mellett jelenleg folyik az első, Kedvenc könyvek elnevezésű memóriaverseny, amely november 25-én zárul, és ahogy a Facebookon olvasható, nyereményeket is hazavihetnek a legügyesebbek. 

Kép forrása

Könyv a kütyün
A Kedvenc könyvek játék az olvasást hivatott népszerűsíteni, ehhez az alapanyagot maguk az olvasók szolgáltatják. Nyilvános oldalukon a nyár közepén hirdették meg könyves játékukat, melynek lényege, hogy az oldal látogatói és kedvelői által ajánlott kedvenc könyvekből jön létre egy memóriajáték. Az olvasók könyvajánlásaiba nem szóltak bele, csak a szintek közötti elrendezésbe. Igyekeztek úgy összeállítani a játékot, hogy a közismertebb művek az alsóbb szintekre kerüljenek, míg a nehezebbek inkább fentebb. A szépirodalomtól az ifjúsági irodalmon át az igényesebb ponyváig megtalálható benne minden. Nem titkolt szándékuk az, hogy kedvet teremtsenek az olvasáshoz. 
A szervezők elmondták: „a játékkártyákhoz plusz információt is fűztünk, hogy a játékosok térben és időben el tudják helyezni a szerzőt, valamint bepillanthassanak az adott műbe. Minden egyes játékkártyához tartozik egy rövid tájékoztató, amit külön ikon segítségével lehet megjeleníteni.”