Magyarból jeles

Bartók Béla tanítványának, Barsi Ernő néprajzkutatónak és zenepedagógusnak a tanítványaként Kiss Kata – a Kiss Kata Zenekar énekese – azt tanulta, hogy akkor válhat leginkább a hazája és embertársai hasznára, ha a benne rejlő tehetséget mindkettő szolgálatába állítja. Teszi ezt többek között zenekarának Magyarból jeles című kiadványával, melynek célja, hogy a zene eszközeivel, a közös éneklés élményén keresztül ültesse el a gyermeki lélekben a nemzeti identitás magját. Kiss Katával beszélgettünk annak alkalmából, hogy idén ismét számos újabb tanintézménybe jut el zenekarának ingyenes kiadványa.

Kép forrása

– Még 2013-ban dolgozták ki zenekarukkal A zene benned van! című tanórán kívüli, élmény alapú oktatási programot, amivel 2013-ban Magyarország oktatáspolitikáját képviselhettétek Milánóban a XI. Nemzetközi Iskolafesztiválon, ahol végül első díjat nyertetek el Magyarország számára. Tudna pár szót mondani az oktatási programról? 
– A program ötlete onnan ered, hogy amióta létezik a nevem alatt fémjelzett Kiss Kata Zenekar, még szinte nem is volt olyan koncertünk, hogy a gyermekek ne énekelték volna velünk a koncertek alatt azokat a népdalokat, amiket mi a saját stílusunkba feldolgoztunk és ne táncoltak volna rájuk. Ez adott inspirációt arra, hogy ha a gyermekek ennyire szeretik pl. a Kis kece lányom… című népdalt a mai könnyűzenével keverve, miért ne próbálhatnánk meg bevinni az iskolába? Sokszor lenyilatkoztam már, hogy abban az időszakban, amikor általános iskolai gyermekekkel foglalkoztunk, sokszor hallottuk, hogy a szünetben, az iskola udvaron, a játszótéren azokat a népdalokat énekelték a gyerekek, amiket ilyen módon megtanítottunk nekik. Ez volt a célja a programunknak! Visszavezetni a gyermekeket a magyar népdalokhoz.
– El kell fogadni, hogy a mai világban, amikor minden gyerek modernebbnél modernebb zenét hallgat a telefonján, az iPad-jén, meg kell találni azt a módszert, ami visszavezeti őket a népdalok világába, még akkor is, ha ezt ilyen fondorlatos módon kell megtenni.
– Magyar népdalokat ismerni, énekelni, azért fontos, mert számomra itt kezdődik egy gyermek nemzeti értékeinkre való nevelése, a magyarság tudat erősítése.
– Hol valósíthatták meg a terveiteket?
– A Borsod megyei Harsányi Hunyadi Mátyás Általános Iskolában elkezdtünk tanórán kívüli zenés program keretén belül gyermekekkel foglalkozni. Mi igazán csak ki akartuk próbálni, hogy hogyan hat rájuk a zenénk és mennyire fogja meg őket egy–egy népdal, ha mai modern zenei köntösbe van öltöztetve. A cél a magyarság tudat erősítése volt a gyermekekben egy olyan módszeren keresztül, amivel nagyon gyorsan értünk el eredményt és sikereket. Ez a felismerés számunkra is megdöbbentő volt. Ezt a programot, melynek A zene benned van! nevet adtuk bemutattuk a közszolgálati televízióban és olyan sikere lett, hogy az Emberi Erőforrások Minisztériuma 2013-ban versenyre küldte Olaszországba a XI. Nemzetközi Iskolafesztiválra, ahol kétszázötven innovatív oktatási program közül az első díjat hoztuk haza a harsányi gyermekekkel együtt, valamint olasz köztársasági érdemérmet kaptunk érte. Itthon ugyanebben az évben bemutathattuk a programot a Nemzeti Pedagógusnap alkalmából, ahol Balog Zoltán emberi-erőforrás miniszter kitüntetését vehettük át. Mindez a program indulásától számítva két hónapon belül történt, mi magunk is döbbenten álltunk a sikerek előtt.
– Lesz folytatás?
– Mivel mi nem vagyunk zenepedagógusok és csupán élmény alapon énekeltünk, zenéltünk a gyerekekkel és mutattuk meg a néptánc alaplépéseit, mi csak azt szerettük volna, hogy felkeltsük a gyermekek érdeklődését a népdalok iránt. Ahhoz, hogy ilyen programot rendszerességgel létre lehessen hozni az általános iskolákban, szükség lenne egy alaposan kidolgozott módszertanra. Mi csak és kizárólag a hosszú évek alatt összegyűjtött színpadi tapasztalatainkra tudtunk hagyatkozni, abból építettük fel a programot és valóban nem szerettünk volna semmi mást, csak hogy a gyermekek élvezzék a velünk eltöltött időt és énekeljünk sokat, örömmel, szívből. A verseny után nagyon sok megkeresést kaptunk, hogy az ország különböző általános iskoláiban mutassuk be a programot, de erre nem volt kapacitásunk. A Magyarból jeles

