Katicabogár a megállóban

Különleges irodalmi versenyt indított tavasszal a JCDecaux, a közterületi reklámpiac vezető vállalata. Az „Álljon meg egy novellára” című pályázatra érkező művek legjobbjait a vállalat rendhagyó helyre, busz- és villamosmegállók utasváróiba szánta, hogy a várakozók friss irodalommal üthessék el azokat a perceket, amit várakozással töltünk. 

Győztes testvérek 

A pályázatra mintegy kétezerötszáz munka érkezett, ezekből választotta ki a legjobb húszat és a nyerteseket a Grecsó Krisztián által elnökölt zsűri. 
Az első díjat a piliscsévi Somogyi Katalin, az Eötvös Loránd Tudományegyetem angol-magyar tanári szakos hallgatója nyerte el Katicabogár című novellájával; ő háromszázezer forintot kapott az elismerés mellé. Kapcsolás című írásáért második díjat és kétszázezer forintot nyert Orosz Adél tervezőgrafikusként váltott az irodalomra, már jelent meg kötete. A harmadik helyezett Somogyi Boglárka lett, aki Néha nem baj, hogy lerombolsz kicsit című novellájával százezer forintot kapott. Érdekesség, hogy az első és a harmadik helyezett testvérek.

Kényelem és kultúra
„Nincs veszve semmi, ha ilyen tömegek vágynak rá, hogy dolgozzanak a nyelvvel, ha ennyi embert érdekel a történet, a magyar mondat, akkor van remény, akkor az irodalom nem a múlt önkifejezési formája. Az „Álljon meg egy novellára” pályamunkái gyakran voltak abszurdak, meghökkentők, felforgató, csattanóra kiélezett írások jöttek. A pályázók meg akartak minket és persze a megállók olvasóit lepni. Minket már sikerült, remélem, az utca is érti majd a humorukat, és szeretik azt a sok szenvedélyt, ami ezekben az írásokban van” – mondta el Grecsó Krisztián, József Attila-díjas író, a zsűri elnöke a  pályázat ünnepélyes díjátadóján. 
„Büszkék vagyunk rá, hogy milyen sokat jelentkeztek a pályázatra. Magyarország piacvezető out-of-home médiavállalataként a JCDecaux számára prioritás a városi élet minősége. Ezért telepítünk korszerű utcabútorokat Budapesten és számos vidéki városban. A novellák segítségével most a kényelem mellett kultúrát, igényes szórakozást is nyújtunk az embereknek, közben pedig megmutatjuk, hogy a plakát egy élő és izgalmas médium, amelyet számos célra lehet használni” – fogalmazott Samu Tímea, a JCDecaux vezérigazgatója.  

Magyarul, angolul
A három győztes novella mellett a további húsz, jólsikerült írást is megjelentet az utasvárókban a pályázat kiírója. Eredeti ötlet, hogy a szövegekből  angol fordítás is készül, hogy a turistaszezonban Budapestre látogató külföldiek is benyomásokat szerezhetnek a magyar irodalomról. A plakátokhoz egy magyar és egy angol nyelvű hashtag is tartozik a lehetséges közösségi médiás megosztásokra való tekintettel.
A városszerte kihelyezett novellák mostantól a jcdecauxnovella.blog.hu címen magyarul, a jcdecauxshortstories.blog.hu oldalon pedig angolul olvashatók. Ezeken a felületeken van lehetőség arra is, hogy bárki szavazzon a közönségdíjasra. Aki novellájával a két blogon összesítve a legtöbb szavazatot kapja, értékes könyvcsomag tulajdonosa lesz.