Egy letűnt kor és a modern művészet

Az idén tízedik alkalommal rendezték meg Bécsben az Art Austria művészeti vásárt, a 20. századi és kortárs osztrák képzőművészet rajongóinak legnagyobb örömére. A negyvenhárom kiállító összesen mintegy ezernégyszáz alkotásának a Bécs belvárosában található Liechtenstein kerti palota adott otthont. 

Már maga a Liechtenstein Múzeumhoz vezető út is nagyszerű élményeket helyezett kilátásba. A kecses, kovácsoltvas kapu elegánsan tárult ki a látogatók előtt. A palota kertjében különleges és meghökkentő szobrok között barangolhattunk. A húsz itt kiállított alkotást Dagmar Chobot kurátor olyan mesterművek közül válogatta, amelyek már régóta nem láthatóak a széles nagyközönség számára. Lois Alvidalfarei, Mario Dalpra, Wander Bertoni, Christian Eisenberger, Bruno Gironcoli, vagy Peter Dörflinger alkotásai nemcsak megcsodálhatók, hanem – borsos áron – meg is vásárolhatóak. 

A Liechtenstein család mecénás-hagyományaiból fakadóan több generáción át gyűjtötte az európai művészet remekeit. Ennek köszönhetően II. János Ádám liechtensteini herceg kollekciója ma a világ egyik legjelentősebb magángyűjteményének számít.  Az Art Austria 2017 helyszínválasztása éppen ezért szimbolikus, hiszen kulturális hidat teremt a Liechtenstein gyűjtemény értékes kiállítási tárgyai – egyebek mellett a világ legdrágább bútordarabja, a Badminton Cabinet, Rubens, van Dyck, Raffaello vagy Rembrand művei –illetve a vásáron bemutatott modern munkák között.  

József Vencel 1738-ban, Párizsban készült aranyhintójával ellenpontot képeztek a fényművész Brigitte Kowanz Cognition/Extension/Outshine címet viselő neonkézírásai. 
A Baha Fine Art Friedensreich Hundertwasser Flucht des inneren Himmels című 1975-ös, vegyes technikájú alkotása mellett Gottfried Helnwein fotorealisztikus festményét is prezentálta. 

A Galerie bei der Albertina Zetter az 1945 után fellépő avantgarde irányzatok klasszikusait, úgy mint Max Weilert, Markus Prachenskyt és Gunter Damisch-t mutatta be.  A Galerie Gans a vorarlberg-i Mario Dalpra krómozott szobrait, Peter Marquant mallorcai festészetet az osztrák hagyományokkal ötvöző művészetét állította fókuszba. Julia Faber hiperrealisztikus festészete egy groteszk és szürrealisztikus, míg Wolfgang Grinschgl egy a félelem és a tiszta esztétika között mozgó világot tárt fel. Karl Karner a komor szépség titokzatosságát csempészte bronz- és aluminiumszobraiba.  Annemarie Arzberger ijesztő, de ugyanakkor humoros akvarelljén egy képzeletbeli madárkalitkában „forgatott“. 

A művész testvérpár, Mercedes és Franziska Welte hajlított acélból, speciális műanyagból, üveggyapotból, epoxigyantából, fényre változó pigmentből készült táncoló figurái a nőiességet, érzékiséget, életörömet hangsúlyozták. Herbert Brandls absztrakt és figuratív festészet keskeny határmezsgyéjén mozgó képei erős jelenlétet, eredetiséget és erőt sugároztak. 

Látni a csodát – bár Babits óta tudjuk, hogy magunkban hordjuk, dédelgetjük, féltve óvjuk, mégis meg kell olykor tapasztalni a külső világban is. A 10. Art Austria ezt a felejthetetlen kulturális élményt nyújtja. Bepillantást adott egy letűnt kor és a modern művészet világába. 
A kiállítás anyaga – ahogyan eddig minden esztendőben – idén is látványos albumban jelenik majd meg. Így azok is ízelítőt kaphatnak a kortárs osztrák művészet újdonságaiból, akik márciusban nem tudtak Bécs felé tenni egy rövid kirándulást.