Választás után

A nagyvilágban naprakészen és követhetően zajlott le az amerikai elnökválasztás hosszú kampánya és maga a választás is. Két, a választók véleménye szerint „nem szeretem” jelölt közül a kevesebb szavazatot begyűjtő lett a győztes. (Ez egyszerűen magyarázható, amelyik álamban, körzetben nyert, ott sokkal nyert, ahol vesztett ott kevéssel vesztett, mármint Hillary Clinton, akit a versenyben sokan a kisebbik rossznak tekintettek.) A nyertes, meg egy kívülálló, mármint a politikán eddig kívülálló. Az elnökválasztási kampány kezdetén nem volt olyan ember, aki komolyan vette volna az ingatlanmilliárdos adókerülő elnökségét, de még ő magát sem, mint elnökjelöltet.
Az eredményen meg lehet meglepődni.

Show biznisz

Ezernyi helyen tízezrek írták le a választás okozta sokk után a miérteket. Nincs értelme itt ezekkel foglalkozni, akiket érdekelt, már elolvasták.  Viszont meg kell említeni azt a mérhetetlen politikai színvonalcsökkenést, amit a kampánya során a győztes produkált. Nem vitás azonban, hogy egyértelműen és folyékonyan beszélte az „amerikai álom” tartós veszteseinek nyelvét és ezzel maga mellé állította a hatalomgyakorlókból kiábrándult „kisembert”.
Egy magyar irodalmi példa viszont mindenképp ide kívánkozik. Az olvasást kedvelők talán emlékeznek Spiró György Feleségverseny című utópisztikus kötetében 2020-as évek Magyarországán a kiszavazó show keretében zajló királynéválasztásra. Nem az okosat, ha van, nem a szépet, ha van, nem az ügyeset, ha van, hanem azt, akihez a leginkább hasonlítunk, akihez a legjobban hasonulhatunk. Na, azt választjuk.
Mivel az új elnök egy show bizniszben (is) jártas vállalatvezető, nem kétséges, hogy megismerése, megismertetése túlmegy a szokványos új elnök portrékon, akiket legalább is a politikai világ korábbi tevékenységük alapján (kormányzó, szenátor, stb.) már jól ismert. Lehet legyinteni, de nem szabad, mégis csak a világ legnagyobb hatalmával bíró országát fogja vezetni. Az ajánlott kötetek, minden bizonnyal árnyalják az új elnökről alkotott képet, pláne, hogy az egyiknek ő maga a társszerzője.

Küzdelem a sikerért
A Pulitzer-díjjal kitüntetett neves amerikai újságíró, Michael D’Antonio nagy fába vágta a fejszéjét, amikor elkészítette Donald Trump életrajzát. Ez a sikert sikerre halmozó, rámenős, lehengerlő stílusú, látszólag megrendíthetetlen férfi a New York-i ingatlanpiacon lett először milliomos, majd milliárdos. Nagyon sokan szerettek volna rájönni, hogy mi a titka. Talán azért „legyőzhetetlen”, mert páratlanul jó tulajdonságokat örökölt felmenőitől? Esetleg olyan nevelésben részesült, ami miatt képtelen a kompromisszumra és az élet minden területét csatatérnek tekintve, könyörtelenül átgázol mindenkin, akin az útjába kerül? A nagyhatalmú amerikai Republikánus Párt képviselői 2016. július 20-án tisztában voltak azzal, hogy kit választottak meg elnökjelöltnek? A nem túl jelentős New York-i építőipari befektető fia hogyan söpörte félre az útjából a legelőkelőbb amerikai politikus-családok gyermekeit? Mitől ilyen erős? Mitől ennyire karizmatikus? Milyen ember valójában Donald Trump?
Michael D’Antonio Soha nem elég című, apró részletre kiterjedő könyvéből választ kaphatunk ezekre a kérdésekre. Megtudhatjuk, hogyan gondolkozik Trump. Kiderül, hogy milyen ember volt a nagyapja és az apja. Tanúi lehetünk a házasságkötést megelőző könyörtelen tárgyalásoknak, a káprázatos esküvőknek és a viharos válásoknak is. A szókimondó könyv arra törekszik, hogy bemutassa Trump összetett személyiségének minden részletét. Nemcsak a bírálói és az ellenfelei kapnak szót, de a rajongói is és azok is, akik hosszú éveket közvetlen a közelében dolgozva mind a mai napig esküsznek arra, hogy Donald ugyan nagy elvárásokat támasztó, de megbízható, korrekt főnök, aki hajlandó tűzbe menni azért, akit szeret. Izgalmas történeteket olvashatunk fiatalkoráról, egyetemi éveiről és a züllött New York-i éjszakában mulatozó ifjú üzletemberről is. Trump küzdelmes életútja során arra törekedett, hogy csillogó világmárka legyen a csupa nagybetűvel írt TRUMP névből.

