Gyermekeknek programokról, programnyelvekről

A mai általános iskolások már a digitális nemzedékhez tartoznak, éppen ezért a legtöbb iskolában kiemelten kezelik a számítástechnika oktatását. Az alapokat általában még alsó tagozatban le kell fektetni, ám ehhez eddig a szülők, vagy akár a tanárok nem nagyon válogathattak a gyermekek felkészülését segítő szakirodalomban.

Négy alapkötet

Ezt a helyzetet szeretné orvosolni a Napraforgó Könyvkiadó gondozásában megjelent Kódgép-sorozat, amely négy, gyerekeknek szóló kötettel és egy, felnőtteket segítő kézikönyvvel vezeti be a kicsiket – és a nagyokat – a programozás, kódírás világába.
A Kódgép-sorozat négy alapkötete lépésről lépésre viszi végig a gyerekeket az alapfogalmaktól kiindulva, a Logo, a Scratch, a Python, a HTML és a JavaScript programozási nyelvek segítségével s komplex programozási feladatok megoldásáig. Hiánypótló módon mutatja be a programozás világát, megismerteti velük a legfontosabb alapfogalmakat, alapelveket, és a hibajavítás lépéseit is. Minden kötet végén a megoldások és a minilexikon is segít abban, hogy a gyermek teljes képet kapjon az adott kötetben tárgyalt programokról, programnyelvekről.

Alapfogalmaktól a saját weboldalig
Az első kötetben, az alapfogalmak tisztázása után előbb a Logo, majd a Scratch programok legegyszerűbb programozási lépéseit sajátíthatják el a gyerekek. Már az első kötet végén találkozhatnak a hibakeresés és –javítás folyamatával, amelyre mind a négy kötet végén – természetesen az egyre emelkedő tudásszintnek megfelelően – sor fog kerülni, hiszen a programírás közben mindenki hibázik, ezért nagyon fontos kialakítani azt a készséget, hogy felfedezzék és javítani tudják a saját hibáikat a programjaikban. A második kötet továbbviszi a Logo és a Scratch programozási nyelvek ismertetését, bevezeti a ciklusok és a változók fogalmát, és a gyerekek már bonyolultabb programozási feladatokat kapnak: egy-egy játékot kell létrehozniuk, amely amellett, hogy érdekes feladat a számukra, nagyon jól gyakoroltatja az első két kötet ismeretanyagát. A harmadik kötet az elágazásokkal ismét magasabb szintre emeli a Scratch program felhasználói szintű ismereteit, majd új programnyelvet vezet be: a gyerekek feljebb léphetnek a programozás képzeletbeli létráján, és a korábban ismertetett, inkább játékos programok után a Python programnyelv alapjait sajátíthatják el, amely már jobban hasonlít a programozók által használt felülethez. A negyedik kötetben két programnyelv: a weblapok létrehozására használt JavaScript és HTML kerül a középpontba. Ebben a kötetben már saját weboldal létrehozása a feladat, amely során a programozás mellett megismerkednek a webes etikett és biztonságos nethasználat nagyon fontos szabályaival is.

Biztos háttér
A Kézikönyv szülőknek és tanároknak kötete a felnőtteknek – szülőknek és tanároknak – nyújt segítséget abban, hogy a Kódgép-sorozat négy kötetében bemutatott anyaghoz biztos hátteret kapjanak: bővebb információkat találnak a kulcsfogalmakról, javaslatokat arra, hogyan segítsék a gyermekeket a problémák megértésében és megoldásában. A kötet további, az alapkötetekben nem szereplő feladatokat is rejt, amelyekkel a gyorsabban haladó gyermekek fejlődését segíthetik. Technikai segítséget és hibajavítási tippeket kapnak minden, a sorozatban bemutatott nyelvhez, vagyis a Logóhoz, a Scratch-hez, a Pythonhoz, a HTML-hez és a JavaScripthez is. A kötetek felépítése révén egy fejezet akár egy informatika tanóra anyagát is képezheti: egy kötet egy félév tananyagát öleli fel, tehát akár a tanórák színesítésére, de természetesen az otthoni gyakorlásra is kiválóan felhasználható.