kiadvány gondolata így született meg, mertünk nagyot álmodni vele. Úgy gondoltuk, hogy ha mi nem tudunk minden általános iskolába eljutni, akkor hozzunk létre egy olyan kiadványt, amit majd eljuttatunk minden általános iskolába és akkor minden gyermek tud velünk együtt énekelni. Ez volt az alapgondolat. négy évet dolgoztunk rajta. Nagyon sokat gondolkoztunk, hogy pontosan milyen legyen a koncepciója, milyen dalok szerepeljenek rajta, hiszen óriási felelősség egy olyan anyagot létrehozni, ami az általános iskolákba kerül. Végül úgy döntöttünk, hogy olyan dalokat szerepeltetünk rajta, amiket az általános iskolák fel tudnak használni a nemzeti ünnepeink alkalmával. Négy, a nemzeti ünnepeinkhez és emléknapjainkhoz kapcsolódó dal van rajta és ezeknek a zenei alapja, hogy tudják őket énekelni a gyermekek pl. március 15-én vagy október 23-án. Szövegkönyv is tartozik a kiadványhoz, illetve van benne egy dvd is, amin a Kossuth Lajos azt üzente…című népdalfeldolgozásunknak a videoklipje van rajta egy werkfilmmel együtt.

– Pontosan hány iskolába fog eljutni a kiadvány idén?

– A tavalyi évben ötszáz példányt átadott a zenekar Dr. Solti Péternek, a Klebersberg Központ elnökének, amiket ő személyesen adott át a tankerületi igazgatóknak. Idén márciusban csaknem négyezer darab gyártására kapott támogatást a zenekar Balog Zoltán emberi-erőforrás minisztertől és a Nemzeti Kulturális Alaptól, hogy minden magyarországi általános iskolába eljuthasson. További hatezer kiadvány van készülőben, mely a Könyvtárellátó Nonprofit Kft.-nek köszönhetően minden magyarországi óvodába és minden határon túli óvodába és általános iskolába, azaz összesen tízezer intézménybe eljuthasson a kiadvány. 

– Mit javasol, hogyan használják az óvodák, iskolák a Magyarból jeles kiadványt?

– A kiadvány használata senkinek sem kötelező. Ez csupán egy segédanyag és segítség lehet a pedagógusoknak, amikor egy-egy nemzeti ünnep vagy emléknap közeledtével készülnek az osztállyal vagy kórussal az iskolai ünnepségre. Kétségkívül a Magyar vagyok című dalunk a legnépszerűbb a kiadványról, aminek már több mint kétszáz iskola kérte el a zenei alapját, mielőtt megszületett volna cd-n. Nincs olyan hét, hogy ne jönne egy-egy pedagógustól kérés felénk, hogy ennek vagy annak a dalunknak küldjük el a zenei alapját. Ha a pedagógus kiválasztja a négy dal közül, hogy melyiket szeretné megtanítani a gyerekekkel az épp aktuális ünnepre, akkor megtalálja a dal zenei alapját és a szövegét is a kiadványban. Nagyon remélem – és az eddigi visszajelzések ezt igazolják – hogy egy hiánypótló és hasznos dolgot tudtunk az iskoláknak adni, szívünk minden szeretetét és tehetségünk legjavát beletéve a legjobb tudásunk szerint alkottuk meg ezt a kiadványt a zenekarom minden tagjával együtt.

– Lesz e a kiadványnak folytatása? Mik a jelenlegi szakmai terveik?
– Hogy lesz-e a kiadványnak folytatása, azt még most nem tudom megmondani. Ezt majd eldönti a hallgatóság és a fogyasztó közönség, ami jelen esetben az iskolai pedagógusok és a gyermekek. Ha igény lesz rá, akkor mindenképp. Most épp egy új anyagon dolgozunk és ebben a hónapban kezdődik a koncert időszak. Évi nyolcvan-száz élő koncertünk van. Most egy újfajta stílussal is kísérletezünk, de továbbra is a népzene van a középpontban. Ami nagyon fontos, hogy bármilyen műfaji kalandozásba is vágunk bele, alapvetően a küldetésünk, a zenekar üzenete és mondanivalója ugyanaz marad: hirdetni azt, hogy milyen jó magyarnak lenni!

Forrás: moderniskola.hu