Vitorla a zsebben

A japánok szerint a pénz vitorla a zsebben. Nagyszerű eszköz, olyasvalami, aminek segítségével oda hajózhatunk, ahová csak akarunk. Nekünk, európaiaknak, különösen nekünk, magyaroknak nagy csokor előítéletünk van a pénzzel kapcsolatban. Sokan félnek tőle, sokan átkozzák, még többen értetlenül szemlélik rejtelmes útjait, miközben meglehet, elég lenne érteni hozzá. Ahogy a vitorlák kezeléséhez is kell egy vitorlamester könnyen lehet, hogy a pénzhez is kell némi tudás. S mindjárt vitorlává válik zsebünkben.

Kép forrása

A pénz és a hétköznapok
Talán efféle megfontolások késztették arra Koczor Margitot, hogy a japán közmondásból kölcsönözze közelmúltban megjelent tankönyvének címét: A pénz vitorla a zsebben – Pénzügyi alapismeretek a szakgimnáziumok részére. 
A hiánypótló kötet középiskolásoknak készült, és remélhetjük, hogy megjelenése nyomán olyan ismereteket gyűjthetnek belőle a fiatalok, amelyeket az előző nemzedékeknek apránként kellett összeszedegetnie, ha egyáltalán összeszedegette.  
A könyv részletesen foglalkozik a pénz kialakulásával és azzal, hogy elmagyarázza a tanulóknak a pénz jelentőséget. Kitér a bankrendszerre, a pénzkereskedelemre, a tőkepiac működésére, mindenre, ami a modern pénzhasználatban megkerülhetetlen. 
A nagyívű panorámát követően a hétköznapok felé irányítja a figyelmet, s igyekszik elmagyarázni, hogyan kapcsolódik a globális pénzügyi rendszer története és működése – tehát mindaz, amit az első fejezetben összefoglalt – a mindennapi létezés kérdéseihez. A család és a háztartás pénzügyeiről szól a második egység. 

Kép forrása

Vállalkozás és tervezés
A mikrovilágainkat körülölelő gazdasági térről, a vállalkozások életéről beszél a következő fejezet. Elmagyarázza, miféle vállalkozások léteznek, vagy létezhetnek, hogyan kapcsolódnak környezetükhöz, miképpen lehet vállalkozást indítani, miféle tudás, kompetencia kell ahhoz, hogy valakiből sikeres vállalkozó legyen és így tovább. Ráadásképpen a fejezet arra is kitér, miféle nonprofit szervezetek játszanak szerepet életünkben, s ezek hogyan működnek. 
S, ha már ennyire belemelegedtünk a vállalkozósdiba, folytassuk is ezzel! A kötet negyedik témája a vállalkozás alapítása, működtetése. A szerzők nyilván úgy gondolták, hogy a szakgimnáziumok tanulói között sokan lesznek, akik vállalkozóként, vagy kisvállalat munkatársaként fognak helytállni az életben, fontos tehát, hogy tudják, mi fán terem a vállalkozás. A fejezet nemcsak a jogi környezet, s a gazdasági feltételek mentén ragadja meg a céges működés mikéntjeit, hanem a hétköznapi munka, az ötletes kezdeményezések, a kudarcok, és a problémamegoldások sokrétű valóságán keresztül magyarázza el a gyerekeknek a cégvezetés ezernyi apróbb-nagyobb feladatát. 
Kiemelt szerepet – s így önálló fejezetet – szán a kötet az üzleti tervezésnek. Talán úgy véli a szerző, hogy érdemes alaposabban is felhívni a figyelmet a tervezés fontosságára, különösen a spontaneitásra hajlamos, impulzív, lobbanékony középiskolásoknak nem árthat, ha az előrelátó áttekintés jelentőségéből is kapnak ízelítőt. 

Kép forrása


Nemzet és gazdaság
Végezetül az állam gazdasági szerepét mutatja be a könyv, kitérve a makrogazdaság, az állami költségvetés, vagy éppen a gazdasági folyamatok mérésének, elemzésének, s így hordalékának jelentőségére is. Végezetül a munkaerőpiacról kapnak képet a tanulók, hiszen akár, mint munkavállalók, akár mint későbbi munkaadók, így vagy úgy, de nekik is lesz dolguk a munka világában. 
A rövid, alig százötven oldalas, jól használható, elegánsan áttekinthető kötetben minden fejezethez feladatok tartoznak, összefoglalások segítik az eligazodást, s megértést támogató ábrák vezetik az olvasókat. 
A Könyvtárellátó Nonprofit Kft. gondozásában megjelent szakgimnáziumi tankönyv szerepel a hivatalos tankönyvlistán, megrendelhető a Könyvtárellátó internetes felületein, megvásárolható a Kódex Tankönyvcentrumban