Tennis Girl

MEGJELENT: 2017. május 19. | SZERZŐ: Rácz András

Mióta megírtam a Miért lukacsos az irodalomtörténet? című gondolatfutamot, lépten-nyomon beleakadok a vitázó indulat lelkes töviseibe. Ezzel is, azzal is meg kell küzdenem, kik úgy vélik egyik, vagy másik írónk akkor is zseniális alkotó lenne, ha a kutya sem ismerné szövegeiket. Hiába mondom, hogy, no, igen, de akkor senki sem olvasná őket, így pedig aligha tarthatnánk számon őket az irodalomtörténetben, vitapartnereim valamit, valahogy másképpen látnak. 

Mi a művészet?

Olyasféle gondolatokkal találkozom ezekben a disputákban, mintha azt mondanák: a művészet afféle platóni idea, a mi létünktől függetlenül létező entitás, kéziratokon, asztalfiókokban, zugfirkákban lappangó létforma, amelynek egy-egy eleme – szerencsés esetben – elénk kerül, de amelynek túlnyomó többségét soha nem ismerhetjük meg. A sokszor rejtetten dolgozó művészek által létrehozott műalkotásfolyam egy-egy eleme kerül a szemünk elé, miközben százezernyi alkotás soha nem válik ismert és közismert, kiadott, kiállított, kritizált, tanított műremekké, megmarad annak, aminek született, összegyűrt gyerekrajznak, szerelmes ifjú padra kapirgált, majd a takarítónő által bosszúsan lemosott versének, megálmodott, de talán le sem írott csodatörténetnek. 
Mindez azonban velőtlen marhaság. 
S, hogy erre egy sporttelep öltözőjében eszméltem rá, az leginkább Martin Elliot fotójának, a világhírű Tennis Girlnek köszönhető. 

Teniszező lányok
Röviden ide írom, hogy a hetvenes évek egyik ikonikus posztere, A teniszező lány képe, bár elkapott pillanatnak tűnik, tudatos fotózás eredménye. A fotós akkori barátnőjét, a tizennyolc éves Fiona Butlert kérte meg, hogy álljon neki modellt. Fiona még teniszezni sem tudott. A felszerelést és a ruhát is csak bérelték, s a lány az apja cipőjébe bújt azon a délutánon. 
Elliot a felvételt eladta az Athena poszter kiadással foglalkozó vállalatnak, akik 1977-ben egy naptárban jelentették meg. A poszter hamar szenzációt keltett és rendkívül népszerű lett: mintegy kétmillió példányt adtak el belőle világszerte. Elliotot meglepte a felvétel népszerűsége: „ez nem az a kép, amit megvásárolnék” – nyilatkozta egy alkalommal.
Na, most, tegyük föl, hogy a sporttelep tulajdonosa amatőr fotós. Mindenféle képeket készít, köztük olyasféléket is, mint a híres Tennis Girl. Buzgóságában saját képeivel dekorálja az öltözőket. Törülközés közben tehát nem Martin Elliot Fionáját, hanem a tulajdonos ugyancsak szexi barátnőjét bámulhatom. 

És most jön a lényeg: lehet ugyanis, hogy a sporttelep tulajdonosának fotója szebb, érdekesebb, izgalmasabb lesz, mint Elliot hetvenhetes képe, mégsem lesz soha műalkotás. 


Műértők és műélvezők
Egyszerűen azért nem, mert a műalkotás nem pusztán az alkotó és a valóság viszonyában születik meg, ahogy az amatőr fotós képe, hanem főleg a műalkotás és a közönség viszonyában. Művészivé nem attól lesz egy szöveg, kép, zene vagy bármi egyéb, hogy az alkotó tehetségének legjavával ragadja meg ábrázolása tárgyát, hanem attól, hogy a befogadó a maga teljes tehetségtelensége dacára is felismeri benne azt a viszonyt, ahogyan ő a valóságra pillant. 
A Tennis Girl attól műalkotás – bár vitathatatlanul kissé giccses műalkotás –, hogy benne a közönség olyasmit lát, ami valóságképének megfelel. Igen, mondja a néző, ilyen az, amikor reggel, késsé álmosan, egy nyilvánvalóan végigszerelmeskedett éjszaka után kijön a teniszpályára a lány. 
És, hogy Elliotnak fogalma sem volt arról, mit hozott létre, az egészen pontosan elárulja, hogy az alkotó és az alkotás viszonya tulajdonképpen mellékes a művészet születése során. 
Hány, de hány olyan író van, akinek elképzelése sem volt arról, hogy magas irodalmat művel? Műveik nem az íróasztalukon váltak szépirodalommá, hanem akkor, amikor az olvasók azokban a csodát felfedezték. 
Az irodalom – mint ahogyan nyilván valamennyi művészi teljesítmény – legelsősorban a műélvezők által válik méltóvá a figyelemre. A valóság, különösen a művészi valóság nem pusztán egy rajtunk kívül álló ténykupac. Inkább olyasvalami, amit mi magunk hozunk létre, jobbára éppen azzal, hogy kitüntetjük közös figyelmünkkel. 



Megosztás

Egypercesek

Krúdy Puzzle borkóstolóval

Krúdy Puzzle borkóstolóval

Az előadás több lesz, mint egy koncert; igazi színházi élményre készülhet a publikum

Kiosztották a Szép Ernő-díjakat

Az elismerést szakmai kuratórium ítéli oda, a díjjal járó anyagi fedezetet az Emberi Erőforrások Minisztériuma biztosítja

A hadsereg coming out-ja

A Hastings által megírt riportok alapján végül leváltották McChrystal tábornokot

Kié lesz a Man Booker-díj?

Érdekesség, hogy a shortlistre felkerült két elsőkönyves is

Pörgés az üres űrben

A kutatóknak egy tragikus jövőképre bukkannak: az emberi faj a kipusztulás felé rohan

Feliratkozás a hírlevélre

Email