Az üzlet és az élet iskolájában
A másik műben – Donald J. Trump és Meredith McIver Gondolkodj győztesként! – maga az új elnök szólal meg: „Lehet, hogy már most is sikeres vagyok, de mégis tanulok minden nap valami újat” – mondja. Neve egyfajta fogalom. Ha valakire azt mondják, egy adott terület Trumpja, akkor ez azt jelenti, hogy az illető azon a területen kiemelkedő teljesítményt nyújt, és tevékenységét általános siker övezi. Trump évtizedek óta folyamatosan bizonyítja rátermettségét, határozottan irányítja egyre hatalmasabb cégbirodalmát, saját erejéből lett milliárdos. Trump legalapvetőbb módszereivel ismerkedhetünk meg a könyvében. Rövid, lényegre törő írásaiban tanulságosan foglalja össze, hogy miként lehet folyamatos tanulással sikereket elérni. Olyan témákat választott ki, melyek éppúgy fontosak lehetnek mind az aktív, mint a karrierjük elején álló üzletemberek számára.
„A világsajtó előszeretettel és gyakran foglalkozik velem, társaságot kedvelő, magabiztos, néha nyers emberként ábrázol, aki azonban mindenekelőtt becsületes. Az emberek többek között azért kedvelnek ennyire, mert őszinte vagyok. Furcsa, de pontosan ugyanez az oka annak, hogy sokan viszont ki nem állhatnak.”
Trump szerint: Nem lehet félgőzzel versenyezni, mert akkor a siker elmarad. Hétköznapi életünk során azért nyerhetünk, mert minden nap előrelátóak vagyunk, és igazi győztesként tekintünk az életünk minden pillanatára. Törekednünk kell arra, hogy a lehető legtöbbet hozzunk ki magunkból, és felelősségteljesen éljük meg napjainkat. A győztesek nem állnak meg félúton.
Javaslata: Küzdjön Ön is, hogy minden nap túlszárnyalja önmagát, ne bukjon el azért, mert meg sem próbál elindulni ezen az úton! Ne kerülje el a siker csak azért, mert a győzelem túl nagy felelősséggel jár! Összpontosítson és vágjon bele! Meglepődve fogja tapasztalni, hogy milyen eredményeket hozhat a megtervezett erőfeszítés.
Választási győzelme után azt nyilatkozta: csak jelképes, egy dolláros fizetést fog felvenni az USA elnökeként. Ez a gesztus nagyon is jellemző a sikeres üzletemberre, aki a vállalkozói tehetségén kívül leginkább a marketing iránti kivételes érzékenységének köszönheti, hogy ma a világ egyik legismertebb embere. Korábban megjelent könyve is arról tanúskodik, hogy számára a Trump névnek, mint sikeres brandnek a felépítése mindennél fontosabb. Akár rövid távú üzleti veszteséget is hajlandó elszenvedni cégbirodalma távolabbi céljainak megvalósítása érdekében. Úgy véli, ha valaki győztesként gondolkodik, az nem éri be az átlagossal. Óriási célokat tűz ki maga elé, és kemény összpontosítás, fegyelmezettség, kitartás révén előbb-utóbb el is éri azokat. A politikusok, politológusok is haszonnal forgathatják, de talán értékes adalék lehet mindenkinek, aki jól akar szerepelni az élet iskolájában. Még talán az is megkockáztatható, hogy nem hiányozhat egyetlen cégalapító polcáról sem.
A könyvek a legjobbkor jelentek meg. A választás bejött a kiadónak.